Peste 200 de “naşi” de tren şi 4 directori din CFR, audiaţi la Parchetul Braşov într-un megadosar de luare de mită

Peste 200 de controlori de tren suspectaţi că au luat bani de la călători sunt aduşi la audiere, joi dimineaţă, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov, într-un dosar de luare de mită şi de trafic de influenţă, documentat de procurori timp de mai multe luni. Totul a pornit de la Regionala CFR Călători Braşov, de unde mascaţii au ridicat dimineaţă la prima oră 8 şefi de tren şi conductori, apoi anchetatorii s-au dus şi la Ministerul Transporturilor, de unde au ridicat 16 persoane de la Corpul de Control şi 4 directori din CFR, pe care i-au urcat într-un autocar ce a pornit spre Braşov, unde vor fi audiaţi. Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov a mai emis miercuri seară mandate de aducere pentru 21 de controlori de la Regionala Craiova. La audieri vor mai fi aduşi angajaţi de la Regionala Braşov (peste 70) şi de la Regionalele Constanţa, Bistriţa, Cluj şi Iaşi. În total, aproximativ 200 de controlori, dar şi de la supracontrol.

Poliţia de Transporturi şi procurorii au percheziţionat, joi dimineaţa, birouri din Ministerul Transporturilor. Se pare că banii obţinuţi de “naşi” ca şpagă în tren erau duşi la MTI, unde erau împărţiţi, iar directorii îşi luau şi ei partea. Este exact modelul mitei din vămi. Vorbim despre câteva milioane de euro care au fost strânşi până acum.

Biroul de Presă al CFR precizează, într-un comunicat, că percheziţiile din clădirea Palatului CFR, în care funcţionează şi Ministerul Transporturilor, vizează doar activitatea desfăşurată de angajaţi ai SNTFC CFR Călători, societate care are sediul în aceeaşi clădire, iar în teritoriu se fac verificări în cadrul Sucursalei de Transport Feroviar Călători (STFC) Braşov, nu la Regionala CFR Braşov, care este sucursală teritorială.

În acest caz este vorba despre cercetarea angajaţilor din cadrul SNTFC CFR Călători şi cei ai Sucursalei de Transport Feroviar de Călători Braşov, se mai menţionează în documentul transmis de CFR SA.

Sursa citată a mai precizat că percheziţiile nu vizează activitatea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA şi sucursalele teritoriale ale acesteia.

Roşeanu: Pierderi anuale de 150 de milioane de lei

Pierderile din “mersul cu naşul” se cifrează la 40% din bugetul încasărilor companiei. Potrivit dir. gen. al CFR Călători, Ştefan Roşeanu, pierderea anuală a companiei din călătoriile frauduloase este “de circa 150 de milioane de lei pe an”.

Ştim despre mersul fără bilet şi de pe vremea lui Ceauşescu, şi din schiţele lui Caragiale. Este un fenomen”, a precizat el, joi,  într-o declaraţie de presă la Ministerul Transporturilor. 

Totodată, Roşeanu arată că “numărul călătorilor a scăzut mult, la 53 de milioane pe an, dar dacă îi adăugăm pe cei care călătoresc fraudulos – cam 30% circulă fără bilet – se ajunge la cifra din trecut”.

Şeful CFR Călători a adăugat că un controlor are salariul lunar de 1.400-1.500 lei, dar primeşte şi o parte din contravaloarea biletelor pe care le taie în tren. CFR Călători are 14.000 de angajaţi, iar la Corpul de control sunt 2.500 persoane.

Totodată, Roşeanu a spus că datoriile companiei se cifrează la 800 milioane de lei, iar cifră de afaceri a CFR Călători este de 2 miliarde de lei anual.

Întâmplător sau nu, ancheta are loc exact înainte de privatizarea CFR Marfă. De câteva săptămâni, cei de la Poliţia Transporturi desfăşoară controale în tren pentru depistarea celor fără bilet, care, desigur, sunt prinşi cu sutele. 

Cu o săptămână în urmă, MTI a postat pe site în dezbatere publică un proiect de act normativ prin care amenzile neplătite să fie achitate prin muncă în folosul comunităţii.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.