FORT se mobilizează de proteste

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) anunță proteste în 22 februarie, atât la nivel național și în București.

sursă foto: FORT. Imagine de la protestul din 15 septembrie 2016

Redăm integral comunicatul transmis redacției de președintele FORT, Augustin Hagiu:

Transportul ilegal, sustinut politic, este direct responsabil pentru moartea oamenilor nevinovati!

Legislatia in transporturi, coruptia si abuzurile distrug in maxim 2 ani tot ceea ce a mai ramas din transportul autohton.

In data de 22 Februarie, F.O.R.T. protesteaza atat in Bucuresti, cat si in tara.

In tragedia rutiera petrecuta in dimineata zilei de 8 Feburarie in judetul Suceava, pe raza localitatii Sasca Noua – DN 2E, si-au pierdut viata doua persoane si alte 7 au fost ranite, in contextul in care doua autovehicule, respectiv o autoutilitara si un microbuz (transformat artizanal in autoturism 8+1 in acte), s-au ciocnit frontal.

Acest accident rutier a fost cauzat de viteza excesiva si de starea tehnica necorespunzatoare a microbuzului transformat artizanal, microbuz care, din datele obtinute de Federatia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T., efectua in mod regulat transport ilegal de pasageri si marfuri catre Italia.

Tragedia rutiera de la Sasca Noua se alatura seriei negre de astfel de evenimente petrecute in ultimii ani, cu consecinte extrem de grave, un adevarat fenomen national pe care F.O.R.T. incearca de ani de zile sa il opreasca.

Fenomenul transportului neautorizat, practicat de persoane fizice din Romania, a luat amploare si s-a dezvoltat in ultimii 10 ani atat la nivel local, national, cat si international, pe fondul gravelor probleme legislative si operationale cu care se confrunta transportul rutier de pasageri.

Politicienii si autoritatile publice locale si centrale sunt factori direct responsabili pentru dezvoltarea acestui fenomen, UNIC la nivelul Uniunii Europene, iar opinia publica este de multe ori indusa in eroare de sintagme de tipul “microbuz de transport pasageri”, fara sa inteleaga faptul ca aceste autovehicule au suferit modificari tehnice neconforme, nu intra in categoria autovehiculelor de transport pasageri fabricate si omologate in acest scop si NU beneficiaza de verificari periodice specifice in unitati teritoriale apartinand Registrului Auto Roman, verificari ce ar trebui sa urmareasca atat starea tehnica, cat si respectarea gradului de confort si siguranta pasagerilor.

Totodata, transportul neautorizat de pasageri desfasurat cu autoturisme sub capacitatea de 9 locuri sau cu autoturisme de tip microbuz destinate transportului de marfuri (transformate artizanal, avand si locuri pentru persoane), nu ofera nicio siguranta, iar pasagerii sunt expusi tragediilor fara sa beneficieze de asigurare pe intreaga durata a calatoriei, asa cum prevad actele normative in cazul transporturilor licentiate.

Din estimarile F.O.R.T., bugetul de stat este prejudiciat anual cu sume de ordinul a zeci de milioane de euro din cauza activitatilor de transport ilicit si neautorizat, in timp ce, din punct de vedere al actelor normative in vigoare, pentru combaterea fenomenului este nevoie de modificarea unui singur articol, respectiv de eliminarea sintagmei “in mod repetat”, aplicabila persoanelor fizice, in legea taximetriei.

Parlamentarii si guvernantii ce au evitat in mod constant sa rezolve aceasta problema legislativa, invocand faptul ca alegatorii din randul transportatorilor neautorizati nu ii vor mai sustine prin vot, au mainile patate de sangele celor ce si-au pierdut viata in multitudinea accidentelor care au drept cauza principala transportul neautorizat.

Zilnic, la nivelul judetelor, in trafic interjudetean, respectiv in trafic international, sub ochii autoritatilor de control, inclusiv din vami, cateva mii de masini desfasoara transport ilegal fara ca posesorii acestora sa plateasca macar un leu catre bugetul de stat.

Politia Rutiera ridica din umar, de cele mai multe ori, iar angajatii Politiei de Frontiera sunt legati la ochi in raport cu retelele transportatorilor ilegali de pasageri, ce de regula agata si o remorca in care se afla coletarie sau tracteaza o platforma cu ajutorul careia aduc in tara, in mod frecvent, autoturisme second hand din intreaga Europa.

Un calcul estimativ, in cazul unui transport ilegal catre Italia cu un microbuz 8+1, ne arata urmatoarele:

8 pasageri x 120 euro = 960 eur/sens

Coletarie de valoare medie = 500 eur/sens

Total/sens – 1.460 euro, din care se scad maxim 200 euro carburantul si taxele de drum, rezultand in buzunarul persoanei fizice ce desfasoara activitatea – 1260 euro x 2 (tur/retur) respectiv 2.520 euro la un singur transport.

