Punct de vedere UNSAR-BAAR privind modificarea Legii RCA

UNSAR a transmis redacției un punct de vedere, împărtășit și de BAAR, referitor la modificarea Legii 132/2017 privind RCA.

Reacția survine în urma acuzațiilor COTAR, despre care susține, ca de fiecare dată, că „nu are competențe în zona de asigurări”.

„Asociația încearcă să mute atenția publică de la nevoia reală de echilibru spre propriile interese comerciale ale unităților reparatoare membre. Aceasta, fără legătură cu obiectivul esențial al legii, de protejare a participanților la trafic, și mai ales a victimelor accidentelor rutiere.

Industria de asigurări își exprimă din nou încrederea în Parlament că Legea RCA va transpune corect cea mai recentă directivă europeană în materie. Va fi modificată în mod echilibrat, în beneficiul atât al șoferilor români plătitori ai primelor de asigurare, cât și al păgubiților din accidentele rutiere, beneficiari ai despăgubirilor care se suportă din aceste prime”, precizează UNSAR.  

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România susține că „studiile realizate de IRES pe această temă arată că:

  • 9/10 dintre șoferii români consideră că ar fi util să primească de la asigurători, cu titlu informativ, o propunere cu privire la unitățile service la care pot opta să-și repare mașina în baza unei polițe RCA;  
  • 6/10 ar fi deranjați dacă valoarea reparației ar fi mai mare atunci când plata este efectuată în baza poliței RCA. Aceasta, comparativ cu situația în care costurile sunt suportate din fonduri proprii. Această percepție subliniază nevoia de transparență și echitate în procesul de stabilire a costurilor de reparație. Pentru service-urile independente care nu au convenții cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită este cu aproximativ 30% mai mare față de service-urile reprezentanțelor auto și de două ori mai mare comparativ cu service-urile care au contracte cu asigurătorii;
  • 9/10 doresc publicarea unor standarde de cost pentru reparații, în scopul evitării sau limitării practicării unor prețuri exagerate de către unitățile reparatoare”. 

UNSAR își exprimă speranța că „aceste deziderate ale românilor vor prevala în fața intereselor financiare ale membrilor acestei asociații fără competențe în asigurări”.

De asemenea, susține că nu întâmplător, printr-o decizie recentă, Înalta Curte de Casație și Justiție a statuat că „despăgubirea pe care trebuie să o plătească o societate de asigurare trebuie să corespundă unor costuri reale existente pe piață, NU unor costuri stabilite în mod arbitrar, doar în considerarea faptului că sumele facturate urmează să fie achitate de o societate de asigurare”.

„Astfel, asociația fără competențe în zona de asigurări afirmă, practic, că asigurătorii trebuie să achite orice deviz primesc din partea unităților reparatoare. Aceasta, deoarece principala lor preocupare este, de fapt, protejarea propriilor interese economice și maximizarea profiturilor unităților reparatoare membre pe care le reprezintă.

Ce uită să menționeze este faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către șoferi. Concret, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai mari, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor plătitori de prime de asigurare.  

Totodată, reamintim că România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de circa 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%).

Țări precum Germania, Suedia sau Franța se situează și ele mai bine, cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 de euro, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est.

Aceasta reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).  

În plus, România se situează și pe un nedorit loc în top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date din 2024) dintre cele 47 de state care fac parte din Sistemul Carte Verde. Este de domeniul evidenței că numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări.

Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde de lei. Acestora li se adaugă sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (+48%). Cu rezervele constituite de asigurători conform legislației, în final, valoarea totală pentru RCA atinge circa 7,9 miliarde de lei.  

Având în vedere cele de mai sus, UNSAR și BAAR sunt pregătite să participe transparent la orice consultare publică privind îmbunătățirea legislației RCA. Scopul este protejarea consumatorilor și buna funcționare a pieței”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.