UPDATE! Grevă spontană la CFR

gara, tren 03Angajații CFR s-au mobilizat pe rețelele de socializare și au declanșat un protest spontan, miercuri dimineața la ora 7.00, paralizând întreg traficul feroviar pe șapte regionale: București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași și Galați.

Protestatarii sunt nemulțumiți de salarii. “Nu liderii de sindicat au făcut greva, ei să-și dea demisia pentru că nu au făcut nimic pentru noi”, a declarat un împiegat de mișcare din Bistrița-Năsăud.

“Suntem amenințați de sindicate, liderii sunt plătiți de administrație cu salarii de 4.000 și 6.000 de lei/lună, cum să ne reprezinte?”, a spus un angajat de la Regionala Craiova.

UPDATE ora 12.20: În continuare nu circulă 114 trenuri, astfel: 13 pe Regionala București, 39 pe Regionala Brașov, 23 pe Regionala Timișoara și 38 pe Regionala Galați.

La Simeria este oprit trenul Dacia IR 1347 Viena – București.

În Gara de Nord, trenurile înregistrau la ora 11:15 întârzieri de peste 180 de minute la sosiri (IR 1554 de la Ploiești Sud) și 210 de minute la plecări (IR 1573 spre Galați).

UPDATE ora 12.10: Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunță, într-un comunicat de presă: “Chiar ieri am căzut de acord cu sindicatele asupra contractului colectiv de muncă”.

Iată comunicatul remis redacției la ora 12.03, după 5 ore de protest:

“Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a participat în această dimineață la teleconferinţa organizată de CFR S.A. cu toate regionalele din ţară, în contextul protestului spontan al angajaţilor din domeniul feroviar.  Ministrul a întarit ideea ca în proiectele Bugetului de Venituri şi Cheltuieli ale CFR S.A. şi CFR Călători sunt prevăzute creşteri salariale. Bugetele vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern. În acest moment, proiectele se află pe circuitul de avizare.

CFR SA are inclusă în bugetul companiei pentru anul 2017 o creştere a fondului de salarii cu 22,5%, creştere care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaţilor. Administraţia a propus partenerilor sociali încheierea unui ACORD până la semnarea CCM pentru perioada 2017/2018 pentru a asigura astfel protecţie socială angajaţilor, relaţii de muncă echitabile, precum şi un cadru normal şi legal de funcţionare a companiei după expirarea în data de 21 martie 2017, a Contractului Colectiv de Muncă, însă sindicatele au refuzat acest lucru.

La CFR Călători, administrația intenționează să reașeze clasele de salarizare, în funcție de fondul de salarii care se va asigura prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli al companiei, pentru funcțiile de bază: acari, manevranți, șefi de manevră, conductori, șefi de tren, casieri, mecanici de locomotivă, informatori din ramura MC și pentru funcțiile de execuție din celelalte ramuri, cu posibilitatea de diferențiere în funcție de complexitatea și de volumul de muncă.

Companiile feroviare au parcurs toate etapele necesare demarării negocierilor cu federaţiile sindicale reprezentative (semnatare ale Contractului Colectiv de Muncă) şi au respectat termenele legale  pentru elaborarea şi promovarea bugetelor pentru acest an.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, de la preluarea mandatului în ianuarie 2017, a inițiat o serie de întâlniri cu reprezentanții federațiilor sindicale din domeniul feroviar pentru identificarea soluțiilor la problemele existente.

Pe agenda ședințelor s-au aflat subiecte precum: bugetele companiilor din calea ferată, proiectul de Lege privind Statutul personalului feroviar, soluții pentru îmbunătățirea infrastructurii feroviare, situația investițiilor în infrastructură și material rulant, precum și aspecte ce țin de încheierea noilor contracte colective de muncă.

Inclusiv ieri seară, Ministrul Răzvan Cuc a purtat discuții cu președintele Federației Naționale Feroviare Mişcare Comercial și au convenit asupra prevederilor bugetare.

“Chiar ieri am căzut de acord cu lideri ai sindicatelor feroviare asupra prevederilor bugetare din Bugetul de Venituri și Cheltuieli. Bugetul urmează a fi promovat prin Hotărâre de Guvern și mai apoi, măsurile împreună cu majorările salariale să se regăsească în Contractele Colective de  Muncă ale celor două companii”, a declarat Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor.

Menționăm ca Ministerul Transporturilor este în permanent dialog cu membrii federațiilor sindicale din toate domeniile pe care le gestionează”.

UPDATE ora 11.30: Pe regionalele Craiova, Cluj și Iași protestul a fost suspendat, însă pe celelalte regionale trenurile (circa 140) rămân blocate în gări. Cea mai afectată este Regionala Brașov, cu 36 de trenuri inoperabile.

UPDATE ora 10.30: Florin Dobrescu, liderul Federației Sindicatelor Drum de Fier a avertizat că greva s-ar putea extinde.

