UNTRR solicită măsuri urgente pentru sprijinirea transportului de marfă și deblocarea celui de persoane

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a făcut apel la autorități să realizeze demersuri urgente pentru susținerea transportului rutier de marfă și pentru deblocarea transportului rutier de persoane operat de firmele românești în UE.

 Vă prezentăm în continuare comunicatul transmis redacției:

„Sectorul transporturilor rutiere de marfă și persoane este grav afectat de criza COVID-19, dar și de prevederile legislației naționale și europene cu impact puternic negativ asupra firmelor românești care operează în acest sector.

Firmele românești de transport rutier internațional de mărfuri sunt principalul contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,95 miliarde euro în 2019, iar cea mai mare pondere din această contribuție este generată de cele aproape 60.000 de camioane românești care lucrează în Europa de Vest. O parte din aceste camioane românești lucrează în continuare pentru industria alimentară, farmaceutică, chimică (dezinfectanți, echipamente de protecție etc.), prelucrătoare, și au o contribuție majoră la exportul de servicii al României pentru anul în curs.
Pe baza sondajelor și consultărilor realizate de UNTRR în ultima perioadă, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1.

Pentru sprijinirea sectorului de transport rutier de marfă și de persoane, UNTRR solicită autorităților române intervenții urgente în următoarele direcții prioritare:

– Coordonarea României cu celelalte State Membre afectate de Pachetul Mobilitate 1, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi pentru transportatorii români și din alte țări estice și/sau periferice UE. Pachetul Mobilitate 1 amenință supraviețuirea transportatorilor români, deja grav afectați de criza covid-19. Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în forma actuală, afectează profund companiile de transport rutier din România și din alte State Membre UE, distorsionând piața europeană de transport rutier în mod real și ignorând aspectele de mediu, toate acestea cu o seninătate absolută – deghizate sub abordarea socială. UNTRR solicită coordonarea României cu celelalte State Membre afectate în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:

– eliminarea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni
– eliminarea aplicării forțate a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier
– eliminarea întoarcerii obligatorii a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și a interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină, precum și a intrării în vigoare imediate a acestor prevederi. Semnalăm că interdicția de efectuare a perioadei de repaus săptămânal normal în cabină este contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19.

UNTRR alături de asociațiile profesionale din celelalte țări afectate au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European și Comisiei Europene împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1. Recent, Patronatele europene au solicitat factorilor de decizie europeni  reevaluarea Pachetului Mobilitate 1 pentru a permite o redresare mai ușoară după pandemia COVID-19 și pentru a sprijini transformarea durabilă a industriei, logisticii și transporturilor în viitor. Scrisoarea Federațiilor patronale din România, Germania, Letonia, Bulgaria, Polonia, Lituania, Estonia, Cipru, Ungaria și Malta împotriva aprobării dispozițiilor controversate ale Pachetului Mobilitate 1 poate fi consultată pe www.untrr.ro 
De asemenea, Ministrul român al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, alături de Miniștrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta si Polonia au transmis o scrisoare Președinților Parlamentului European și Comisiei Europene, solicitând de urgență suspendarea procesului legislativ privind adoptarea Pachetului Mobilitate 1, până la încetarea pandemiei și reevaluarea situației sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispozițiilor acestuia. Cu toate acestea, faptul că Pachetul Mobilitate 1 merge înainte urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politică a Alianței Rutiere este cel puțin regretabil într-o Europă bazată pe principii de egalitate și integrare economică. Acest fapt ignoră evident realitatea economică cu care se confruntă companiile românești de transport rutier care au fost afectate negativ și se luptă să supraviețuiască.

– Coordonarea cu statele alăturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internațional și asigurare tratament egal între toate modurile de transport

În prezent, activitatea transportatorilor rutieri români de persoane în trafic internațional este suspendată cf. art. 11 din Ordonanța militara nr. 7, fiind permise numai zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter) pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state. Considerăm că așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter și cu autoturism, trebuie să fie permisă și deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte să meargă la lucru și să degreveze presiunea pe bugetul statului, cât și pentru a permite transportatorilor de persoane să organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre țări precum Germania, Spania, Franța.
De asemenea, având în vedere incertitudinea creată de prevederile Ordonanței Militare nr.7, UNTRR solicită autorităților române să clarifice faptul că sunt permise transporturile internaționale de persoane operate cu autocare românești către Bulgaria, Grecia, Suedia, Norvegia și Danemarca, având în vedere că aceste țări nu sunt incluse în art. 11 din Ordonanța militară nr. 7.

Precizăm că transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasării personalului angajat și a lucrătorilor sezonieri, având în vedere prețul accesibil, precum și siguranța, calitatea și flexibilitatea serviciilor oferite. Considerăm inacceptabil faptul că prin actuala restricționare a activității transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situația în care operatori străini de autocare să asigure transportul către vestul UE al lucrătorilor români din agricultură.

În acest context, UNTRR solicită autorităților române măsuri urgente care să permită deblocarea activității operatorilor români de transport rutier de persoane, precum și coordonarea cu statele alăturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internațional.

– Măsuri de sprijinire a firmelor românești de transport rutier

Încă din 2015, UNTRR a solicitat includerea ramurii transporturilor rutiere in cadrul sectoarelor strategice prioritare pentru dezvoltarea competitiva, eligibile pentru finanțare prin fondurile europene. Deși în mod surprinzător, strategia națională pentru competitivitate 2014-2020 nu identifică în mod explicit transportul rutier, UNTRR a evidențiat faptul că transportul rutier deservește majoritatea sectoarelor economice cu potențial de specializare inteligentă identificate de acest document național de fundamentare, având o importanță strategică pentru economia națională.

UNTRR solicită urgentarea procedurilor de suspendare a asigurărilor RCA pentru autovehicule de transport rutier, în condițiile în care din cauza crizei provocate de pandemia de coronavirus, firmele de transport rutier de mărfuri românești care realizează transport rutier internațional au raportat, în medie, o scădere de 60% a activității, iar în cazul transportului rutier național de persoane, activitatea s-a diminuat cu 80% și pentru transportul rutier de persoane internațional scăderea este de 100%.

Deși am purtat discuții cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, au existat doar simulări că am putea avea gata în cel mai scurt timp un cadru legal destinat suspendării asigurărilor RCA. În România sunt 200.000 de vehicule licențiate pentru transportul rutier – 165.000 de camioane și 35.000 de autobuze și autocare. În această perioadă traficul rutier s-a redus, iar conform statisticilor Poliței Române, numărul de accidente a scăzut cu 72%, astfel că numărul de daune s-a diminuat simțitor. În schimb, asigurătorii au cerut măsuri pentru a asigura continuitatea activității, deși au continuat să încaseze prime iar despăgubirile au scăzut cel puțin proporțional cu numărul de accidente.

Totodată, la solicitarea UNTRR, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a realizat un draft de Ordonanță de Urgență care va reglementa extinderea posibilității operatorilor economici să poată solicita certificat de situații de urgență de TIP2 (Galben) și dacă diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% a fost înregistrată în luna aprilie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020.”

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.