Sondaj și webinar UNTRR pe tema digitalizării CMR

UNTRR organizează, în 26 septembrie, începând cu ora 14:00, un webinar „esențial dedicat digitalizării scrisorii de transport CMR în România și dialogului cu autoritățile de control, având în vedere tendința în creștere de adoptare e-CMR la nivel european”.

Totodată, UNTRR lansează un sondaj pe tema e-CMR: Știați că, începând cu 12 iunie 2019, a intrat în vigoare Protocolul e-CMR în România? Știați că, dacă utilizați e-CMR, acesta este confirmat digital cu semnătura electronică instant calificată și că nu mai trebuie să aveți grija lui?

Recuperarea CMR de la șofer în timp util devine un calvar, de multe ori. Trebuie să sunați șofer ca să trimită prin curier rapid la sediul firmei de transport exemplarul original al CMR-ului confirmat de destinatarul mărfii. Pentru a veni în ajutorul dvs., vă rugăm să acordați 1 minut pentru completarea sondajului:

https://www.survio.com/survey/d/C4F3K4A5A9X7P7J1E

Webinarul „UNTRR – Digitalizarea CMR, în creștere la nivel european: Implementați beneficiile e-CMR pentru afacerea dvs!” se adresează firmelor de transport rutier și clienților acestora care doresc să profite de avantajele digitalizării, având în vedere creșterea numărului de țări care au adoptat CMR electronic și începerea aplicãrii Regulamentului eFTI (1056/2020) privind informațiile electronice referitoare la transportul de mărfuri.

Participanții la webinar vor afla cum pot:

• adopta beneficiile digitalizării documentelor de transport
• maximiza eficiența afacerii prin implementarea e-CMR
• reduce costurile administrative și simplifica procesele operaționale.

Beneficiile utilizării unei soluții digitale e-CMR:
 
• Reducerea volumului de hârtii și a sarcinilor administrative
• Transparență și trasabilitate îmbunătățite în lanțul de aprovizionare
• Costuri mai mici prin automatizare și integrare directă cu sistemele de management al transporturilor
• Acces în timp real la date și status pentru toate părțile implicate
• Dovada electronică instantanee a livrării la semnătura destinatarului
• Arhivare și recuperare facilă a documentelor.
 
38 state au aderat la Protocolul e-CMR
 
UNTRR precizează că majoritatea țărilor europene au aderat la Protocolul e-CMR, care este ratificat, în prezent, de 38 state, cel mai recent în Ungaria și Austria, în această vară. România a aderat la Protocolul e-CMR, din 2019, prin Legea 29/10.01.2019.
 
Acum, e-CMR este acum recunoscut ca document de control în România și la nivel european, conform Pachetului Mobilitate 1.
 
UNTRR precizează că, prin Pachetul de Mobilitate 1, e-CMR a devenit o necesitate, astfel că Regulamentul 1055/15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) 1071/2009, (CE) 1072/2009 şi (UE) 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier care modifica art. 8 din Regulamentul 1072/2009 prevede:

„(4a) Dovezile menţionate la alineatul (3) se prezintă sau se transmit agentului autorizat de control din statul membru gazdă, la cerere şi pe durata controlului în trafic. Acestea pot fi prezentate sau transmise electronic, utilizându-se un format structurat modificabil, care poate fi folosit direct de computere pentru stocare sau procesare, cum ar fi scrisoarea electronică de trăsură (e-CMR) în temeiul Protocolului adiţional de la Geneva la Convenţia privind Contractul de transport internaţional rutier de mărfuri (CMR) cu privire la scrisoarea electronică de trăsură, din 20 februarie 2008. În cursul controlului în trafic, conducătorul auto are permisiunea de a contacta sediul central, managerul de transport sau orice altă persoană sau entitate pentru a furniza, înainte de terminarea controlului în trafic, oricare dintre dovezile menţionate la alineatul (3).”

