Retailul de jucării, afectat de pandemie

Piața retailului de jucării este încă subdimensionată în România, doar trei retaileri având o rețea mai mare de 10 magazine la nivel național, potrivit datelor CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară. Închiderea școlilor și a grădinițelor, precum și perioada de izolare, au impulsionat vânzările de jucării și jocuri, cele mai vândute produse fiind bicicletele, trotinetele și trambulinele.

Cristina Toros

Sărbătorile precum Paștele și 1 Iunie, Ziua Internațională a Copilului sunt printre perioadele de vârf în ceea ce privește vânzările de jucării și jocuri. Noriel se detașează ca fiind cel mai mare retailer de jucării din România, cu o rețea de 80 de magazine. Pe locurile următoare se află SMYK, cu 17 unități și  Jumbo, cu 15 magazine momentan. Recent, Jumbo a anunțat că va amâna, cel mai probabil, investițiile programate pentru acest an, în contextul în care fiecare lună cu magazine închise echivalează cu o scădere de 5% din cifra anuală de afaceri.

„Deși s-a observat o creștere de aproximativ 200% în vânzările din mediul online  pe categoria de produse și accesorii dedicate copiilor, această creștere nu a compensat pierderile cauzate de închiderea magazinelor fizice. Ne așteptăm în continuare la o dinamică a comerțului online cu jucării și jocuri video, ceea ce ar putea crește ponderea vânzărilor online de la 20-30% cât a fost la nivelul anului trecut la aproximativ 50% din totalul vânzărilor, sub un efect de bumerang, prin prisma situației impuse de criza din sănătate”, a declarat Cristina Toroș, Senior Consultant în cadrul departamentului Advisory & Transaction, Retail, CBRE România.

Pentru a satisface apetitul ridicat pentru jucării înregistrat în ultimele luni, hipermarketurile
cresc gama de produse oferite, atât ca suprafață de vânzare, cât și ca varietate de produse, având la bază creșteri de 10%-15% ale cifrei de afaceri pe aceasta categorie. Vânzări în creștere au fost înregistrate și în ceea ce privește echipamentele sportive pentru activități în aer liber, atât în rândul hipermarketurilor, cât și în sectorul retailerilor de articole sportive.

„Hipermarketurile au preluat din cererea pentru astfel de produse și vor continua să o facă,
redesenând zona de jucării, unde se întâmplă vânzarea propriu-zisă. Categorii de produse
precum bicicletele sau trotinetele pentru copii înregistrează creșteri de vânzări, având în
vedere că inclusiv locurile de joacă din parcuri sunt închise iar opțiunile copiilor de petrecere a timpului liber sunt limitate”, a adăugat specialistul CBRE.

Având în vedere că aproximativ 85% din producția de jucării are loc în alte țări, mai mulți
retaileri s-ar putea confrunta pe termen mediu cu o situație delicată din punct de vedere al
stocurilor de produse pentru copii. Între timp, din nevoia de a impulsiona vânzările, anumite branduri au încheiat parteneriate pentru a-și putea aduce produsele cât mai aproape de consumatori, un astfel de exemplu fiind parteneriatul dintre Cărturești și Mega Image Concept Store Băneasa.

„Parteneriatele reflectă mai degrabă o nevoie decât un trend, pentru că fiecare brand oferă o experiență proprie, o poveste, pe care îi este greu să o transpună într-un spațiu operat de un alt retailer. De aceea, este nevoie ca magazinele să fie deschise pentru a completa vânzările din mediul online. La nivel general, în România, retailul de jucării și jocuri este încă slab dezvoltat comparativ cu alte piețe europene iar această perioadă ar aduce intrări de noi branduri pe piața locală, inclusiv noi parcuri de entertainment”, a conchis Cristina Toroș.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.