Tu cu ce agenţie de turism mergi în vacanţă?

Sezonul estival 2018 se anunţă a fi cel mai bun din ultimii ani, însă dincolo de numărul mare de turişti, de aglomeraţia de pe litoral, de creşterea calităţii serviciilor hoteliere, turismul românesc infruntă o serie de provocări. Câteva sute de agentii și turoperatori şi-au închis porţile în ultimii cinci ani, iar turiştii se pot trezi şi în acest an fără bani şi vacanţe, pentru că varianta înfiinţării unui fond special pentru astfel de situaţii a rămas doar la nivel de propunere.

Atunci când vă cumpăraţi bilete pentru vacanţă, fie că e vorba de concediul de vară sau doar de un city break, informaţi-vă cu mare atenţie despre firma de turism cu care semnaţi contractul. A verifica dacă firma respectivă prezinta risc de intrare în insolvenţă sau chiar direct în faliment constituie o primă măsură de asigurare a vacanței pe care o asteptati cu nerăbdare și pe care urmează să o plătiți.
Potrivit unei analize KeysFin, 408 agentii de turism și turoperatori şi-au închis porţile în 2016 si 2017, iar cazul recent al firmei Terra Tourism e un prim semnal de alarmă în 2018.
,,Cele mai multe companii care si-au inchis porțile prezentau o vulnerabilitate financiară ridicată. În cele mai multe cazuri, planurile de business nu au ținut cont de realitățile pieței, de dinamica încasărilor și obligațiile de plată. Astfel că, supraestimându-și business-ul, mulți au intrat în blocaj financiar”, au explicat analiștii de la KeysFin.
,,Sezonalitatea joacă un rol semnificativ în dinamica financiară a agențiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiază de resursele financiare care să le permită să reziste provocărilor economice, creditarea, de exemplu, fiind incă la un nivel extrem de redus în acest sector, cele mai multe reușesc cu greu să reziste concurenței acerbe făcute de marii jucători din piață”, au mai spus aceștia.
“La nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv. Profitabilitatea sectorului este estimată să ajungă în acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu față de acum şapte ani.” spun analiştii de la KeysFin. Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cheltuielile cu personalul care au crescut cu aproximativ 50% in ultimii cinci ani, insa aceasta crestere s-a reflectat pozitiv în rezultatul net – acesta a avansat de la 21.3 milioane lei în 2012 la 163,2 milioane lei, valoarea estimata pentru 2017.
Analiza KeysFin arată că cea mai profitabilă firmă în a fost Charter Broker SRL, care a raportat un profit net de 6,38 milioane de lei, urmată de Business Travel Turism SRL (5,68 mil. lei), Happy Tour SRL (5,61 mil. lei), Touring EuropaBus Romania SRL (4,87 mil. lei) şi Prestige Tours International SRL (4,59 mil. lei). În top 10 cele mai profitabile firme din turism s-au mai clasat Travel Time D&R SRL, Christian 76 Tour SRL, Creative Eye SRL, Masiro Travel SRL şi Paralela 45 Turism SRL.
Pași pentru vacanțe mai sigure
În urma falimentelor agentiilor de turism din ultimii ani, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a inițiat un proiect de act normativ prin care propunea înființarea unui Fond Naţional de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice. Acesta ar fi urmat să acopere sumele necesare pentru despăgubirea turiştilor în cazul în care agențiile de turism de la care au contractat servicii ajung în imposibilitatea de a-şi onora serviciile, în urma insolvenței sau a falimentului.
Iniţiativa nu s-a concretizat însă, cel puţin până în prezent, dupa cum nu s-a transpus în legislaţia naţională nici Directiva Europeană 2302/2015, care garantează pachetele de servicii turistice achiziţionate de persoanele fizice, obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2018 în toate statele UE.
Perspective pentru turismul românesc
Lărgind perspectiva atât din punct de vedere geografic, cât și a definiției sectorului, obținem o imagine mai clară a impactului turismului asupra economiei. World Travel & Tourism Council (WTTC) măsoară anual acest impact în 185 de tari, analizând atât agențiile de turism și turoperatorii, cât și hotelurile, liniile aeriene, aeroporturile, serviciile de agreement și recreere din turism.
Astfel, raportul din 2018 al acestei organizații plasează România pe locul 66 în lume din punctul de vedere al valorii contribuției directe absolute a turismului la PIB (3 mld. USD), la mare distanță față de media Uniunii Europene (23.8 mld. USD) sau media globală (21.5 mld. USD).
Privind însă acest indicator din punctul de vedere al ponderii sale în PIB (1.4%), diferențele se atenuează semnificativ atingând aproape jumătate din media Uniunii Europene (3.9%), respectiv media globală (3.1%).
Deși creșterea reală estimată pentru 2018 a contribuției directe a turismului la PIB este de 4.6%, perspectivele pe termen lung (2018-2028) sunt mai puțin optimiste, creșterea medie anuală prognozată pentru acest indicator fiind doar de 2.1% (față de media UE de 2.3% și media globală de 3.8%), plasând astfel Romania pe locul 178 în lume. În acest sens, sunt necesare măsuri de susținere și continuarea investițiilor în acest sector.
Notă: Studiul KeysFin are la bază datele raportate oficial în 2016 de toate cele 3276 companii înregistrate la Ministerul Finanțelor cu următoarele coduri CAEN: 7911 – Activități ale agențiilor turistice și 7912 – Activități ale turoperatorilor. În plus, studiul include estimări ale specialiștilor KeysFin pentru principalii indicatori în 2017, datele oficiale nefiind încă în totalitate disponibile pentru acest an.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.