Poluarea. Interdicții pentru mașini și vinieta Oxigen

Autoritățile locale încearcă să găsească soluții pentru reducerea poluării, care a ajuns la un nivel îngrijorător în marile orașe și culminând cu zona București-Ilfov, unde numărul mașinilor înmatriculate depășește 1,6 milioane, fără a le pune la socoteală pe cele peste 500.000 care tranzitează zilnic Capitala.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Municipiile Iași, Cluj-Napoca, Brașov și București au primit avertisment de infringement de la Comisia Europeană, astfel că trebuie să ia urgent măsuri pentru reducerea noxelor. Capitala este pe locul 6 în topul celor mai poluate orașe din Europa și pe locul 4 în topul celor din România.

Pe de altă parte, Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a declarat ilegale taxa auto, timbrul de mediu și taxa de primă înmatriculare, astfel că Guvernul a fost nevoit să le restituie banii românilor care le-au achitat timp de aproape 10 ani. În paralel însă, a crescut numărul achizițiilor de mașini second-hand, până la 40.000/lună.

Eliminarea traficului greu din oraș

Cele mai simple metode sunt eliminarea traficului greu din oraș, dar pentru aceasta este nevoie de o șosea de centură, pe care, spre exemplu, localitatea Balș nu o are. Există, însă, în proiectul Drumului Expres Craiova-Pitești construirea unei variante ocolitoare pentru Balș. Capitala va avea o șosea de centură la nivel de autostradă, paralelă cu cea existentă care se tot modernizează, pe bucăți, de circa 15 ani.

Majoritatea orașelor au instituit taxă pentru camioane. În Deva, spre exemplu, autovehiculele cu masa totală între 3,5 și 7,5 tone plătesc 25 de lei/zi, 200 de lei/lună ori 2.000 de lei/an dacă circulă, opresc sau staționează pe străzile orașului. Camioanele de peste 40 de tone au taxa de 250 de lei/zi, 2.500 de lei/lună sau 12.000 de lei/an. În caz de neplată, amenda este de la 1.500 la 2.000 de lei.

În Capitală, taxa de acces a camioanelor este și mai costisitoare.

Cât plătesc șoferii de camion pentru intrarea în București, potrivit HCGMB 134/2004, modificată:

Taxe (valabile de la 01.01.2007) Taxa pe zi Taxa pe lună
Zona A între 5-7,5 t inclusiv 231 lei 2.000 lei
între 7,5-12,5 t inclusiv 452 lei 4.000 lei
între 12,5-16 t inclusiv 903 lei 8.000 lei
între 16-22 t inclusiv 1.355 lei 12.000 lei
între 22-40 t inclusiv 1.806 lei 16.000 lei
mai mare de 40 t 2.247 lei 20.000 lei
 
Zona B între 5-7,5 t inclusiv 63 lei 500 lei
între 7,5-12,5 t inclusiv 116 lei 1.000 lei
între 12,5-16 t inclusiv 179 lei 1.500 lei
între 16-22 t inclusiv 231 lei 2.000 lei
între 22-40 t inclusiv 284 lei 2.500 lei
mai mare de 40 t 347 lei 3.000 lei

 

Metodele simple, ineficiente

Majorarea taxei de parcare până la 10 lei/oră în centrul Capitalei și ridicarea mașinilor parcate neregulamentar (în medie, 10/zi) s-au dovedit ineficiente: în continuare se parchează mașini pe trotuare, iar parcarea subterană de la Universitate este prea puțin folosită.

La Străulești, a fost construită o parcare Park&Ride, pentru încurajarea celor care vin în București să își lase acolo mașinile, dar și aceea stă mai mult goală.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

„Rabla”, o soluție

Primăria Capitalei a lansat, anul trecut, „Programul de stimulare a eliminării din traficul bucureștean a autovehiculelor cu grad ridicat de poluare, prin acordarea de eco-vouchere”, ce are ca scop îmbunătățirea calității aerului din Capitală. Însă, poate pentru faptul că s-a suprapus cu Rabla la nivel național a Ministerului Mediului, numai 4.193 de bucureșteni au aplicat pentru carnetul de eco-vouchere în valoare de 9.000 de lei, acordate anul acesta. Valoarea însumată a carnetelor distribuite a fost de 37,73 milioane de lei. Beneficiarii pot utiliza fie carnetul integral, fie parțial sau câte o filă individual, în vederea achiziționării exclusive de autoturisme noi Euro 6, non-diesel, mijloace de locomoție noi „prietenoase cu mediul”, non-diesel, hibride sau electrice, obiecte electrocasnice și electronice noi cu clasă energetică superioară.

