Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziționării de vehicule cu emisii zero a fost lansată în consultare publică, pe 16 iunie.
Până la aprobarea variantei finale a Ghidului Solicitantului prin Ordin al Ministrului Energiei,
prevederile din prezentul document pot suferi modificări, informează REI Grup.
Schemă de ajutor de stat vizează sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule HGV (vehicul greu de marfă, respectiv o dubită sau un camion, cu o greutate brută proiectată cu încărcătură minimă de 3,5 tone) pentru transportul rutier de mărfuri, de vehicule pentru transportul feroviar de mărfuri, și de vehicule pentru transportul maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
Buget de aproape 300 de milioane de euro
Din suma totală de 299 de milioane de euro reprezentând bugetul total al schemei de ajutor de stat, 130 mil. euro sunt alocați sprijinului pentru achiziționarea de vehicule rutiere grele de marfă. Alți 90 mil. euro sunt pentru cele de transport feroviar de mărfuri, iar 79 mil. euro – pentru cele de transport maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri și mărfuri.
Bugetul mediu anual este de 149,5 milioane de euro.
Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor de transport rutier și feroviar de mărfuri, maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și mărfuri, înregistrați în România, care au depus la furnizorul ajutorului de stat (MTI), înaintea demarării lucrărilor, solicitarea pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a achizițiilor de vehicule pentru a se califica ca vehicule cu emisii zero, conform cerințelor din prezenta schemă de ajutor de stat.
Potențialii beneficiari pot fi operatorii de transport rutier și feroviar de mărfuri, maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și marfă, deja existenți, care dețin licență/certificat de transport conform legislației naționale în vigoare, microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii, dar și întreprinderi mari, legal constituite în conformitate cu legislația națională sau în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărei naționalitate o dețin și înregistrate la ONRC în România până la data primei plăti din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, precum și întreprinderile nouintrate, ale căror proiecte pentru achiziția vehiculelor menționate la art. 2 alin. (2) au fost selectate drept câștigătoare în baza procedurii de ofertare concurențială.
Schema de ajutor, bazată pe procedură de ofertare concurențială, se aplică pentru înlocuirea vehiculelor pentru transportul rutier și feroviar de mărfuri, aflate în proprietate și operare de cel puțin un an, precum și pentru înlocuirea/achiziția vehiculelor pentru transportul maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și marfă.
Vehicul înseamnă oricare dintre următoarele:
– un vehicul rutier din categoria N2 sau N3;
– o navă de navigație interioară sau o navă maritimă și de coastă pentru transportul de
pasageri sau de marfă;
– material rulant feroviar de marfă.
Vehicul cu emisii zero înseamnă:
– în ceea ce privește vehiculele rutiere grele, astfel cum este definit la articolul 4 punctul 5 din Directiva 2009/33/CE;
– în ceea ce privește navele de navigaţie interioară: o navă de navigaţie interioară sau o navă pentru transportul de pasageri sau de marfă care are zero emisii directe (la ţeava de evacuare/ţeava de eșapament) de CO2;
– în ceea ce privește navele maritime: o navă maritimă și de coastă pentru transportul de pasageri sau de marfă, care are zero emisii directe (la ţeava de evacuare) de CO2;
– în ceea ce privește materialul rulant feroviar: materialul rulant care are zero emisii
directe (la țeava de evacuare) de CO2.
Codurile CAEN eligibile conform prevederilor Regulamentului GBER:
• 4920 – Transporturi de marfă pe calea ferată
• 4941 – Transporturi rutiere de mărfuri
• 5010 – Transporturi maritime şi costiere de pasageri
• 5020 – Transporturi maritime şi costiere de marfă
• 5030 – Transporturi de pasageri pe cai navigabile interioare
• 5040 – Transportul de marfă pe cai navigabile interioare
Lista activităților/tipuri de investiții excluse de la finanțare:
• transportul cărbunelui;
• transportul și distribuția petrolului;
• transportul și distribuția gazului natural;
• vehicule rutiere dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecați cu combustibili alternativi;
• material rulant feroviar care au ca obiect transportul de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecați cu combustibili alternativi;
• nave pentru transportul pe căi navigabile interioare dedicate transportului de combustibili fosili sau de combustibili fosili amestecați cu combustibili alternativi;
• nave maritime și de coastă care utilizează numai combustibili convenționali;
• nave maritime și de coastă dedicate transportului de combustibili fosili sau combustibili fosili amestecați cu combustibili alternativi.
Proceduri concurențiale separate
Pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și marfă vor fi lansate proceduri concurențiale separate, astfel:
a) procedură concurențială pentru achiziția de vehicule în cadrul căreia se va ține cont de
numărul vehiculelor din aceeași clasă/categorie casate/dezmembrate în anul anterior
lansării apelului de proiecte, conform datelor centralizate la nivel național, furnizate de
către Autoritatea Navală Română.
b) procedură concurențială pentru înlocuirea vehiculelor, unde beneficiarul va trebui să
facă dovada casării/dezmembrării vehiculului aflat în proprietate și operare de cel puțin
un an pentru care se solicită înlocuirea, dovedit cu documente justificative conform
Ghidului Solicitantului.
Beneficiarul are obligația ca, în termen de 30 de zile de la recepția vehiculului/vehiculelor
cu emisii zero, să facă dovada casării vehiculului/vehiculelor pentru care s-a solicitat
înlocuirea.
În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse, cât și întru-unul din sectoarele eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace
corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de stat.
Nu se acordă ajutoare întreprinderilor care se află în dificultate.
Proiect pe 5 ani
Solicitantul se angajează să respecte perioada de durabilitate a proiectului, respectiv de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului. Pe perioada de durabilitate a proiectului, beneficiarul trebuie să respecte următoarele:
a) să nu înceteze activitatea cu bunul pentru care a obținut finanțare;
b) să nu înstrăineze bunurile care au făcut obiectul pentru care s-a obținut finanțare;
c) să nu realizeze o modificare substanțială care afectează natura, obiectivele sau
condițiile de realizare și care ar determina subminarea obiectivelor inițiale ale investiției.
„Vehiculele pentru care se solicită finanțare sunt noi/de generație nouă. Costurile aferente investiției sunt rezonabile, realiste (corect estimate) și sunt fundamentate prin oferte de preț/cataloage/website-uri, orice alte surse verificabile (cel puțin 2 surse). Conformitatea va fi dovedită prin includerea, în fiecare ofertă, a tuturor specificațiilor tehnice solicitate de beneficiar, astfel cum au fost formulate în cererea de ofertă și prin reflectarea acestora în prețul propus”, mai prevede schema de ajutor.