Societatea de Transport București (STB) va testa o soluție inovatoare de gestionare a fluxului de pasageri și optimizarea serviciilor de transport public pe baza datelor, în timp real.
Monitorizarea aglomerației în autobuze și tramvaie se va derula în cadrul proiectului Bus Crowding Management System (BCMS), coordonat de University College London (UCL) în parteneriat cu Asociația Română pentru Smart City (ARSC) și Theoremus, finanțat de EIT Urban Mobility, potrivit comunicatului transmis redacției.
Un proiect european pentru orașe mai inteligente
„Sistemul pilotat la STB București este o continuare a succesului demonstrat deja în Sofia, Bulgaria, unde tehnologia a fost utilizată pentru a îmbunătăți gestionarea traficului și a transportului public. Cu ajutorul unor algoritmi avansați de analiză a datelor, proiectul BCMS permite transportatorilor publici să ia decizii informate în timp real privind programarea și alocarea vehiculelor”, potrivit ARSC.
Acest sistem va ajuta operatorii și administratorii de rețele de transport să:
- monitorizeze în timp real gradul de ocupare al vehiculelor
- optimizeze orarele și frecvențele în funcție de cererea reală
- îmbunătățească fluxul de călători și reducă timpii de așteptare
- crească atractivitatea transportului public printr-o experiență de călătorie mai plăcută
Vizită de lucru la STB: Radiografia infrastructurii actuale
Pe 7 februarie, echipa de proiect a efectuat o vizită oficială la sediul STB, unde a analizat infrastructura actuală, sistemele de monitorizare și a discutat despre integrarea tehnologiei BCMS în București.
Din delegația de lucru au făcut parte:
- Taku Fujiyama (University College London – Project Lead)
- Hristo Popov (CBDO, Theoremus)
- Matthew Kendrick (Technical Expert, Theoremus)
- Gergana Todorova (Urban Mobility Specialist, Theoremus)
- Andrei Dinculescu-Bighea, director Digitalizare, STB
- Dan Horhoianu, șef Departament TIC, STB
- Eduard Dumitrașcu, președinte ARSC
- Experți în mobilitate urbană și finanțare europeană ai ARSC
Explorarea soluțiilor tehnologice ale STB
Au avut loc discuții cu echipa de management despre provocările actuale și planurile de modernizare. Apoi, a fost prezentat sistemul de monitorizare a traficului la Dispeceratul STB – cum sunt urmărite în timp real autobuzele, tramvaiele și troleibuzele.
Ulterior, a fost făcut un tur al depourilor STB:
- Depoul Dudești, unde au fost prezentate tramvaiele Astra Imperio, cele mai moderne din flota STB.
- Depoul Vatra Luminoasă, unde s-au purtat discuții despre troleibuzele electrice Solaris și viitorul transportului electric în București.
Ce înseamnă acest proiect pentru bucureșteni?
„Pentru călătorii care folosesc zilnic transportul public, implementarea sistemului BCMS la STB va însemna un transport mai predictibil, mai eficient și mai confortabil. Informațiile despre gradul de ocupare al vehiculelor vor putea fi integrate în aplicațiile de planificare a traseelor, permițând utilizatorilor să își aleagă curse mai puțin aglomerate”, precizează ARSC.
Din perspectiva operatorilor de transport, beneficiile sunt majore:
- Optimizarea programelor de transport pe baza cererii reale
- Reducerea timpilor de așteptare și a blocajelor în trafic
- Creșterea eficienței operaționale prin alocarea inteligentă a vehiculelor
Următorii pași: Bucureștiul devine un exemplu de bune practici
În perioada următoare, echipa de proiect va lucra alături de STB pentru implementarea soluției BCMS la nivel demonstrativ, cu scopul de a colecta date relevante și a ajusta tehnologia în funcție de nevoile Bucureștiului.
„Proiectul Bus Crowding Management System nu doar că va îmbunătăți eficiența transportului public local, dar va transforma Bucureștiul într-un exemplu de oraș european care utilizează tehnologia pentru mobilitate urbană inteligentă”, conchid reprezentanții ARSC.