Drepturile pasagerilor, imprimate pe biletul de tren

Comisia Europeană actualizează normele europene privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, pentru a-i proteja în caz de întârziere, anulare sau discriminare.

Comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat că, datorită Uniunii Europene, că- lătorii beneficiază de un set complet de drepturi, indiferent de locul în care se deplasează pe teritoriul UE.

„Cu toate acestea, încă există prea mulți călători și navetiști, în transportul feroviar european, care nu sunt informați în mod corespunzător cu privire la drepturile lor. Noua noastră propunere urmărește remedierea acestei situații. Am convingerea că inițiativa noastră va consolida acest sector, asigurând un echilibru corect între protecția călă- torilor și competitivitatea sectorului feroviar”, a precizat ea.

Comisia actualizează normele existente, privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, în cinci domenii principale:

Aplicarea uniformă a normelor: serviciile de lungă distanță interne și transfrontaliere urbane, suburbane și regionale nu mai pot fi exceptate de la aplicarea normelor privind drepturile călătorilor. În prezent, doar cinci state membre (Belgia, Danemarca, Italia, Țările de Jos și Slovenia) aplică integral normele, în timp ce altele au pus în aplicare diferite grade de derogări, care îi privează pe călători, într-o mare măsură, de drepturile lor.

– Informare și nediscriminare: o mai bună informare a călătorilor cu privire la drepturile lor, de exemplu, prin imprimarea informațiilor pe bilet.  Călătorii care utilizează servicii conectate cu bilete separate trebuie să fie informați dacă drepturile lor se aplică pentru întreaga călătorie, sau numai pe anumite segmente. Discriminarea pe motive de naționalitate sau loc de reședință este interzisă.

– Drepturi îmbunătățite pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă: dreptul obligatoriu la asistență în toate serviciile și despăgubirea integrală pentru pierderea sau repararea echipamentelor de mobilitate. Informațiile relevante trebuie să fie furnizate în formate accesibile, iar personalul feroviar trebuie să beneficieze de formare, în vederea sensibilizării cu privire la persoanele cu handicap. –

Asigurarea respectării legislației, procedurile de soluționare a reclama- țiilor și sancțiuni: termene și proceduri clare pentru soluționarea reclamațiilor și responsabilități și competențe clare ale autorităților naționale responsabile cu aplicarea și asigurarea respectării drepturilor călătorilor.

– Proporționalitate și echitate juridică: o clauză „de forță majoră” va scuti societățile feroviare de obligația de a plăti despăgubiri, în cazul unei întârzieri cauzate de catastrofe naturale, care nu pot fi prevăzute sau împiedicate. Potrivit normelor actuale, societățile feroviare trebuie să plă- tească despăgubiri chiar și atunci când se confruntă cu astfel de evenimente.

UE este singura zonă din lume în care cetățenii sunt protejați de un set complet de drepturi ale călătorilor – indiferent dacă aceștia călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul, cu autobuzul sau cu autocarul. Legislația UE privind drepturile călătorilor din transportul feroviar a intrat în vigoare în decembrie 2009.

Potrivit normelor europene, călă- torii pot, în unele state membre, să aibă dreptul la o compensație financiară, în cazul în care trenul ajunge la destinație cu o întârziere de o oră sau mai mult.

Călătorii întârziați pot, de asemenea, să aibă dreptul la mese și băuturi răcoritoare (în funcție de durata de așteptare) și la cazare, dacă trebuie să stea peste noapte.

Toate informațiile necesare se regăsesc pe site-ul „Europa ta”, unde drepturile aplicabile ale călătorilor sunt traduse în toate limbile oficiale ale UE. Înainte de a intra în vigoare, propunerea Comisiei trebuie examinată și adoptată de către Parlamentul European și de Co

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.