Termenul-limită până la care pot fi folosite eco-voucherele – 30 septembrie 2019 – a fost prelungit cu încă 2 luni.

Rabla Taxi, o gură de oxigen

Cum aceste metode s-au dovedit insuficiente, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat, în septembrie, la solicitarea Primăriei, Programul „Rabla taxi”, prin care toate taxiurile vechi din Capitală vor fi înnoite. Astfel, municipalitatea va acorda, în următorii doi ani, 5.500 de eco-vouchere. Fiecare transportator autorizat în regim de taxi care vrea să înlocuiască actualul autovehicul, poluant, cu unul nou, cu norme de poluare Euro 6, non-diesel, hibrid sau electric va primi 3.000 de euro.

„Din totalul de 10.055 de licențe taxi acordate în municipiul București, 7.500 sunt legale și regulamentare, celelalte fiind în diverse stadii litigioase. Din aceste 7.500 de taximetre, 5.500 sunt poluante. Ținta noastră este ca, din ianuarie 2020, să acordăm, pentru început, 3.000 de eco-vouchere în valoare de 3.000 de euro pentru taxiurile cele mai poluante (Euro 1-Euro 4), urmând ca anul următor să fie acordate și celelalte 2.500” , a anunțat primarul general, Gabriela Firea.

Din cele 7.500 de autorizații taxi valabile, aproximativ 2.800 sunt atribuite pentru mașini fabricate între anii 2005-2010 (Euro 1-Euro 4), circa 2.100 – pentru mașini din anii 2011-2014 (Euro 5) și aproximativ 2.600 – pentru mașini din anii 2015-2019 (Euro 6).

Vinieta OXIGEN

În 24 octombrie, CGMB a aprobat și Hotărârea de introducere a vinietei Oxigen, începând de la 1 ianuarie 2020, pentru autoturismele poluante. Astfel, vor plăti vinietă mașinile sub Euro 4, iar cele sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Autoturismele Euro 4 vor plăti și ele vinieta, dar din anul 2021. Mașinile Non Euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise în București din anul 2021, iar pentru cele Euro 3 restricția va fi impusă începând din anul 2024.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Potrivit Hotărârii CGMB, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din centrul Bucureștiului este restricționat zilnic, de luni pană vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07-22, după cum urmează:

  • mașinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 au acces fără restricții pe toate arterele
  • pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este permis pe toate străzile municipiului București, numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen; restricția pentru Euro 4 se aprobă din 2021
  • pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul București numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen.

Pentru mașinile sub Euro 3, vinieta va fi de 15 lei/zi, iar pentru cele Euro 3 și 4, de 5 lei/zi. Șoferii care nu au vinietă corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atât de polițiști și polițiști locali, cât și de „împuterniciți ai primarului general”.

Tarife pentru vinieta Oxigen:

  • Non-euro: 15 lei/zi, 300 lei/luna și 1.900 lei/an
  • Euro 1: 15/zi, 250 lei/lună și 1.700 lei/an
  • Euro 2: 15 lei/zi, 200 lei/lună sau 1.500 lei/an
  • Euro 3: 5 lei/zi, 100 lei/lună sau 700 lei/an
  • Euro 4: 5 lei/zi, 80 lei/lună sau 500 lei/an.

Vinietele Oxigen vor putea fi achiziționate online, din benzinării, prin sms sau aplicații online ale Primăriei Capitalei, care vor fi realizate special în acest scop.

Firea: „Am făcut un pas uriaș pentru sănătatea bucureștenilor”

Primarul general, Gabriela Firea, a declarat că introducerea vinietei Oxigen este menită să contribuie la sănătatea bucureștenilor. „Ne-am aliniat orașelor europene care iau măsuri clare pentru diminuarea poluării. Dezvoltarea și modernizarea transportului public, care este acceptată în unanimitate ca soluție pentru mobilitatea urbană în secolul 21, nu poate avea efectele scontate fără măsuri concomitente de descurajare a traficului cu autoturisme. Degeaba dublăm numărul de vehicule ale Societății de Transport București (STB), dacă ele vor sta blocate în trafic”. Primăria a achiziționat 400 de autobuze noi, Euro 6, iar anul viitor vor sosi 130 de autobuze Citaro Hybrid, pentru care a fost semnat contractul cu Mercedes-Benz. Sunt pe final de licitație 100 de troleibuze, 100 de tramvaie și 100 de autobuze electrice.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÎLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.