Trei din patru români plătesc frecvent cu cardul, iar tot mai mulți folosesc această metodă și pentru coletele cu ramburs. Este un semn că plata digitală la livrare câștigă teren, potrivit unui sondaj online, realizat de Cargus, în rândul a peste 1.000 de respondenți din mediul urban.

Chiar dacă folosesc frecvent plățile electronice, când cumpără online cu plată ramburs, la livrare opțiunea cea mai răspândită rămâne în continuare cash-ul.
Mai exact, 6 din 10 preferă numerarul, deși au la dispoziție multiple opțiuni de plată electronică la livrare. Acestea sunt plata cu cardul la curier, plata prin aplicația de curierat sau link de plată, potrivit sondajului online.
Doar un sfert folosesc plata cu cardul la livrare, prin POS, în timp ce metodele complet digitale sunt folosite de numai 12% dintre respondenți. Contradicția este cu atât mai vizibilă, raportat la comportamentele de utilizare a metodelor de plată digitale.
Astfel, 35% dintre respondenți spun că folosesc cardul zilnic, fie pentru plăți la POS, contactless, în aplicații sau online. Alți 40,5% fac acest lucru măcar de câteva ori pe săptămână. La cumpărături online, 7 din 10 români plătesc cu cardul direct pe site-ul comerciantului, în timp ce numerarul este ales constant de doar 19%.
Generațiile tinere conduc tranziția spre digital: 73% dintre cei din generația Millennials și 70% dintre Gen Z preferă plata online cu cardul. Însă chiar și ei aleg uneori plata cash la livrare, văzută ca un refugiu de siguranță și control.
Motivațiile care mențin plata cu numerarul la livrare țin mai mult de psihologie, decât de tehnologie. Patru din zece români (42%) se tem de fraude online, iar peste o treime (37%) nu au încredere deplină în comercianți.
Paradoxal, suspiciunea este chiar mai mare în rândul tinerilor: 52% dintre Gen Z spun că nu au încredere în magazinele online, iar 43% se tem de fraude. În plus, 38% dintre respondenți preferă să plătească doar după ce verifică produsul.
Un sfert aleg numerarul, pentru libertatea de a refuza comanda fără complicații. Metoda este percepută drept cea mai sigură soluție, însă realitatea arată contrariul.
Aproape 60% dintre români recunosc că s-au trezit cel puțin o dată fără bani pregătiți, atunci când a venit curierul. Procentul crește la aproape 2 din 3 tineri din Generația Z (66%), dacă includem și situațiile ocazionale.
Datele arată clar că, deși cash-ul oferă iluzia de control, plățile digitale răspund mai bine unei nevoi practice și imediate, în special pentru generațiile tinere.
„Peste 75% dintre români spun că fac plăți cu cardul cel puțin de câteva ori pe săptămână, dacă nu chiar zilnic. La polul opus, doar 3% declară că nu folosesc aproape niciodată această metodă de plată.
România se află într-o tranziție rapidă spre plăți digitale, însă numerarul rămâne o ancoră psihologică, oferind consumatorilor sentimentul de control. Cardul domină în mediul online, iar plățile digitale la curier câștigă treptat teren.
Pentru ca această schimbare să se accelereze, românii își doresc simplitate, siguranță și beneficii clare. Cargus investește constant pentru ca experiența de cumpărare și livrare să fie cât mai simplă și lipsită de griji. Le oferă clienților predictibilitate, siguranță și flexibilitate”, spune Belgin Bactali, CEO Cargus.
Percepția românilor despre curieri confirmă această tendință. Două treimi cred că posibilitatea de a plăti cu cardul la livrare transmite seriozitate și respect față de client; la 39% este chiar un semn de profesionalism.
În același timp, 42% dintre respondenți ar trece la plăți digitale dacă ar avea mai multă siguranță împotriva fraudelor. 39% ar opta, dacă procesul ar fi mai simplu și mai rapid, iar 29% dacă ar primi beneficii concrete, precum reduceri sau puncte de loialitate.
Diferențele de generație sunt evidente: tinerii din Gen Z și Mileniali reacționează mai ușor la beneficii și simplitate. În schimb, pentru cei peste 45 de ani, criteriul principal rămâne siguranța.
Totodată, rolul plății ramburs rămâne critic pentru piața locală: dacă opțiunea ar dispărea, doar aproape jumătate dintre români ar continua să cumpere la fel. 36% spun că ar comanda mai rar și 13% chiar că ar renunța complet la achizițiile online, din acest motiv.
Sondajul Cargus privind obiceiurile de plată ale românilor este un proiect susținut de Visa și a fost realizat în perioada 10-22 septembrie. Eșantionul a fost de 1.002 respondenți din mediul urban, cu vârsta de peste 18 ani.
Studiul analizează preferința pentru card, ramburs sau portofele digitale. De asemenea, sunt vizați factorii care influențează alegerile consumatorilor, de la siguranță și comoditate până la nivelul de încredere în comercianți.















