Dezbaterile pe Master Plan, la final. Astăzi, TRANSPORTUL AERIAN ŞI INTERMODAL

Reprezentanţii AM POST 2007-2013 au organizat astăzi dezbaterea publică cu privire la proiectele de TRANSPORT AERIAN ŞI INTERMODAL din Master Planul General de Transport (MPGT) al României, întâlnirea încheind seria dezbaterilor publice în scopul definitivării acestui document de importanță strategică pentru dezvoltarea infrastructurii de transport a ţării noastre.

Cei interesaţi să transmită observații și sugestii o mai pot face până la sfârşitul lunii octombrie, la postransport@mt.ro. Proiectul este disponibil la www.ampost.ro , secțiunea Master Plan General de Transport.

În cadrul întâlnirii de astăzi au fost clarificate, potrivit unui comunicat remis redacţiei de Ministerul Transporturilor, următoarele aspecte:

„- Proiectele incluse în MPGT vizează sectorul public de transport;

– Pentru investiții în sectorul privat de transport aerian este necesară demararea procedurii privind schema de ajutor de stat, de către operatorii privați interesați de accesarea de fonduri europene nerambursabile;

– Datele utilizate în MPGT și care au stat la baza modelării proiectelor sunt cele de la nivelul anului 2011, moment în care au fost disponibile date colectate pentru toate cele 4 modalități de transport (rutier, feroviar, naval și aerian). Pentru asigurarea comparabilității tuturor mijloacelor de transport și având în vedere că nu există un sistem informatizat care să furnizeze date actuale pentru toate mijloacele de transport în același timp, a fost luat în calcul anul 2011 ca scenariu de referință pentru MPGT”.

Aproape 600 mil. euro până în 2030

Potrivit Master Planului, sectorul aerian are nevoie de o finanţare totală de 599 milioane euro până în 2030, din care sursele disponibile totalizează 461 milioane euro, adică aproape 77% din necesar.

Ministrul Ioan Rus a cerut explicaţii de la AECOM privind neincluderea aeroportului Băneasa în Master Plan: “Chestiunea legată de Băneasa nu o înţeleg. Am mai văzut odată Băneasa scoasă de la lista cu Schengen în Guvern şi era să întorc masa pe dos. Dacă mai văd o dată aici, o să vreau scris să-mi explicaţi de ce. Cineva se tot luptă cu Băneasa asta. La noi pe Dâmboviţa este normal, tot ar face unul o casă în mijlocul pistei”.

Băneasa, în ceaţă

Radu Merica, preşedintele Aircraft Owner and Pilot Association of Romania şi fost preşedinte CA al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), şi-a exprimat şi el îngrijorarea: “În situaţia de azi apare aeroportul Bucureşti – Băneasa şi apoi, la anul 2020, nu mai e pe hartă aeroportul Băneasa. L-am ucis între timp? Să ştim de pe acum, pentru că acolo e şi Romaero, sunt şi investiţii în curs”.

Valentin Iordache, director de comunicare şi relaţii publice la CNAB, şi-a exprimat convingerea că va fi operată în curând o rectificare în legătură cu aeroportul Băneasa, dar şi că Master Planul include şi alte informaţii eronate.

“Rugămintea noastră este să fim în continuare consultaţi şi ne vom da tot concursul pentru a remedia aceste erori mai mici sau mai mari”, a spus Iordache.

Aerogara Băneasa – Aurel Vlaicu deserveşte în prezent zboruri de aviaţie uşoară, utilitară, de şcoală sau umanitare, după ce, în 2012, cursele low cost pe care le opera au fost transferate pe Otopeni.

Rus vrea un nou aeroport pentru Bucureşti

Ministrul Rus a vorbit şi despre posibilitatea construirii unei noi aerogări, arătând că orice capitală “adevărată” din Europa are minim două aeroporturi.

“Fiţi siguri că şi Bucureştiul o să aibă şi Otopeni, şi Băneasa. Eventual, în timp, dacă am fi extrem de serioşi şi de harnici, atunci Bucureştiului îi trebuie un aeroport mare, în altă parte decât în Băneasa sau Otopeni. Până când va fi acest lucru posibil va mai trece puţin timp”, a spus el.

Ideea construirii unui nou aeroport care să deservească Bucureştiul datează de mai mulţi ani iar una dintre locaţiile vehiculate era Adunaţii Copăceni, în jud. Giurgiu, dar autorităţile nu au început un astfel de proiect.

Master Planul General de Transport este un document strategic care va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi până în 2030 şi necesar pentru atragerea fondurilor europene în sectorul de profil în intervalul 2014-2020.

Compania americană AECOM este consultantul statului român pentru realizarea documentului, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012. (M.S.)

Sursă foto: Ministerul Transporturilor

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.