Pasaj la Romană, ca la Universitate

Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a aprobat, în şedinţa de vineri, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru construirea pasajului pietonal subteran la Piaţa Romană. Proiectul a fost croit încă de pe vremea primarului general Adriean Videanu şi a fost aprobat în 2006 de CGMB-ul de atunci, dar nu a fost finanţat (lucrările fiind estimate la 64.633.260 de lei) pentru a putea fi terminat în 2008, aşa cum se prevăzuse. Acum, proiectul tehnic a fost modificat – de arhitectul Alexandru Beldiman -, iar Sorin Oprescu va putea începe construirea lui.

Practic, la Romană va fi ca la Universitate, fără treceri de pietoni la suprafaţă şi cu un spaţiu subteran în care vor fi magazine (urmând a fi desfiinţate tarabele din intersecţie) şi se va asigura legătura cu staţia de metrou.

Din suprafaţa totală de 5.600 mp a viitorului pasaj subteran (cu 400 mp mai mare decât în proiectul din 2006), spaţiile comerciale vor ocupa 550 mp.

Accesul pietonilor se va face cu scări obişnuite şi rulante, precum şi cu lifturi, pentru persoanele cu dizabilităţi.

Mai multe ONG-uri au contestat proiectul, acuzând că pasajul va intensifica traficul auto în centru iar pietonii „sunt din nou duşi sub pământ”. În martie, municipalitatea a organizat o dezbatere publică pentru a explica avantajele acestei investiţii.

Se reduce poluarea auto

Specialiştii în transporturi asigură că, prin desfiinţarea majorităţii trecerilor de pietoni de la Romană, gradul de poluare va scădea – 7% emisiile de CO2, cu 8% cele de oxizi de azot, cu 6% emisiile de particule şi cu 24% cele de compuşi organici volatile -, deoarece timpul de aşteptare a maşinilor în intersecţie va fi micşorat cu o treime, de la 135 la 90 de secunde.

Acum, timpul de aşteptare a pietonilor la semafoare este, în medie, de 42 de secunde, iar durata de deplasare prin acest punct al oraşului va scădea de la 138 la 78 de secunde.

Pasaj Universitate 3 - foto Jean-Mihai PALSU

Contractul de execuţie a fost atribuit printr-o licitaţie demarată tot în 2006, unui consorţiu din care fac parte firmele Astaldi SpA şi Euro Construct Trading, au anunţat, la dezbaterea publică în martie anul acesta, reprezentanţii Primăriei Capitalei.

5 intrări

Pasajul va avea 5 intrări: două în zona Academiei de Studii Economice, una la Coloane, una în zona BCR şi una la intersecţia bulevardelor Lascăr Catargiu şi Dacia.

La suprafaţă, construirea pasajului va presupune lărgirea cu 4 metri a trotuarelor, precum şi creşterea suprafeţei alocate spaţiilor verzi, de la 128 la 528 metri pătraţi, urmând ca în zonă să fie plantaţi 55 de frasini.

Suprafaţa rezervată circulaţiei pietonale va creşte în Piaţa Romană de la 2.327 la 3.155 de metri pătraţi, ajungând să reprezinte 29,26% din suprafaţa pieţei, în timp ce suprafaţa rezervată circulaţiei rutiere se va diminua de la 8.326 la 7.100 de de metri pătraţi, respectiv de la 77,23%, la 65,84% din suprafaţa pieţei.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.