Standarde de performanta pentru vehicule utilitare usoare

Conform unui comunicat transmis de Adriana Ticau, europarlamentar roman, vicepresedinte al Comisiei pentru Transport si Turism din Parlamentul European (TRAN), Parlamentul European analizeaza propunerea de regulament pentru stabilirea unor standarde de performanta pentru vehicule utilitare usoare noi, in cadrul abordarii integrate a Comisiei Europene in vederea reducerii emisiilor de CO2 generate de vehiculele usoare. Prin aceasta propunere de regulament, Comisia Europeana intentioneaza limitarea, pana in 2020, a mediei emisiilor de CO2 generate de vehiculele utilitare usoare noi la 135g CO2/km. Trecerea de la 175g CO2/km la 135g CO2/km se va face gradual, pentru fiecare constructor emisiile specifice de CO2 calculandu-se pe baza unui procent a vehiculelor inmatriculate pe parcursul unui an, dupa cum urmeaza×? 75% in 2014, 80% in 2015, 100% incepand din 2016.

Pentru a determina producatorii de vehicule sa utilizeze eco-inovarea in vederea asigurarii competitivitatii industriei auto, pentru fiecare vehicul utilitar nou care genereaza o cantitate de emisii specifice de CO2 mai mica de 50g CO2/km se considera a fi echivalent cu 2,5 vehicule utilitare usoare in 2014, 1,5 vehicule utilitare usoare in 2015 si 1 vehicul utilitar usor incepand din 2016. De asemenea, incepand cu anul 2014, pentru anul calendaristic anterior, Comisia impune constructorilor de vehicule utilitare usoare plata unei prime pentru depasirea mediei emisiilor specifice de CO2 care creste gradual si poate ajunge la 120 euro/g CO2/km incepand din 2019. Fiecare stat membru va avea obligatia ca incepand cu 1 ianuarie 2012 sa inregistreze anual informatiile privind fiecare vehicul utilitar usor nou inmatriculat pe teritoriul sau.

Comisia de transport si turism a PE (TRAN) a optat, prin vot, saptamana aceasta, pentru limitarea mediei emisiilor de CO2 generate de vehiculele utilitare usoare noi la 135g CO2/km pana in 2022. De asemenea, TRAN a stabilit diminuarea nivelul maxim al penalitatilor pe care un producator ar trebui sa le plateasca incepand cu 2019 de la 120 euro/g CO2/km (propunerea Comisiei) la 95 euro/g CO2/km, iar trecerea de la 175g CO2/km la 135g CO2/km sa se faca gradual, astfel×? 50% in 2014, 75% in 2015, 100% incepand din 2016.

Eurodeputata PSD Adriana Ticau, vicepresedinta TRAN, a atras atentia asupra faptului ca \”acest regulament nu trebuie abordat doar din punctul de vedere al ofertei -si anume cum trebuie modernizate vehiculele usoare pentru a fi mai putin poluante-, dar si din punctul de vedere al cererii. De aceea, este nevoie ca regulamentul sa permita acordarea de stimulente financiare pentru a stimula cererea si in special pentru inlocuirea unui vehicul mai vechi si mai poluant, cu un vehicul nou care respecta noile norme \”. In acest sens, doamna Ticau a depus un set de amendamente care au fost aprobate de comisia TRAN si vor fi transmise catre comisia ENVI, responsabila pentru raportul final. Astfel, programele de reinnoire a parcului auto care s-au dovedit atat de eficiente in cazul autoturismelor ar putea fi extinse si la vehiculele utilitare usoare.

Comisia de industrie, cercetare si energie a PE (ITRE) a votat, tot saptamana aceasta, optand pentru limitarea mediei emisiilor de CO2 generate de vehiculele utilitare usoare noi la 150g CO2/km dar incepand cu 2020. De asemenea, ITRE a stabilit diminuarea nivelului maxim al penalitatilor pe care un producator ar trebui sa le plateasca incepand cu 2020 de la 120 euro/g CO2/km (propunerea Comisiei) la 95 euro/g CO2/km, iar trecerea de la 175g CO2/km la 135g CO2/km sa se faca gradual, astfel:

65% in 2015, 75% in 2016, 80% in 2017 si 100% incepand din 2018.

Comisia ENVI este responsabila pentru raportul final; raportul va fi votat in ENVI in luna septembrie, urmand ca plenul PE sa isi exprime pozitia in luna noiembrie 2010. Transportul rutier reprezinta o sursa importanta de crestere si locuri de munca in multe regiuni din UE. Serviciile asigurate cu ajutorul vehiculelor utilitare usoare sunt indispensabile pentru satisfacerea nevoilor de zi cu zi ale oamenilor. Vehiculele utilitare usoare sunt folosite in principal de catre intreprinderile mici si mijlocii si reprezinta in prezent circa 12 % din parcul de vehicule.

 

Raluca MIHAILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.