Tarifele transportatorilor rutieri de marfă nu modifică prețul produselor la raft

UNTRR precizează că tarifele transportului rutier de mãrfuri practicate în aceastã perioadã a pandemiei de coronavirus (COVID) nu modificã prețul produselor la raft. Ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final variazã de la 0,3% în cazul cãrnii, la 3,7% pentru apa îmbuteliatã.

Iată și celelalte precizări:

„Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat o analizã cu privire la ponderea cheltuielilor de transport în prețul de vânzare al produselor alimentare, în condițiile în care anumite asociații ale producãtorilor au precizat cã tarifele pentru transportul rutier de mãrfuri au crescut în contextul crizei provocate de noul coronavirus și implicit prețurile alimentelor la raft.

Astfel, potrivit analizei UNTRR, ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final este de 0,3% la carne, 0,4% în cazul conservelor, 0,5% la produsele de panificație, paste fãinoase și lactate, 0,9% la hârtie igienicã, fructe și legume, 1% la fãinã și 3,7% în cazul apei îmbuteliate (infografic atașat).

Dacã volumele și greutatea produselor transportate sunt mari și au o valoare adãugatã micã, atunci crește ponderea costurilor cu transportul în prețul final al produselor și implicit în costurile retailerilor.
Cu toate acestea, transportul rutier nu influențeazã prețul la raft în mod semnificativ. De exemplu, dacã se dubleazã prețul de transport la hârtie igienicã (adicã de la 3,5 lei la 7 lei/km cu TVA inclus), atunci influența în prețul de la raft este de doar 1%.

UNTRR atrage atenția cã și expeditorii – casele de expediții – creeazã crize artificiale pentru a lua tarife mai mari de la clienți, fãrã sã plãteascã mai mult transportatorilor rutieri.

Recomandãm tuturor celor interesați sã intre în contact direct cu orice firmã de transport marfã din România licențiatã de Autoritatea Rutierã Românã, la adresa www.arr.ro – secțiunea Utile – Informații utile transport mãrfuri.

Toate companiile de transport care opereazã pe contracte au menținut înțelegerile precedente, iar cursele spot România – Italia au fost singurele care au înregistrat creșteri de tarife, din cauza incertitudinii situației conducãtorilor auto la întoarcerea în țarã. Eventualele costuri generate de întârzierea la frontiere sunt absolut modice.

Trebuie înțeles cã un camion de 40 tone care poate transporta 24 de tone de produse este plãtit în jur de 3 lei/km la intern. Astfel, acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decât cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate, și care încã sunt suficient de fiabile sã nu necesite bugete de reparații (uzual acestea se duc în medie la peste 600 euro/lunã).

Costul cu transportul rutier de mãrfuri reprezintã, în medie, aproximativ 2,6% din prețul mãrfurilor comercializate în România, în condițiile în care cele mai mari costuri sunt cele cu materia primã, forța de muncã, utilitãți, chiria/amortizarea spațiilor de producție, promovare, taxe și impozite, costul cu produsele nevândute, profitul producãtorului, profitul magazinelor unde se vând produsele.

Pentru a transporta o marfã de 24 de tone pe o distanțã de 100 km, producãtorul plãtește circa 300 lei. De exemplu, o pâine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km.

La un produs de 10 lei, unde costul de transport reprezintã 2,6% din prețul la raft, o ipoteticã dublare a costurilor cu transportul, ar însemna adãugarea la prețul existent al acestui produs a unei valori de 0,52 lei.

UNTRR considerã absolut inacceptabilã abordarea acelor comercianți care doresc sã speculeze momentul de crizã generat de COVID-19 pe spatele firmelor de transport rutier și a angajaților acestora care se expun pentru a livra alimente, medicamente și echipamente.

Pentru a realiza transport intern cu camioane noi, tariful pe intern ar trebui sã fie 4,6-4,9 lei/km. Totodatã, având în vedere cã România este o țarã cu o balanțã comercialã externã negativã, fluxul de marfã pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleacã la export cu tarife extrem de mici doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.

În acest moment, peste tot în Europa este disponibilã o supracapacitate de transport din cauza faptului cã o serie de industrii și-au oprit activitatea și implicit camioanele care deserveau aceste industrii nu mai au ce transporta.

Când oferta de transport este mai mare decât cererea, sigur nu se poate vorbi de o creștere a tarifului de transport. Dar nici nu se poate opera transport intern cu un camion nou de 40 tone care costã peste 100.000 de euro la tarif de taxi”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.