Negocieri la Ministerul Transporturilor

Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, a lansat o serie de întâlniri cu reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere, la care i-a chemat și pe șefii Autorității Rutiere Române (ARR).

Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb: „Vă adresez invitația ca aceste întâlniri să devină parte a unui dialog permanent, în care soluțiile propuse de dumneavoastră să se concretizeze inclusiv sub forma unor inițiative legislative”.

Prima întrevedere a ministrului a fost cu delegația Federației Operatorilor Români de Transport (FORT). Pe agenda discuțiilor, au fost subiecte precum OMT 1824/2018, situația generată de aplicarea supraccizei pe carburanți, identificarea de soluții pentru problemele existente în domeniul transportului rutier de călători și mărfuri.

FORT: ARR să retragă proiectul Programului de transport interjudețean

Reprezentanții FORT au solicitat retragerea de pe site-ul ARR a proiectului Programului de transport interjudețean cu valabilitate 01.07.2019 – 30.06.2024 și amânarea organizării atribuirii acestuia, cu argumentul principal că nu există nicio bază legală prin care ARR să își asume elaborarea unui astfel de proiect/program și atribuirea. „Este în afara legii”, a acuzat Augustin Hagiu, președintele FORT.

„Potrivit art. 4, pct. 74 al HG 21/2015 (Ministerul Transporturilor elaborează planul general de transport pentru toate formele de transport din România, în concordanță cu politicile Guvernului și nevoile de dezvoltare a transportului la nivel național), coroborat cu prevederilor Ordonanței 19/1997 și ale OG 27/2011, ARR își poate asuma elaborarea unui Program de Transport numai la solicitarea expresă a autorității publice centrale responsabile cu implementarea politicilor de transport adoptate la nivelul Uniunii Europene, printr-un document asumat de MT. Ori, acest document nu există”, a explicat liderul FORT.

Studiu de mobilitate – lipsă

Augustin Hagiu a atras atenția asupra unui alt aspect important: „Proiectul ARR nu are la bază un studiu de mobilitate la nivel național, nu este adaptat nevoilor de mobilitate ale populației, nu corespunde deloc realității curente, este dublat de transporturi nereglementate, care acoperă, însă, mult mai bine nevoia de deplasare și punctele de interes ale pasagerilor, nu se integrează cu celelalte moduri de transport și, mai cu seamă, nu este construit pe baza solicitărilor transportatorilor”.

Contradicție cu legislația UE

Totodată, proiectul Programului de transport intră în contradicție cu legislația europeană, deoarece impune obligații caracteristice serviciilor publice (frecvență, regularitate), fără, însă, a genera un drept exclusiv sau o compensație materială.

„În întreaga UE, sunt două moduri consacrate de întocmire a unui program de transport: A. De către o autoritate cu atribuții și competențe la nivel național (tip ARR) sau la nivel local (tip UAT), atunci când impune obligații de serviciu public și este construit în baza unor studii de mobilitate, dar fără nicio intervenție din partea operatorilor ce urmează să participe la atribuirea contractelor de serviciu public. B. În baza solicitărilor operatorilor de transport, atunci când aceștia îndeplinesc condițiile minimale impuse de legislație și își stabilesc singuri capetele de traseu, stațiile, frecvența, regularitatea și capacitatea. Or, proiectul afișat pe site-ul ARR nu se află în niciuna dintre cele două situații”, reclamă Augustin Hagiu. Nu în ultimul rând, Programul de transport interjudețean publicat pe site-ul ARR încalcă Ordinul 1824/2018 (de modificare a OMT 980/2011), care produce, deja, efecte.

Întrevederea FORT – Rovana Plumb a survenit după ce reprezentanții Federației au amenințat cu reluarea protestelor la nivel național, începând cu organizarea, în 21 februarie, a unei ample manifestații în Piața Victoriei. Revendicările sunt: renunțarea la supraacciza aplicată carburanților; constituirea urgentă, împreună cu patronatele din domeniu, a unui grup de lucru în cadrul Guvernului, pentru monitorizare și intervenție legislativă la nivel european; modificarea urgentă a legislației pentru combaterea activităților ilegale din transporturi; anularea OMT 1824/2018.

