Raport IRU: Criza de șoferi se agravează în Europa

Sectorul transporturilor rutiere europene se confruntă cu o criză a șoferilor profesioniști, în creștere cu 13% în anul 2020, conform unui studiu efectuat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU). 

Astfel, studiul IRU, efectuat în rândul companiilor de transport și logistică de talie mică și mijlocie dintr-o serie de țări europene, a arătat că deficitul de conducători auto pentru transporturile comerciale de mărfuri din Europa va crește de la 23%, în 2019, la 36%, în 2020.

Polonia și România sunt două dintre țările europene cel mai puternic impactate. În Polonia, lipsa șoferilor este deja de 22% și se așteaptă să urce cu 15 puncte procentuale, în acest an.

În Romania, situația este și mai critică, dat fiind că deficitul de șoferi de 50%, înregistrat în 2019, este preconizat să ajungă la 62%, în acest an.

Absența femeilor exacerbează deficitul

Polonia și România au cea mai redusă pondere a femeilor în rândul șoferilor profesioniști din Europa, respectiv 2% din total. Printre motivele care descurajează femeile să opteze pentru această profesie se numără condițiile grele de muncă, lipsa unor locuri sigure de parcare și lungile perioade petrecute departe de casă.

Jan Buczek, președintele Asociației Transportatorilor Internaționali Rutieri din Polonia (ZMPD), a declarat: „Pentru a încuraja mai multe femei și tineri să aleagă această profesie, este esențial să apară îmbunătățiri, care să garanteze condiții mai bune de muncă. De asemenea, este nevoie de o mai mare implicare a statului, prin care tinerii să fie încurajați să devină șoferi profesioniști și să fie ajutați în privința costurilor ridicate legate de pregătirea și calificarea profesională. În același timp, este necesară și schimbarea reglementărilor din domeniul transporturilor. Pentru aplicarea în practică a calificărilor dobândite, aceștia trebuie să aibă posibilitatea de a lucra. Din păcate, reglementările în vigoare le permit acest lucru abia după împlinirea vârstei de 21 ani. Există însă riscul ca acești tineri să înceapă lucrul în alt domeniu, înainte de a ajunge la această vârstă și să nu se mai întoarcă la această profesie.“

În cazul șoferilor tineri, în Polonia 11% dintre aceștia au o vârstă de sub 25 ani, pe când în România, vârsta medie a șoferilor este de 41 ani. Deși aceste cifre se situează peste media europeană (7% din șoferii europeni au mai puțin de 25 ani, iar vârsta medie a șoferilor profesioniști din Europa este de 45 de ani), sunt încă multe de făcut pentru a aduce această profesie mai aproape de tineri.

În România, rata ridicată a emigrării înrăutățește criza șoferilor profesioniști

Populația României este puternic afectată de emigrație, una din principalele cauze a lipsei șoferilor. Cifrele oficiale arată că, în ultimii 10 ani, 3,4 milioane de români au părăsit țara.

Constantin Isac, președintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a declarat: „Sunt o serie de lucruri care pot fi întreprinse pentru a atenua această îngrijorătoare și agravantă criză a conducătorilor auto, inclusiv reconversia profesională a celor care și-au pierdut locul de muncă în alte sectoare de activitate, reducerea vârstei minime pentru șoferii profesioniști din România de la 21 ani la 18 ani și importul de forță de muncă calificată din afara Uniunii Europene.“

Soluții concrete

Criza șoferilor rămâne o problemă universală, atât pe continent, cât și dincolo de granițele Europei, constituind o problemă pe care IRU s-a angajat să o rezolve în cooperare cu membrii săi și cu decidenții politici.

Printre acțiunile concrete și soluțiile propuse de IRU se numără:

  • Reducerea și armonizarea vârstei minime cerute pentru a deveni șofer profesionist
  • Dezvoltarea unei carte comune, alături de Consiliul European al Expeditorilor (ESC), în vederea îmbunătățirii tratamentului șoferilor și a locațiilor de livrare
  • Realizarea și finanțarea mai multor locuri de parcare pentru camioane, mai bune și mai sigure

IRU înregistrează deja progrese semnificative în abordarea deficitului de șoferi pe plan european prin atragerea a 60 milioane de euro de fonduri europene pentru dezvoltarea așa-numitelor SSTPA (Safe & Secure Truck Parking Areas), locuri sigure de parcare pentru camioane și prin lansarea inițiativei Women in Transport Talks, în vederea atragerii mai multor femei în această profesie. În plus, IRU a încheiat o serie de parteneriate, inclusiv cu Organizația Internațională a Muncii (ILO) și cu Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi – ETF (European Transport Workers Federation).

„Deși am înregistrat succese și am depus un volum important de muncă de pregătire, este încă nevoie urgentă de acțiuni suplimentare, inclusiv pe linia cooperării public-private, pentru a garanta că branșa noastră va continua să se dezvolte și să transporte bunuri și persoane, fiind însăși seva economiei globale”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.