UPDATE 5! Aristotel Căncescu, reţinut de DNA la 4 zile de la inaugurarea pistei fără aeroport

Procurorii DNA l-au reţinut pentru 24 de ore pe baronul PNL de Braşov, Aristotel Căncescu, după 6 ore de audieri, acesta fiind ridicat cu mascaţii în urma percheziţiilor efectuate la sediul Consiliului Judeţean (CJ) Braşov şi la vila acestuia, precum şi la locuinţele altor 9 persoane şi a 3 sedii de firme, într-un dosar de corupţie. Acţiunea procurorilor se desfăşoară la numai 4 zile după ce Aristotel Căncescu (PNL) a inaugurat – e drept, fără tăiere de panglică -, împreună cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus, pista viitorului Aeroport Internaţional Brașov de la Ghimbav.

În lungime de 2.820 m şi lăţime de 45 m, pista a fost construită cu 16 milioane de euro, bani pe care şeful CJ Braşov s-a grăbit să-i aloce din bugetul judeţului, înainte ca turnul de control şi terminalul – adică aeroportul – să fie realizate.

UPDATE 7 octombrie ora 21.40: Căncescu şi Ispas au fost eliberaţi sub control judiciar dar sentinţa nu este definitivă.

UPDATE 23.50: Vicepreşedintele CJ Mihai Pascu a fost lăsat să plece din sediul DNA Braşov după aproape 9 ore de audieri. Pascu a declarat la ieşire că nu se teme de nimic, pentru că se ştie nevinovat, şi că faptele cercetate de anchetatori au fost comise în perioada 2006-2008, când nu era vicepreşedinte al CJ, funcţie pe care o ocupă din 2012.

UPDATE ora 20.35: Radu Ispas, administratorul public din 2007 al judeţului Braşov, a fost şi el reţinut.

UPDATE ora 19.20: Şi deputatul PC Ion Diniţă este urmărit penal, anunţă DNA Braşov. Dacă procurorii vor dori arestarea lui preventivă, va fi nevoie de acceptul Camerei Deputaţilor. 

Mihai Pascu, vicepreşedintele CJ Braşov, se află încă la audieri.

UPDATE ora 19.10: Căncescu a fost reţinut pentru 24 de ore şi va fi prezentat instanţei, cu propunere de arestare preventivă. El a fost scos încătuşat din sediul DNA şi dus în arestul Poliţiei.

După percheziţii, Căncescu a fost ridicat cu mascaţii şi dus la audieri la DNA Braşov, în jurul orei 13.00. La intrarea în instituție, Aristotel Căncescu a acuzat că totul este un aranjament politic, lansat de procurori chiar în campania electorală: „Mi se pare ciudat să fiu vizat acum, în plină campanie electorală, în legătură cu un raport al Curții de Conturi de acum doi ani”.

Una dintre firmele vizate de ancheta DNA pentru contracte de achiziţii publice atribuite ilegal de CJ Braşov este SC Gotic SRL, care aparţine deputatului PC Ion Diniţă.

DNA a emis un comunicat sumar, mai mult la solicitarea presei, dar cu siguranţă că va da publicităţii informaţii detaliate după audierea lui Căncescu, în această seară, când este posibil să îl şi reţină pentru arestarea preventivă.

„Procurori din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Brașov efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea unor infracțiuni de corupție și asimilate celor de corupție.

În cursul dimineții de 06 octombrie 2014, ca urmare autorizării de către instanța competentă, sunt efectuate percheziții domiciliare în 15 locații situate în municipiul Brașov și localități învecinate, din care două la instituții publice de interes local, trei la sediile unor societăți comerciale și zece la locuințele unor persoane fizice.

În cauză, procurorii beneficiază de sprijin din partea Serviciului Român de Informații și din partea Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei. 

Raportat la actele procedurale efectuate în prezenta cauză, precizăm că, atunci când împrejurările vor permite, vom fi în măsură să oferim detalii suplimentare”. 

Potrivit unor surse judiciare, Căncescu este acuzat de atribuirea în mod preferenţial a unor contracte pentru reparaţii de drumuri.

Pistă fără panglică

Vinerea trecută, la inaugurarea pistei viitorului aeroportului Brașov-Ghimbav, a fost prezent ministrul Transporturilor, Ioan Rusm care a ţinut să spună: “Am făcut o pistă doar și foarte bine că nu am tăiat o panglică, pentru că ne făceam de râs. De acum, trebuie să stăm cu picioarele în apă rece puțin, să găsim soluția optimă ca să mergem cu viteză mai mare mai departe”.

Rus nu a exclus posibilitatea ca în bugetul de stat pe 2015 să fie cuprinsă o sumă necesară pentru continuarea lucrărilor: “În situația în care CJ nu va avea resurse să meargă înainte cu această investiție și se întârzie cu lucrările, se pune problema ca noi să promovăm, cu acordul brașovenilor, un proiect de lege, o OUG, prin care să transferăm spre Ministerul Transporturilor o parte din lucrările de aici”.

