Programul Rabla se extinde

Dupa succesul neasteptat – chiar si pentru organizatori -, Programul Rabla se extinde si in institutiile locale si centrale, unde este permisa reinnoirea parcului auto pe baza acestui sistem de casare si de obtinere a voucherelor valorice. Totusi, pentru ca tentatia masinilor de lux sa dispara, plafonul pana la care pot fi achizitionate autoturisme noi cu aceste tichete a fost limitat la 10.000-12.000 de euro. Pana acum, au fost casate 20.200 de masini si au fost cumparate 500 noi. In 20 martie, va incepe si programul Rabla pentru tractoare.

 

„Acum, administratiile publice locale si centrale au posibilitatea sa predea masinile vechi din dotare, dar nu au posibilitatea, din cauza unor interdictii guvernamentale, sa cumpere masini noi anul acesta. Am discutat deja cu premierul si dorim sa nu mai fie aceasta interdictie, dar sa limitam, sa nu se cumpere masini de lux, ci pana in 10.000 -12.000 de euro“, a declarat Laszlo Borbely, ministrul Mediului, intr-o vizita la societatea Remat Invest Oradea, implicata in acest program. In privinta succesului inregistrat de Programul Rabla in primele doua saptamani de la demarare, ministrul a spus ca este explicabil, deoarece este permisa transmiterea tichetelor valorice catre alte persoane. „Trebuie sa stiti ca motivul succesului acestui program este ca tichetele valorice se pot preda altuia. (…) Cine preia aceste tichete trebuie sa aiba grija pentru ca tichetele nu au valabilitate daca nu sunt celelate documente atasate care atesta proprietate si predarea proprietatii, casarea la Remat si radierea din circulatie. Trebuie predate la dealer la cumpararea masinii“, a precizat Borbely.

20.200 de casari si doar 456 de masini noi

Casarile au depasit, in prezent, doua treimi din totalul celor inregistrate anul trecut, iar daca se va mentine ritmul acesta, saptamana viitoare – a treia de la lansarea „Rablei“ – il va egala. Concret, romanii au predat pana acum peste 20.200 de masini, in timp ce in intreg anul trecut au fost scoase din uz 32.327 de masini mai vechi de 10 ani. Totusi, in doua saptamani, au fost cumparate numai 456 de masini noi, iar diferenta uriasa este cauzata de lentoarea formalitatilor si de existenta unei piete de tranzactionare a voucherelor. O alta problema o constituie cozile imense de la societatile de casare. Borbely a promis conducerii Remat Invest, care are pe listele de asteptare 150 de solicitanti, ca va discuta cu directorul Agentiei Nationale a Fondului de Mediu sa suplimenteze numarul de vouchere per transa, de la 100 la 200, in cazurile in care pe listele de asteptare sunt inscrisi 150-200 de oameni. „Vorbesc eu cu directorul si rezolvam problema“, i-a asigurat ministrul pe reprezentantii firmei.

Succes pana la sincopa

Gheorghe Popescu, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), sustine, spre deosebire de Borbely, ca succesul a fost greu de intuit, motiv pentru operatiunea merge greoi. „Succesul programului a fost greu de intuit si de gestionat, chiar si de catre reprezentantii institutiei noastre“, a afirmat Popescu, intr-o conferinta de presa. El a spus ca isi asuma raspunderea pentru „sincopa“ creata in procesul de tiparire si acordare a tichetelor valorice catre firmele care se ocupa de casatul masinilor. Intrebat de diferenta mare dintre numarul de masini casate si cel al autovehiculelor nou cumparate prin programul „Rabla“, Popescu a uimit audienta, spunand ca interesul principal al statului este sa scape de masinile poluatoare. „Este o chestiune de cerere si oferta. Pe noi nu ne intereseaza ce se intampla cu aceste vouchere. Scopul nostru principal nu este acela de a cumpara masini noi. Pe noi ne intereseaza sa scapam de masinile care polueaza“, a afirmat Popescu. El a admis si ca exista deja o piata de tranzactionare a voucherelor, dar a refuzat sa faca vreun comentaru pe aceasta tema.

Rabla pentru tractoare

Gheorghe Popescu a anuntat si ca programul „Rabla“ pentru tractoare va porni la 20 martie. Incepand cu aceasta zi, cei care au asemenea utilaje de dus la Remat pot sa le predea unitatilor care au fost deja dotate cu echipamente ce permit casarea.

Cum succesul editiei 2010 a programului „Rabla“ pare a fi depasit orice asteptari, fondurile asigurate pentru casarea a 50.000 – 60.000 de masini risca sa fie epuizate chiar din prima luna. In aceste conditii, sumele alocate pentru program vor fi suplimentate. „Avem banii necesari pentru a asigura vouchere pentru toate rablele din tara. 32.600 de vouchere au fost predate catre REMAT-uri, alte 40.000 au fost tiparite si am mai comandat la tiparire 10.000“, a spus Laszlo Borbely.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.