Ziua fara accidente rutiere

 

Data de 10 august este oficial declarata “Ziua fara accidente rutiere”, iar initiativa, menita sa reduca numarul de accidente si de morti pe sosele, apartine Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie din Romania, cu sprijinul Directiei Rutiere din cadrul I.G.P.R., impreuna cu partenerii sai: G.R.S.P. – Parteneriatul Roman de Siguranta Rutiera, C.I.S.R. – Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera, U.N.T.R.R. – Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania, A-CAR Romania – Asociatia Asistentei Rutiere din Romania, A.R.B.I. – Asociatia Romana de Bioritm Integrat, A.M.R. – Asociatia Motociclistilor din Romania, Fundatia Norauto Romania.

 

Seful Directiei Rutiere a Politiei, Lucian Dinita, a declarat ca in primele sase luni s-au inregistrat 17 zile fara decese in accidente rutiere, ceea ce reprezinta o premiera pentru Romania si dovedeste trendul descendent al numarului de incidente rutiere. „In perioada 2009 – 2010, numarul si consecintele accidentelor grave de circulatie produse pe drumurile publice din Romania au cunoscut scaderi semnificative, acest trend fiind inregistrat si in primele sapte luni ale acestui an, cand mortalitatea s-a redus cu 11,7% fata de perioada similara a anului trecut. Cu toate acestea, mai sunt inca multe de facut pentru atingerea obiectivului european in materie de siguranta rutiera, privind reducerea gradului de victimizare prin accidente de circulatie”, a declarat comisarul sef de Politie Lucian Dinita.

In ce priveste cauzele accidentelor rutiere, pe primul loc este viteza excesiva si neadaptata conditiilor de drum. Dinita a spus ca exista, in continuare, o problema in localitati, unde se inregistreaza un numar mare de accidente, pe fondul neacordarii prioritatii pietonilor. Intr-adevar, Romania este printre putinele tari europene in care numarul deceselor este mai mare in mediul urban (63%), decat in rural, in timp ce in restul tarilor sunt mai multe decese in extra-urban. Spre exemplu, in Suedia, doar un sfert dintre acestea sunt in orase. Insa tara noastra ramane singura in care decesele in randul ciclistilor au crescut in ultimul deceniu, de la 145, la 157.

Pe de alta parte, in timp ce numarul deceselor in accidente rutiere la nivelul UE s-a redus intre 2001 si 2010 cu 43%, in tara noastra a scazut cu numai 3%, potrivit raportului Consiliului European pentru Siguranta Transporturilor (ETSC). In Romania, s-au produs anul trecut 9.213 accidente rutiere, in care si-au pierdut viata 2.363 de oameni, iar 8.477 de persoane au fost ranite. In cele 27 tari UE au murit anul trecut 30.926 persoane. Cele mai mari reduceri au fost in tarile baltice, de 60%. In Malta, scaderea a fost de 6%, iar in Bulgaria, de 23%. Totusi, ETSC remarca faptul ca in 2010, fata de 2009, Romania a fost prima data peste media UE la reducerea numarului de decese din accidente rutiere (15%, fata de o medie de 11%).

 

Simulare de accident rutier in Piata Constitutiei

Pentru a-i sensibiliza pe conducatorii auto si pe pietoni cu privire la efectele traumatizante ale evenimentelor tragice de pe sosea, in Piata Constitutiei din Bucuresti a fost organizata, marti, intre orele 10:00 – 12:00, o ampla actiune de simulare a unui accident rutier si a activitatilor colaterale. Participantii la acest eveniment au fost martorii unei interventii profesioniste a institutiilor specializate in primul ajutor si cercetarea la fata locului.

 

Decalogul sigurantei rutiere

1. Folosesc centura de siguranta;

2. Port casca daca sunt pe motocicleta sau bicicleta;

3. Conduc cu viteza regulamentara si la distanta sigura pentru conditiile drumului pe care sunt;

4. Nu conduc sub influenta alcoolului sau a drogurilor;

5. Nu vorbesc la telefon in timp ce conduc;

6. Port vesta sau elemente reflectorizante ca pieton, biciclist si motociclist aflat pe carosabil;

7. Cunosc si respect regulile de circulatie;

8. Pastrez vehiculul in buna stare de functionare;

9. Conduc preventiv autovehiculul pe drumul public;

10. Sunt mai atent si mai politicos in trafic pentru a evita accidentele de circulatie.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.