UPDATE: OUG nr. 31/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 393.
Guvernul a redus, în medie, cu 50% termenele de eliberare a avizelor de urbanism. În acest sens, a fost aprobată, în ședința din 30 aprilie, Ordonanța de urgență (OUG) privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor.
Pentru eliminarea avizării în cascadă, s-a stabilit că toate avizele se pot cere simultan.
Depășirea termenelor se consideră aviz tacit în cazul avizelor/acordurilor atât la faza de planificare (realizarea a documentațiilor de amenajarea teritoriului și urbanism) cât și la faza de emitere de avize și acorduri necesare pentru autorizarea executări lucrărilor de construcții. În cazul în care nu se transmit observații sau nu se respinge motivat temeinic documentația de urbanism, aceasta se consideră corectă și completă după epuizarea termenului de 30 zile, iar procesul de avizare poate continua. Autoritățile publice pot solicita o singura dată completări ale documentației, iar avizul se emite la 15 zile după depunerea documentațiilor completate sau se respinge documentația cu o justificare motivată.
Totodată, în cazul neemiterii avizului în termen de 15 zile, sau al neemiterii respingerii documentației justificat temeinic în termen, documentația se consideră corectă și completă.
Actul normativ prevede și sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale, respingerea nefondată a documentațiilor este contravenție și se sancționează de către Inspectoratul de Stat în Construcții.
Documentația va fi evaluată de un singur funcționar public pe tot parcursul procedurii de avizare și autorizare, asigurând astfel coerență între solicitările formulate către beneficiar.
Avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenții, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora.
Autoritățile publice locale și ai entităților abilitate de lege să emită avize și acorduri au obligația să analizeze și să avizeze cu prioritate și în regim de urgență documentațiile pentru investițiile finanțate din PNRR, să prioritizeze lucrările depuse spre avizare în funcție de complexitate și să realizeze semestrial/anual o analiză a numărului și tipului de investiții pentru care avizele și acordurile au fost considerate acordate conform procedurii stabilite de prezenta ordonanță de urgență și să dispună măsurile organizatorice ce se impun pentru reducerea numărului acestor situații.
Avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenții, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora.
Actul normativ se aplică pentru investițiile finanțate atât din fonduri publice naționale sau din fonduri europene, cât și din fonduri private, iar noile termene încep să curgă de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a declarat, la finalul ședinței Executivului, că aceste măsuri erau necesare, deoarece „în cadrul Programului „Anghel Saligny” (PNDL) se scurg, în medie, un an și cinci luni între emiterea certificatului de urbanism și autorizația de construire. În cazul a peste 20% dintre investițiile analizate, această medie depășește chiar doi ani”.
În ce privește investițiile finanțate prin PNRR, se scurg aproximativ un an și două luni între emiterea certificatului de urbanism și autorizația de construire.
„Raportul Băncii Mondiale despre România, secțiunea autorizarea lucrărilor de construcții, ne spune că procedura autorizării lucrărilor de construcții este cea mai împovărătoare în România față de alte state membre ale Uniunii Europene”, a precizat Cseke.
În prezent, durata de avizare a Planurilor Urbanistice Generale pentru o comună de mici dimensiuni este de un an și jumătate. Durata variază între trei – cinci ani pentru orașe și municipii, dar au existat și situații în care această perioadă de avizare a ajuns la zece ani.
Ministrul a estimat că în urma modificărilor aprobate de Guvern perioada de avizare pentru PUG-uri se va reduce la aproximativ șase luni. În ce privește PUZ-urile, perioada ar urma să se diminueze de la 18-24 de luni, în prezent, la maxim 7 luni și jumătate.
În ce privește autorizarea lucrărilor de construire, intervalul de timp se va reduce la minim patru luni, în cazul în care nu sunt necesare completări în procedura de avizare, ajungând la maxim 6 luni și jumătate.
O altă modificare importantă este că toate avizele și acordurile obținute în faza de studiu de fezabilitate sau DALI își păstrează valabilitatea până la finalizarea lucrărilor.
„Acel aviz va însoți investiția de la început până în sfârșit. Nu se mai pot solicita noi avize pe perioada proiectării execuției unei investiții, ceea ce astăzi se întâmplă destul de des în practică”, a explicat ministrul.
De asemenea, autoritățile publice, în cazul în care au o investiție publică, nu vor mai plăti taxe sau tarife pentru acordarea de avize și acorduri.
„Sistemul prin care o instituție de stat taxează o altă instituție de stat, în care mutăm banii publici dintr-un buzunar în altul, se va elimina, astfel încât la investițiile publice, instituțiile statului vor emite aceste avize fără a percepe taxe sau tarife”, a argumentat Cseke.
Totodată, nu va mai fi permisă „avizarea în cascadă”. Astfel, toate documentațiile, pentru toate instituțiile statului și pentru entitățile private avizatoare, se vor introduce simultan, având un termen de 15 zile.
„Dacă sunt necesare completări, dacă sunt necesare justificări, dacă sunt necesare solicitări de clarificări, se permite o singură procedură de clarificare, de completare printr-o singură adresă, prin care instituțiile avizatoare vor comunica beneficiarului toate problemele pe care le-au identificat cu documentația depusă. Nu se permit completări la completări și noi justificări și noi cereri și așa mai departe, ceea ce se întâmplă astăzi în practică foarte des. (…) În urma depunerii documentației complete, se emite avizul sau se respinge avizul. Sau, dacă expiră termenul prevăzut în actul normativ, de 15 zile, atunci intervine avizarea tacită”, a menționat el.
De asemenea, instituțiile avizatoare vor avea obligația de a comunica beneficiarului avizul sau acordul, în ziua emiterii, prin mijloace electronice. Există însă câteva instituții exceptate de la aceste termene.
„În primul rând, este vorba de autoritățile privind protecția mediului, care au pe directivă europeană o procedură specifică lor, o procedură internă prin care evaluează impactul pe mediu al documentației, al investiției care se propune, drept pentru care, pentru ei, termenul de 15 zile de prelucrare a documentației sau, după completare, de emitere a avizului, va curge de la finalizarea procedurilor specifice de mediu. La fel este și la autoritățile privind protecția monumentelor, unde funcționează comisiile naționale sau zonale de monumente istorice, ori Comisia Națională de Arheologie și Comisia Națională pentru Monumente de For Public. O singură categorie de autorități este exceptată de la procedura avizării tacite și acestea sunt autoritățile din domeniul siguranței naționale, apărării și ordinii publice și securității naționale. Acestor instituții li se aplică termenele, dar avizarea tacită nu poate interveni exact pentru sensibilitatea domeniului pe care îl gestionează aceste autorități”, a adăugat ministrul.