ROADPOL Truck&Bus: Depășirea vitezei legale, o problemă cronică

Depășirea vitezei legale de către camioane continuă să fie o problemă cronică, arată rezultatele celei mai recente operațiuni ROADPOL Truck&Bus, a doua din cele patru planificate pentru anul 2021. 

FOTO: MVR.BG

Campania, desfășurată în perioada 10-16 mai, s-a axat pe controlul mărfurilor comerciale și al transportului de pasageri. În timpul operațiunii au fost verificate 187.308 camioane și 43.389 autobuze, în 18 țări membre ROADPOL. Au fost constatate 36.538 de încălcări (33.400 camioane și 3.138 autobuze).

Nereguli

Cele mai multe nereguli au fost constatate în privința depășirii vitezei (8.948 camioane, 725 autobuze), dar au fost depistate și defecțiuni tehnice (2.422/132). Nepurtarea centurii de siguranță a fost descoperită în cazul a 3.187 camioane și 503 autobuze.

O serie de nereguli au fost înregistrate și în privința perioadelor de conducere și de odihnă: 5.793 de șoferi (5.566 camioane și 227 autobuze) au încălcat reglementările valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că și-au condus vehiculul mai mult decât este permis legal, fără a ține cont de pauzele obligatorii. De 4.039 ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător. Manipularea tahografelor digitale a fost detectată în 359 de cazuri.

Secretarul grupului operațional ROAPDOL,Henk Jansen, de la Poliția Națională din Olanda (sursă foto: ROADPOL)

„Fumblingul cu setările tahografului sau chiar manipularea acestora ia forme mai mari, în fiecare an. Motivul acestui tip de fraudă ar putea fi presiunea concurențială continuă în această industrie în continuă creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari”, spune secretarul grupului operațional ROAPDOL, Henk Jansen, de la poliția națională olandeză.

De asemenea, au fost depistați 146 de șoferi care conduceau sub influența băuturilor alcoolice, iar 22 de șoferi, sub influența drogurilor.

Defecțiuni tehnice

În 2.554 de cazuri s-au constatat defecțiuni tehnice grave. De asemenea, în cazul a 1.319 camioane și 22 de autobuze a fost depășită încărcătura. În schimb, încărcătura nu a fost suficientă în 908 camioane. „Dacă încărcătura care nu este bine fixată cade de pe camion în timp ce conduceți, acest lucru prezintă un risc foarte grav pentru siguranța rutieră și duce adesea la coliziuni cu răni sau decese”, precizează ROADPOL.

Deși neregulile din sectorul mărfurilor periculoase par inițial mici în termeni procentuali, sub mai puțin de 3%, au existat 186 de astfel de cazuri. Transportul de substanțe periculoase reprezintă un risc suplimentar în trafic, în cazul unei coliziuni. Atunci când aceste substanțe sunt eliberate, consecințele pentru utilizatorii drumurilor și pentru mediu sunt adesea dezastruoase.

La autobuzele controlate, cele mai multe încălcări au fost observate prin nepurtarea centurii de siguranță (503), viteza excesivă (725) și defecțiuni tehnice (132). Totodată, 227 șoferi de autobuz depășiseră timpii de conducere autorizați legal.

Rata de încălcare a normelor

Rata totală a încălcărilor a fost de 20,18% pentru transportul de marfă și 7,55% pentru autobuze. Pentru traficul de marfă, aceasta înseamnă că s-a constatat o încălcare în aproape 1 din 5 camioane verificate. „Din fericire, acest număr este mai mic pentru autobuze. Acest lucru arată că traficul de marfă reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este încă necesară. Ofițerii de poliție europeni au un nivel foarte ridicat de instruire în domeniul controlului traficului intens, ceea ce se reflectă în rata ridicată a reclamațiilor”, recunoaște Jansen. „Coliziunile care implică vehicule de marfă au de obicei consecințe deosebit de grave pentru șofer, dar mai ales chiar mai mult pentru alți utilizatori ai drumului. Principalele cauze ale acestor coliziuni grave (viteza, asigurarea insuficientă a încărcăturii, oboseala șoferului și defecțiunile tehnice ale vehiculelor) trebuie contracarate prin verificarea traficului de mărfuri ”, spune expertul.

Sancțiuni

În 1.211 cazuri, călătoria mai departe a vehiculului inspectat a trebuit interzisă, până când starea lor sau sarcina a fost restabilită (1.118 camioane și 93 autobuze). În Belgia, amenzile au însumat 2.824 euro în cazul operațiunii „Autobuz” și 38.100 euro în operațiunea „Camion”. De asemenea, 29.000 de lire sterline au fost confiscate sub suspiciunea de spălare a banilor.

„Rezultatul săptămânii de control arată că inspecțiile în zona traficului de mărfuri grele și a transportului de persoane sunt încă o abordare importantă pentru îmbunătățirea siguranței traficului rutier. În plus față de pedeapsa încălcărilor, șoferii sunt informați prin clarificarea discuțiilor asupra pericolelor, cum ar fi asigurarea insuficientă a încărcăturii, punerea centurii de siguranță sau oboseala din cauza depășirii timpilor de conducere. Dar și problema în continuă creștere a distragerii la volan, de ex. utilizarea telefoanelor mobile sau a altor dispozitive electronice, ar trebui contracarată în timpul acestor verificări”, explică Jansen de la ROADPOL.

Următoarea operațiune ROADPOL Truck&Bus va avea loc în perioada 19-25 iulie.

În perioada 16-22 iunie, va avea loc operațiunea „Alcool și droguri”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.