De asemenea, Directiva 1057 din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) 1024/2012 prevede:

Art. 1. pct. 11

b) obligaţia operatorului să se asigure că conducătorul auto are la dispoziţie, pe suport de hârtie sau în format electronic, precum şi obligaţia conducătorului auto de a păstra şi de a pune la dispoziţie, atunci când i se solicită în trafic:

(i) o copie a declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI;

(ii) dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară în statul membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la art. 8 alin. (3) din Regulamentul (CE) 1072/2009;

3. Legislatia națională de aplicare a PM2 pe Legislatia privind transporturile rutiere:
Regulamentul 1055/2020 a fost transpus în OG 27/2011 prin Ordonanța 12/2022
art. 27 din OG 27/2011:

(5) Dovezile prevăzute la alin. (4) se prezintă sau se transmit inspectorilor din cadrul ISCTR, la cerere şi pe durata controlului în trafic. Acestea pot fi prezentate sau transmise electronic, utilizându-se un format structurat modificabil care poate fi folosit direct de computere pentru stocare sau procesare, cum ar fi scrisoarea electronică de trăsură (e-CMR), în temeiul Protocolului adiţional de la Geneva la Convenţia privind Contractul de transport internaţional rutier de mărfuri (CMR) cu privire la scrisoarea electronică de trăsură din 20 februarie 2008, la care România a aderat prin Legea 29/2019 pentru aderarea României la Protocolul adiţional privind scrisoarea electronică de însoţire, adoptat la Geneva la 20 februarie 2008, la Convenţia referitoare la contractul de transport rutier internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956. În cursul controlului în trafic, conducătorul auto are permisiunea de a contacta sediul central, managerul de transport sau orice altă persoană sau entitate pentru a furniza, înainte de terminarea controlului în trafic, oricare dintre dovezile prevăzute la alin. (4).

Sancțiuni de la nerespectarea PM2 si OG 27/2011 modificată și completată
Autoritățile de control (ISCTR) verifică documentele de transport și în speță și e-CMR și aplică sancțiuni în baza Hotărârii 1317 din 21 decembrie 2023 privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravenţional ale prevederilor Regulamentului (CE) 1071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) 1072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri (reformare), ale Regulamentului (CE) 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) 561/2006 (reformare), ale Ordonanţei Guvernului 27/2011 privind transporturile rutiere şi ale normelor de aplicare a acesteia, precum şi a sancţiunilor contravenţionale şi a altor măsuri aferente aplicabile în cazul constatării încălcărilor.

Art. 5

Următoarele fapte reprezintă încălcări grave ale prevederilor Regulamentului (CE) 1071/2009, ale Regulamentului (CE) 1072/2009, ale Regulamentului (CE) 1073/2009, ale Ordonanţei Guvernului 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a acesteia şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
pct. 32 lit g) documentele de transport specifice tipului de transport efectuat, pentru anul în curs şi anul precedent şi/sau documentele/înregistrările justificative privind utilizarea e-CMR, după caz;

4. Legislatia națională de aplicare a PM2 cu impact in Legislația socială:

Directiva 1057/2020 a fost implementată în România tot prin OG 12/2022 care a modificat și Legea 16/17 martie 2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale care prevede:

Art. 241

b) obligaţia pentru întreprinderile prevăzute la art. 3 lit. a), care detaşează conducători auto pe teritoriul României, de a se asigura că respectivii conducători auto au la dispoziţie, pe suport hârtie sau în format electronic, precum şi obligaţia acestor conducători auto de a păstra şi de a pune la dispoziţia inspectorilor ISCTR, atunci când li se solicită în trafic, următoarele documente:

1. o copie a declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI;

2. dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară pe teritoriul României, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la art. 8 alin. (3) din Regulamentul (CE) 1072/2009;

(5) Inspectorii de muncă au competenţa de a solicita întreprinderii/operatorului de transport rutier român dovezi ale operaţiunilor de transport care au loc pe teritoriul altui stat membru sau al Confederaţiei Elveţiene, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR), precum şi înregistrările tahografului.

Art. 242

(2) Inspectorii de muncă au competenţa de a solicita operatorului român de transport rutier dovezi ale operaţiunilor de transport care au loc pe teritoriul statului membru gazdă, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR), precum şi înregistrările tahografului.

Art. 243

În scopul de a stabili dacă un conducător auto se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 53 şi/sau la art. 54, conducătorul auto are obligaţia de a păstra şi a pune la dispoziţia ISCTR atunci când i se solicită acest lucru cu ocazia controlului în trafic, pe suport hârtie sau în format electronic, dovezi privind operaţiunile de transport relevante, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menţionate la art. 8 alin. (3) din Regulamentul (CE) 1072/2009, şi înregistrări ale tahografului.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.