“Din semnalele pe care le am eu, oamenii vor opri lucrul și pe alte regionale, pentru că se vor solidariza cu ceilalți care au oprit. Acum greva are loc la șapte din opt regionale câte există. Nu e doar problema salariilor, ci și a echipamentelor de lucru, a condițiilor de muncă, sunt multe care s-au adunat în decursul anilor și nemulțumirea lor aici duce. Nu au fost capabili (conducerea CFR SA — n. r.) să cumpere echipament de lucru, să le creeze condiții de muncă, combustibil pentru încălzitul spațiilor tehnice și de aici nemulțumirea s-a accentuat. Plus mizeria care lucrează, salariile foarte proaste și, atunci, oamenii au spus: ”Domnule, noi nu mai vrem să muncim în condițiile astea, pe banii ăștia. Să vină cine vrea să munceasc㔑, a declarat Florin Dobrescu.

El susține că următoarea rundă de negocieri programată miercuri, la ora 15:00, nu ar putea schimba situația, în condițiile în care bugetul companiei nu este aprobat.

“Nu cred că ar putea schimba ceva negocierile de azi, pentru că, dacă nu vor face dovada clară a bugetului, sunt doar promisiuni și povești. Deci, nu e nimic concret. Că bugetul a trecut de Consiliul de Administrație… până nu trece de ministerul Transporturilor, de ministerul Finanțelor, noi nu avem certitudini că putem semna un acord cu ei. Pe noi ne-au convocat la negocieri cu 45 de zile înainte, așa cum spune legea, dar ne-au convocat să facem ce? Să ne uităm unii la alții?! Pentru că n-am avut condiții de negociere, atâta timp cât nu avem buget. Pentru că legea spune clar: nu ai buget, nu poți negocia. Păi, atunci pentru ce ne-au chemat? Ca să amăgim oamenii? Pentru că am negociat cu ani în urmă 2 lei, 3 lei la salarii. Deci, o bătaie de joc la calea ferată! Nu se mai poate continua așa! Managementul ăsta pe care l-au introdus, corporatiștii, a intrat într-o dizgrație totală. Au făcut reorganizarea CFR SA și au crescut numărul șefilor cu 72. Păi, nouă ne trebuie șefi sau ne trebuie muncitori?! Și multe altele. Au reorganizat și au desființat Direcția de Patrimoniu care aducea venituri, deci au făcut o bătaie de joc, praf! Și nu mai vorbesc de o firmă pe care au recrutat-o să facă reorganizare pe bani mulți și oamenii o duc din ce în ce mai greu. Nu se mai poate continua cu astfel de manageri privați!”, a mai spus liderul de la Drum de Fier.

Peste 150 de trenuri blocate

Circulația a peste 150 de trenuri este afectată. Călătorii au așteptat ore întregi iar la ora 11.00 au decis să ia microbuze. Ei sunt nemulțumiți de faptul că nimeni nu i-a anunțat și nu pot afla când trenurile își vor relua circulația.

În Gara de Nord, trenurile înregistrau la ora 10:05 întârzieri de peste 120 de minute la sosiri (IR 1554 de la Ploiești Sud) și 100 minute la plecări (IR 1573 spre Galați). Casele de bilete în Gara de Nord erau închise.

CFR Călători a anunțat că persoanelor care doresc să renunțe la călătorie li se va restitui, la cerere, contravaloarea biletelor.

CFR Călători a anunțat că protestul este ilegal. “Compania Națională de Căi Ferate ‘CFR’ SA informează că o parte dintre angajații feroviari au declanșat un protest spontan începând cu ora 7:00, acțiune care afectează graficul de circulație al trenurilor. Călătorii sunt rugați ca înainte de efectuarea călătoriei să solicite informații despre întârzierile care se înregistrează în traficul feroviar la stațiile și agențiile CFR din București și din țară, la telefon 021/9521”, afirmă compania.

Contractul colectiv de muncă a expirat azi-noapte

Protestul a izbucnit la o zi după ce contractul de mandat al directorului general al CFR Călători, Iosif Szentes, a fost prelungit de Consiliul de Administrație al companiei.

Tot ieri însă a expirat contractul contractul colectiv de muncă al angajaților CFR Călători, iar iar la negocierile cu sindicatele, conducerea companiei le-a cerut să semneze un acord, dar aceștia au refuzat.

Potrivit comunicatului companiei, protestul are loc în contextul în care administrația și federațiile sindicatele reprezentative se află deja în negocieri pentru semnatare noului Contractul Colectiv de Muncă 2017 – 2018, negocieri în cadrul cărora conducerea CFR SA a anunțat că în bugetul companiei pentru anul 2017 este inclusă o creșterea a fondului de salarii cu 22,5%, creștere care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaților.

“Menționăm faptul că administrația a propus partenerilor sociali încheierea unui Acord până la semnarea CCM pentru perioada 2017/2018 pentru a asigura astfel protecție socială angajaților, relații de muncă echitabile, precum și un cadru normal și legal de funcționare a companiei după expirarea pe 21 martie 2017 a contractului colectiv de muncă”, spune CFR SA.

Conducerea CFR SA susține că a parcurs toate etapele necesare demarării negocierilor cu federațiile sindicale reprezentative (semnatare ale contractului colectiv) și a respectat termenele legale pentru elaborarea și promovarea bugetului companiei pentru acest an, proiectul fiind deja avizat de Consiliul de Administrație (CA) și aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) și transmis ministerelor pe circuitul de avizare și aprobare, prin emiterea hotărârii de guvern.

În anul 2016, CFR a încasat de la stat 2,1 miliarde de lei subvenție.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.