Reguli noi privind transportul rutier în Europa

Votul Comisiei de Transport din cadrul Parlamentului European, privind pachetul mobilitate

Comisia de Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European a votat, potrivit UNTRR, pe 04 iunie 2018, la Bruxelles, cele mai importante elemente ale pachetului mobilitate.

Este vorba despre:
– propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști – raportor Wim van de Camp;
– propunerea de lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la transporturile rutiere – raportor Merja Kyllönen;
– propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă – raportor Ismail Ertug.

Pentru aceste dosare, TRAN a obținut mandatul de a începe negocierile cu Consiliul European și cu Comisia Europeană. În iulie 2018, plenul Parlamentului European va vota doar pentru a confirma sau a respinge acest mandat. Dacă mandatul este confirmat, Plenul nu va examina conținutul propunerilor.

Principalele rezultate ale votului TRAN

Lex Specialis pentru aplicarea directivei detașării în transporturile rutiere – raportul eurodeputatului Kyllönen a fost aprobat cu 27 voturi pentru și 21 voturi împotrivă.

Iată principalele elemente:

Detașarea

Eurodeputații TRAN au votat pentru excluderea transporturilor rutiere internaționale de la regulile de detașare. Regulile detașării lucrătorilor cu privire la „plată egală pentru muncă egală” vor fi aplicate șoferilor în timpul operațiunilor de cabotaj, TRAN considerând că acestea vor oferi claritate operatorilor și vor asigura condiții egale pentru șoferi. TRAN a votat împotriva propunerii de a include transportul internațional în această obligație. Pentru a se asigura că nu există birocrație excesivă, eurodeputații TRAN au sprijinit norme care prevăd o listă limitată de cerințe administrative și măsuri de control pe care autoritățile naționale le pot impune.

Timpii de condus și odihnă

Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă – raportul eurodeputatului van de Camp a fost aprobat cu 33 voturi pentru, 14 voturi împotrivă și 1 abținere.
Principalele elemente:
– Perioada de repaus săptămânal trebuie efectuată în spații de cazare sau în cabina camionului, dar numai atunci când camionul se află într-o parcare sigură și securizată: Proiectul de lege votat de TRAN prevede că odihna săptămânală, după fiecare șase zile de muncă, trebuie efectuată în spațiile de cazare oferite de companie sau în cabina camionului, dar numai atunci când camionul este parcat într-o zonă dedicată de parcare securizată și cu facilități. Eurodeputații TRAN au stabilit o listă detaliată a facilităților (de exemplu, instalațiile sanitare și de gătit, WIFI) și caracteristicile de securitate pe care trebuie să le aibă aceste zone de parcare dedicate.
– Întoarcerea acasă la 3 săptămâni sau odihnă într-o altă locație aleasă de șofer: Pentru a contribui la reducerea perioadelor lungi pe drum, regulile propuse de TRAN prevăd că munca șoferilor ar trebui organizată într-un mod care să permită acestora să petreacă o odihnă săptămânală acasă sau într-o altă locație aleasă de șofer, înainte de sfârșitul fiecărei perioade de 3 săptămâni consecutive de lucru. Dacă aceștia aleg să meargă acasă, acest lucru ar trebui să fie asigurat pe cheltuiala companiei.

Accesul la profesie

Modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă – raportul eurodeputatului Ertug a fost aprobat cu 30 voturi pentru, 15 voturi împotrivă și 3 abțineri.
Principalele elemente:
– Menținerea perioadei de 7 zile pentru cabotaj, dar cu limitarea la 48 h de cabotaj per Stat Membru, urmate de o interdicție de 72 h până la începerea altui cabotaj în acel Stat Membru: Eurodeputații TRAN propun ca operațiunile de cabotaj să fie permise în Statul Membru în care s-a efectuat o livrare internațională sau într-un Stat Membru învecinat, în drumul spre statul membru de înregistrare al transportatorului, pentru un total de 7 zile, dar cu unele limitări suplimentare.
– În perioada de 7 zile, operațiunile de cabotaj într-un stat membru ar trebui să fie limitate la 48 de ore, pentru a împiedica desfășurarea acestora în mod sistematic, ceea ce distorsionează piețele naționale.
– Cabotajul nu va fi permis în aceeași țară înainte de trecerea a 72 de ore după revenirea camionului în statul membru de înregistrare.

Măsuri stricte împotriva firmelor „cutie poștală”

Pentru a aborda problema firmelor „cutie poștală” (considerate ca fiind firmele înregistrate într-un alt stat membru, pentru a reduce costurile legate, de exemplu, de fiscalitate, în timp ce activitatea principală este desfășurată într-o altă țară), firmele vor fi obligate să desfășoare activități economice substanțiale în statul membru în care sunt înregistrate. Astfel, modificările propuse de TRAN regulilor de înființare a unei firme de transport rutier impun ca firma să aibă o „prezență reală și continuă” în statul membru în care este înregistrată, stabilindu-se criterii pentru a evalua acest lucru. Acestea includ frecvența de încărcare și descărcare a mărfurilor în țara de înmatriculare și un număr suficient de locuri de parcare pentru vehiculele lor.

Pașii următori

Potrivit UNTRR, rapoartele adoptate pe 04 iunie de eurodeputații TRAN, după aprobarea plenului Paramentului European (PE) din luna iulie 2018, vor reprezenta poziția PE în cadrul negocierilor cu Consiliul European. Negocierile pot începe apoi imediat ce Consiliul European își adoptă poziția. Următoarea reuniune a Consiliului European este programata pentru 07-08 iunie.
„UNTRR urmărește atent evoluția deciziilor pe marginea pachetului mobilitate la nivel european, având în vedere importanța lor crucială pentru viitorul transportatorilor rutieri în UE. UNTRR a transmis Ministerului Transporturilor din România și Eurodeputaților români solicitările transportatorilor români referitoare la mandatul României la Bruxelles privind pachetul mobilitate”, precizează asociația patronală.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.