Rus: Rezerva Otopeniului

“Dată fiind diferența de climă permanentă și condițiile meteo de pe aeroportul Otopeni, aeroportul de la Brașov se poate transforma într-unul de rezervă al Otopeniului, și atunci să finanțăm de la nivelul Guvernului alte lucrări, pentru că ar fi păcat să lași pista să se distrugă. Aici mai este mult de lucru”, a spus ministrul Transporturilor.

Rus a adăugat că “o să facem în așa fel încăt această investiție să fie finalizată, încât să nu facem un depozit de lăzi de cartofi de-a lungul pistei, pentru că ar fi mare păcat”.

Căncescu: Am cheltuit 30 mil. euro din bugetul CJ Braşov

Căncescu a spus că a cheltuit până acum din bugetul CJ 30 milioane de euro şi a cerut sprijin financiar guvernamental, fără de care admite că nu vor putea fi terminate lucrările.

“Faptul că inaugurăm această pistă nu este nici meritului domnului Victor Ponta, nici a lui Klaus Iohannis, nici a domnului Boc sau a doamnei Udrea. Este meritul Consiliului Județean și a consilierilor din toate formațiunile politice. Pe mine m-ar bucura dacă am avea un ajutor financiar, pentru că fără un sprijin financiar nu-l putem finaliza. Avem bani pentru căile de rulare, pentru balizaj, pe care le vom finaliza anul viitor. Până acum am cheltuit sub 30 de milioane de euro, dar ar mai trebui încă pe atât să finalizăm acest aeroport. Fără sprijin guvernamental, aeroportul nu poate fi terminat”, a insistat şeful CJ Brașov.

Terenul aparţine Ministerului Cercetării

La eveniment a venit şi un alt ministru al Guvernului Ponta: cel al Economiei, Constantin Niță, care este, de asemenea, de părere că Executivul trebuie să se implice în finalizarea aeroportului.

“Din punctul nostru de vedere, terenul pe care se construiește aeroportul ar trebui să treacă de la Ministerul Cercetării, unde se află în prezent, la Ministerul Transporturilor, având în vedere că astfel dăm posibilitatea Guvernului să se implice în finanțarea lucrărilor. Cred că Guvernul trebuie să se implice în acest obiectiv și voi face tot ce îmi stă în putință ca acest lucru să se întâmple în condiții perfect legale. De la început am fost de acord cu această investiție și am ajutat ori de câte ori mi s-a cerut. Sunt convins că și domnul ministru Rus va pune umărul ca să avem în Ardeal două aeroporturi la standarde internaționale, a spus Constantin Niță.

La inaugurarea pistei au fost prezenți și președinții Consiliilor Județene Covasna și Harghita, parlamentari, consilieri locali și județeni. Un avion ușor de patru locuri a aterizat pe pistă și a făcut câteva ture cu cei care au dorit să testeze pista.

Boii înaintea carului

Câștigătorul licitației pentru construirea pistei aeroportului a fost stabilit în septembrie 2012. Este vorba despre Vectra Service SRL, care a avut cea mai bună ofertă, cu prețul cel mai mic, adică de 12,7 milioane de euro.

În cea de-a doua etapă de realizare a Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav vor fi achiziţionate, prin licitaţie, lucrările de proiectare şi de execuţie a restului suprafeţelor de rulare, a reţelei de canalizare pluvială, a instalaţiei de balizaj, a instalaţiilor electrice, a marcajelor.

Urmează licitaţia pentru turnul de control, construirea clădirii energetice, a remizei pentru pompieri, a staţiei de epurare monobloc, a drumului de acces, a drumului perimetral, a canalului pluvial deschis şi a reţelei din incinta aeroporului, a cabinei control acces şi, în final, a terminalului modular de călători.

La licitaţia pentru faza a doua a aeroportului de la Ghimbav, s-au înscris, până la sfârşitul lunii august trei firme – Consal SA Braşov, Nicolaj SRL (firmă cu capital italian) şi asocierea dintre Morani Zărneşti şi SC Aero Project Bucureşti. Valoarea totală estimată a acestor lucrări este de 28.661.780 de lei (peste 6 milioane de euro), fără TVA.

Proiect de 85 mil. euro

Potrivit publicaţiei online www.brasov.net, firma care a întocmit proiectul Aeroportului Braşov este o firmă specializată în WC-uri şi nu în proiectări aeronautice. Este vorba de SC Dionoram SRL, înfiinţată doar în 2008 şi cu obiect de activitate “Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat” (conform Ministerului de Finanţe).

“Fără experienţă în domeniu, fără angajaţi (la data semnării contractului avea doar un singur angajat) această firmă propusă de Aristotel Căncescu, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean, a acceptat un proiect în valoare de 85 de milioane de euro!”, arată jurnaliştii de la publicaţia online.

Aeroportul va fi oficial gata la începutul anului 2016.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.