Grup de lucru la MT

După discuțiile cu FORT, Rovana Plumb a declarat: „La Ministerul Transporturilor, suntem conștienți că, în ciuda eforturilor depuse, pot exista, în continuare, situații ce afectează zona transportului rutier. De aceea, am apreciat deschiderea manifestată de patronatele din transportul rutier pentru un dialog constructiv și eficient cu Ministerul și am convingerea că, în ciuda complexității problemelor expuse, vom găsi, împreună, soluțiile viabile pentru depășirea oricăror obstacole”. În urma ședinței, s-a decis crearea unui grup de lucru format din reprezentanții celor implicați în transportul rutier, având ca obiect legislația comunitară privind pachetele de mobilitate, pe care România le gestionează în perioada Președinției României la Consiliul UE.

COTAR amenință cu proteste

Ministrul interimar al Transporturilor s-a întâlnit și cu delegația Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Printre temele abordate, au fost aspectele referitoare la efectele produse prin intrarea în vigoare a OMT 1824/2018, prelungirea valabilității programului interjudețean 2013 – 2019 pentru o perioadă de 4 ani, trecerea activității de „rent a car” la ARR, aplicarea, în cazul transportului rutier, a aceluiași regim al subvenției pentru elevi și studenți existent în transportul pe calea ferată, precum și modificarea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” din transporturi.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, nu renunță, însă, la proteste: „Referitor la piraterie, i-am explicat doamnei ministru că activitatea neautorizată, nelicențiată, a luat cea mai mare amploare din 2015 până în prezent. Am cerut să se scoată sintagma «în mod repetat», introdusă de Lucian Șova, care a creat un haos. La MDRAP, există, deja, un proiect de Ordin, care are toate avizele, iar doamna Rovana Plumb ne-a promis că va vorbi cu ministrul interimar al Dezvoltării, Eugen Teodorovici, astfel încât să nu mai existe concurență neloială. Sincer, referitor la activitatea de piraterie, toată lumea este bulversată și nu știu dacă mai putem aștepta. Probabil că vom face un mic protest de avertisment în marile orașe, pe 13 – 14 februarie, iar pe 28 februarie – din nou un miting cu autobuze, autocare și microbuze, în fața Guvernului”.

Diurna se mărește

Reprezentanții COTAR au deschis și subiectul diurnei, „care este de 50 de lei, cea mai mică din UE”. „Am solicitat mărirea ei, iar d-na ministru mi-a promis ca dl ministru Teodorovici să găsească soluții legale și, în cel mai scurt timp, o să majoreze diurna. În Vest este de 100 – 150 de euro, dar, dacă la noi va fi 60 – 70 de euro, tot e bine”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu.

„Totodată, am cerut o soluție legală pentru stoparea și abrogarea Ordinului 1824/2018 prin care a fost modificat Ordinul 980/2011 – un abuz al fostului ministru Lucian Șova, pe care l-a dat în decembrie, cu două luni înainte de atribuire. În acest Ordin, nu există un studiu privind autogările și peroanele din țară, dar nu există nici un studiu de mobilitate și de oportunitate – nu știm cererile de mașini, câți pasageri circulă pe fiecare traseu. De asemenea, am cerut ca toată activitatea de «rent a car» să treacă la ARR – și am motivat: din anul 2003, peste 80% din această activitate nu este reglementată, fiecare merge și face ce vrea”, a precizat liderul COTAR.

Rovana Plumb a declarat, la final: „Am văzut că ați organizat o serie de proteste legate de inițiativele legislative ale MT, în special cele referitoare la «piraterie». Vă propun discuții periodice și identificarea unor soluții la problemele semnalate. Trebuie să găsim soluția legală care să permită atât dezvoltarea, în condiții de concurență, a operatorilor români de transport, cât și asigurarea unui nivel de siguranță și confort pentru pasageri”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.