Tarifele pentru transportul containerelor pe principalele rute comerciale se confruntă cu o tendință semnificativă de scădere.

Potrivit celor mai recente date ale Drewry’s World Container Index, citate de Uniunea Societăților de expediții din România (USER), rata medie pentru transportul unui container de 40 de picioare, de la Shanghai la Rotterdam, a scăzut cu aproape 400 de dolari, în a doua săptămână din ianuarie, reprezentând 8%.
Rata se ridică acum la 4.375 USD per container, cu 1% mai mică decât în aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta marchează o schimbare notabilă, deoarece cu doar zece zile în urmă, ratele erau încă cu 33% mai mari comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Reducerea este exacerbată de o scădere a utilizării vaselor, după cum a observat analistul Linerlytica. Capacitatea actuală de transport depășește nivelurile observate în ultimele douăsprezece luni, în timp ce volumele de marfă disponibile sunt insuficiente pentru a umple această capacitate în mod eficient. Drept urmare, transportatorii de containere scad în continuare tarifele, pentru a atrage transporturi, o tendință care se așteaptă să continue în următoarele săptămâni. Impactul Anului Nou Chinezesc contribuie și el la scăderea ratei. Anul acesta, vacanța începe pe 29 ianuarie, iar tradiționalele două săptămâni de inactivitate economică din China duc la o scădere temporară a aprovizionării cu mărfuri containerizate.
Spre deosebire de tarifele în scădere pe ruta Asia-Europa, Drewry raportează creșteri semnificative ale tarifelor pentru transporturile din Shanghai către Statele Unite. Aceste creșteri sunt parțial determinate de expeditorii care accelerează mărfurile înainte de potențialele tarife de import mai mari, anunțate de Donald Trump înainte de a prelua mandatul de președinte al SUA. Drewry se așteaptă ca ratele de pe ruta Transpacific să continue să crească, în săptămânile următoare.
Analiști precum Emily Stausbøll de la Xeneta indică, de asemenea, riscuri externe care ar putea duce la revenirea ratelor. Factori precum conflictul din regiunea Mării Roșii și o potențială escaladare a războiului comercial SUA-China sub președinția lui Trump rămân amenințări semnificative. Stausbøll subliniază că, deși piața globală a containerelor dă semne de slăbire, o revenire la tarife stabile și scăzute este departe de a fi garantată, potrivit www.nt.nl.