Transportatorii protestează în fața MT

Transportatorii de persoane au început în 26 septembrie protestul în fața sediului MT – și vor continua în 27 septembrie, conform autorizației obținute de la Primăria Capitalei -, nemulțumiți de faptul că ministrul Lucian Șova vrea să modifice criteriile cu doar 4 luni înainte de atribuire a noilor programe și trasee de transport.

Este vorba despre un proiect de Ordin al ministrului Transporturilor, Lucian Șova, prin care se modifică Normele de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin OMTI nr. 980/2011.

Traficul este restricţionat în zona Gării de Nord, iar sute de transportatori au venit cu autocarele și microbuzele cu care își desfășoare activitatea, pentru a le cere reprezentanților Ministerului Transporturilor eliminarea unui subpunct de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social ce va avea loc în 27 septembrie și care prevede modificări în organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere, cu doar câteva luni înainte de atribuirea traseelor.

Autorităţile nu le-au permis protestatarilor să parcheze autocarele și  microbuzele în jurul Ministerului Transporturilor, astfel că numai circa 300 de autovehicule au putut fi aduse în perimetrul delimitat de Poliția Rutieră a Capitalei.

“Nu am avut voie să încercuim Ministerul Transporturilor, am vrut să parcăm toate autocarele  şi microbuzele în jurul ministerului. Celelalte 200 de autocare sunt parcate spre străzile Știrbei Vodă şi Turda”, a anunțat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Vasile Ștefănescu a amenințat că în cazul în care modificările vor fi adoptate în forma actuală, transportul rutier de persoane va fi oprit în întreaga ţară după Referendumul din 6 şi 7 octombrie, iar protestele se vor muta la Guvern.

Liderul COTAR a precizat că un vot majoritar în legătură cu prelungirea termenului până la care se pot face achiziţii de autovehicule noi de transport a fost dat la începutul anului în cadrul unei întâlniri la care a fost prezent şi ministrul Transporturilor, Lucian Şova.

“Nu poţi să vii cu 4 – 5 luni de zile înainte, cu toate că ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a promis ferm la începutul anului că va face o prelungire a termenului. Şi nu era numai Ştefănescu sau membrii COTAR, erau de faţă toţi transportatorii de persoane, la conferința organizată de revista Ziua Cargo la Braşov. Atunci, domnia sa a supus la vot şi a zis: “Cine este pentru prelungire?”. Toată lumea a ridicat mâna şi a votat pentru prelungire… Nu s-a spus să facem adresele către minister şi le voi aproba şi fac prelungirea programului de transport, ne-a spus ministrul. Acum vine domnia sa şi spune “Nu mai îmi convine! Vreau să facem altfel”. De ce? Nu ştim de ce se ţine dânsul de aceste prevederi. Nu vreau să vorbesc cu păcat, dar poate undeva, după colţ, cineva stă pitit cu sute de autobuze şi care vrea să participe la licitaţie, dar deja le are cumpărate. Noi nu le avem”, a reclamat Vasile Ştefănescu.

“Acest nou program de transport se vrea făcut şi pentru transportatorii români, trebuie să avem timpul necesar de a achiziţiona aceste noi autobuze. Altfel, nu avem cum. Nimeni nu ne va produce în momentul de faţă, în 4 – 5 luni de zile 1.000 – 1.500 de autobuze. Deci, pentru a putea participa şi câştiga această atribuire trebuie să avem autobuze noi. Nu avem nimic împotrivă, dar daţi-ne timpul necesar. Sau haideţi să discutăm”, a mai spus Ştefănescu.

La rândul său, prim vicepreşedintele COTAR, Ion Comusi, a declarat că protestele vor fi anulate numai dacă se va retrage proiectul de modificare a OMTI 980/2011. “Mâine (27 septembrie – n.r.), ministrul Șova vrea să promoveze un ordin de ministru. Până acum 2 luni, nimeni nu a făcut vorbire în MT de modificarea criteriilor. Guvernul a mărit salariile – am mărit și noi, nu am putut face investiții. Guvernul a crescut prețurile la motorină – noi nu am mărit prețurile. Iar acum ministrul vrea să schimbe criteriile, cu 4 luni înainte de atribuirea traseelor și programelor de transport. Nu avem timp să achiziționăm noi vehicule. Dacă ni se spunea de la începutul anului 2018 că se va lua această măsură, am fi avut timp să ne pregătim. Azi niciun producător de autobuze nu este pregătit să reînnoiască tot parcul auto din ţara noastră, aşa cum ni se va cere prin noul ordin. Ce înţelegem din acest lucru? Că altcineva este pregătit şi va veni să ne ia job-ul”, susţine Ioan Comuşi”, a reclamat Comusi

“De asemenea, cerem modificarea Legii taximetriei şi a celei care reglementează activitatea ‘rent a car’. Am depus solicitări la Ministerul Transporturilor, în repetate rânduri. Dorim ca activitatea de ‘rent a car’ să fie trecută în administraţia ARR, pentru a exista o mai bună coordonare şi funcţionare a acesteia”, a afirmat Comusi.

Ministrul Lucian Şova a declarat în 25 septembrie că 325 de firme efectuează în exclusivitate în România, de peste 15 ani, transportul regulat de pasageri, iar în cazul în care reglementările în domeniu rămân la fel, nicio altă firmă autorizată, dar care nu face parte din grupul celor 325, nu va putea să desfăşoare o astfel de activitate.

El susține că fără noua reglementare pe care a iniţiat-o și se află în dezbatere publică – proiectul de Ordin de modificare a OMTI nr. 980/2011, “nici pe următorii 6 ani nu ar trebui ca o altă firmă decât cele 325 să efectueze acest tip de activităţi”.

În replică, liderul COTAR, Vasile Ștefănescu, a declarat: “Înţeleg că domnul ministru Şova a insistat asupra faptului că noi deţinem un monopol. Ce înseamnă monopol, dacă sunt organe abilitate care pot constata dacă este vorba despre monopol? Dacă firme care au respectat caietul de sarcini şi atribuire şi punctaj s-au înscris şi au câştigat înseamnă monopol, atunci domnia sa trebuie să sesizeze organele abilitate ale statului”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.