Licitația pentru trenuri noi de pasageri, abia în octombrie 2018

„Licitatia pentru achiziția de material rulant nou, pentru transportul de pasageri, se va organiza in octombrie 2018. Atunci se va finaliza documentatia necesara”, a declarat, pentru Club Feroviar, Marian Paun, presedintele Autoritatii de Reforma Feroviara.

Desi termenul anuntat initial pentru achizitia de material rulant nou pentru operatorul feroviar de stat, CFR Calatori, era catre sfarsitul anului 2017, Autoritatea de Reforma Feroviara, responsabila de acest proiect, a devansat exagerat de mult termenul astfel ca abia in octombrie 2018 vom putea spera sa vedem publicata licitatia in cauza.

Autoritatea de Reforma Feroviara (ARF), institutie recent creata ca urmare a recomandarilor din Master Planul General de Transport, are misiunea principala de a eficientiza domeniul cailor ferate.

Printre aceste obiective se numara si achizitia de material rulant nou – automotoare diesel si electrice, locomotive si vagoane – extrem de necesare dezvoltarii transportului regional din Romania.

Club Feroviar reamintește ca demararea procedurii de achizitie publica trebuia facuta dupa operationalizarea Autoritatii de Reforma Feroviara. Aceasta este operationala din iunie 2017, Romania facand astfel dovada indeplinirii unor conditionalitati pentru sectorul feroviar, in vederea atragerii de fonduri europene.

De asemenea, reamintim ca potrivit proiectului de Hotarare de Guvern, publicat in octombrie 2016, ARF are un numar de 119 de posturi, fata de 50 initial, la care se adauga 5 posturi pentru functionarea cabinetului presedintelui.

Aceste posturi sunt organizate in sase departamente: relatii externe, audit intern, serviciul juridic si resurse umane, sisteme informatice, directia generala economica si directia generala material rulant.

Ultimul departament are in subordine directia achizitii, inchiriere, monitorizare material rulant si directia strategie, eficientizare, restructurare retea feroviara.

Autoritatea de Reforma Feroviara este institutia infiintata la propunerea Ministerului Transportului cu scopul unic de a accelera investitiile in material rulant nou din fonduri ale Uniunii Europene.

In plus, ARF este singurul beneficiar al sumei de 400 de milioane euro, disponibila prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) pentru achizitia de material rulant pentru transportul de pasageri.

Lipsa achizitiei de material rulant genereaza incapacitatea sistemului feroviar de a prelua nevoia de mobilitate a cetatenilor, prin scaderea numarului de pasageri-km cu pana la 75% pana in anul 2030 conform unei prognoze efectuate de catre CFR Calatori in baza trendurilor, in timp ce datele din Master Planul General de Transport sugereaza un declin de 21% in 2020 si de 40% pana in 2030.

Precizam ca in prezent, operatorul national de transport feroviar de pasageri, CFR Calatori, detine un parc activ de 870 de vagoane si 127 automotoare,  iar din 2011 operatorul de stat nu mai primeste subsidii pentru achizitia de material rulant.

LĂSAȚI UN MESAJ