TAROM va închide ruta operată regulat între București și Londra (Marea Britanie), pe 26 octombrie, când va finaliza vânzarea către Qatar Airways a sloturilor de aterizare și decolare de pe Aeroportul Heathrow.
Costin Iordache, director general interimar al companiei, a declarat, în 20 august, într-o conferință de presă: „Ajutorul de stat (acordat TAROM – n.r.) are o condiţie care să nu permită distorsionarea competiţiei, ceea ce înseamnă că noi evoluăm pe piaţa europeană cu număr de rute predefinit şi o capacitate dată, adică numărul de avioane. Astea sunt cele care limitează o extindere a TAROM. Deci, numărul de rute pe care le avem prevăzute în plan (planul de restructurare – n.r.) şi numărul de aeronave. Nu putem să avem mai multe aeronave decât cele prevăzute în plan, care sunt în operare, şi nici nu putem să avem mai multe rute decât cele prevăzute ca număr în plan. Evident că nu intenţionăm să schimbăm sau să reducem aceste rute. Le-am prezentat în plan şi urmărim planul într-o cadenţă, în scopul eficientizării fiecărei rute. Ce înseamnă eficientizare? Înseamnă că anumite frecvenţe cresc, anumite frecvenţe scad în funcţie de sezon şi de evoluţie. Cam astea sunt elementele pe care ne vom concentra în perioada următoare”.
Operatorul naţional operează cu 14 avioane, respectiv opt Boeing-uri şi şase ATR-uri.
„Prima concesie e legată de flotă. Flota este clar prevăzută la 14 avioane, până la sfârşitul anului 2026. 14 avioane înseamnă opt jet-uri, opt Boeing-uri şi şase ATR-uri. Acestea sunt condiţiile clar prevăzute în plan şi este limitarea. Numărul de rute sunt rutele existente din care va lipsi, în perioada 2025, ruta Londra. În rest, rutele sunt cele pe care le avem în acest moment prevăzute în operare şi pe care le operăm astăzi. Nu estimăm alte închideri de rute în perioada următoare, dar asta depinde de eficienţa economică a fiecărei rute şi de capacitatea TAROM de a aduce aceste rute pe profit”, a precizat Costin Iordache.
În viitor, vor intra în flotă patru avioane Boeing MAX, prevăzute să zboare, în general, pe rutele lungi ale TAROM: Madrid, Amsterdam și Paris.
„Două sunt deja semnate la începutul lunii iunie, au dată de livrare în Q3-Q4 2025, pentru că în aviaţie un avion nou nu se cumpără on-the-share sau standard, ca să zic aşa, are nevoie să fie configurat de către producător şi are o perioadă mai lungă de livrare.
De asemenea, estimăm şi avem negocieri cu parteneri pentru a aduce încă două avioane, astfel încât să ajungem la suma de patru, cât avem prevăzute pentru zona de Boeing. Avem şase ATR-uri, estimăm să rămânem în şase. Patru dintre ATR-uri au intrat în flota TAROM, în 2020. Sunt avioane noi, au patru ani – în aviaţie, patru ani este o perioadă destul de bună – şi mai avem încă două cu care momentan operăm şi urmează, în perioada următoare, să vedem dacă le vom înlocui sau le vom păstra ca să avem o flotă totuşi constantă de ATR 72-600”, a explicat directorul TAROM.