2 curse /saptamana x 2.520 euro echivaleaza cu aproximativ 5.000 euro incasati saptamanal cu un singur microbuz.

Reteaua de transport international ilegal insa numara peste 2.000 de astfel de autovehicule, unele inmatriculate in Bulgaria, avand o stare tehnica necorespunzatoare, sute mii de km la bord si soferi care dorm maxim 20 de ore/saptamana.

In cazul transporturilor ilegale, desfasurate la nivel local, situatia este extrem de grava in aproape toate judetele tarii, iar fenomenul “ia-ma nene” a capatat proportii inimaginabile, deoarece in interiorul lui se afla agenti de politie locala, jandarmi, rude ale agentilor Politiei Rutiere sau ai angajatilor din unitatile administrativ-teritoriale.

Din discutiile purtate de conducerea F.O.R.T. cu unii Presedinti ai Consiliilor Judetene, reiese in mod cert ca si acestia sunt socati de fenomenul transportului ilegal, recunoscand in sfarsit, faptul ca fluxurile de pasageri, mobilitatea si siguranta acestora, programele de transport, capacitatile si investitiile sunt date total peste cap.

La sfarsitul anului trecut, atat Parlamentul Romaniei, cat si ex-ministrul Sova au bulversat transportul de pasageri atat prin modificarea Legii transportului public local, cat si prin modificarea regulilor privind acordarea licentelor de transport national. Chiar si un profan in transporturi poate constata ca transportatorii sunt fortati, prin modul in care sunt constituite actele normative, sa investeasca in vehicule de capacitate cat mai mica de transport, pentru a genera nemultumirea publicului calator in raport cu autobuzele urbane cumparate second hand de fostele regii autonome, transformate acum in societati comerciale numai bune de “muls”.

In tara sunt deschise peste 20 de procese la nivelul Curtilor de Apel, impotriva ordinului emis de Lucian Sova, insa Justitia este, de multe ori, oarba si total nepregatita atunci cand vorbim despre legislatia autohtona in raport cu reglementarile europene, sau mai ales cand vorbim de transporturi in general.

Daca la transportul interjudetean se pare ca noul Ministru, in persoana Doamnei Rovana Plumb, cauta solutii pentru deblocarea situatiei si este hotarata sa demareze un studiu de mobilitate la nivel national, in ceea ce priveste transportul local si judetean lucrurile incep sa capete proportii dramatice.

In lipsa unor norme clare si din cauza faptului ca noua lege a transportului local emisa de Parlament este plina de lipsuri, erori si contradictii in raport cu legislatia comunitara, unii Primari sau presedinti de Consiliu Judetean, interpreteaza lucrurile dupa propriul interes, iar abuzurile sunt doar la inceput.

Rand pe rand, CL Buzau (inclusiv prin asociatia de dezvoltarea intercomunitara din care face parte), CJ Valcea, CJ Prahova, CL Barlad si CL Mangalia au pregatit caiete de sarcini care mai de care mai ciudate si contrare normelor, bazandu-se pe somnul si dezinteresul autoritatilor centrale.

Romania se umple de abuzuri si de procese in instanta daca transportul public este lasat fara norme, clarificari si exemple de buna practica, la mana politrucilor disperati sa mai traga cat pot din banul public, pe fondul problemelor din interiorul DNA, o alta institutie care nu a inteles cum se fura in Romania in domeniul transportului public sau pur si simplu nu s-a aratat interesata de acest subiect.

Exemplul de la Buzau este elocvent: se cumpara din banul public, la pret umflat de interpusi, niste fiare vechi de marca pompoasa, obosite si uzate prin Europa, de care transportul local de acolo abia asteapta sa scape. Cu o mana de vopsea le fatuieste cine trebuie si le scoate in fata alegatorilor, influentati prin campanii de promovare extrem de agresive, ca vor avea transport din cinci in cinci minute la poarta – si asta pentru ca motorina, anvelopele si toate celelalte costuri operationale sunt sutinute din banul public aflat la discretia mult iubitului primar.

Transportatorii privati, ce au fost obligati de Consiliul Judetean sa faca investitii neadaptate fluxurilor de pasageri, piratati pe trasee de transportul ilegal si, mai nou, si de Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara condusa de Primarul orasului Buzau, renunta rand pe rand la transport. Astfel, satele amarate aflate la mare distanta de A.D.I. Buzau vor ramane in curand fara transport, iar Consiliul Judetean poarta intreaga vina pentru intreaga situatie.

Cuvantul de ordine in transporturi este “HAOS” si fata de tot ceea ce se intampla, F.O.R.T. a sesizat Guvernul Romaniei, Comisia Europeana si Parlamentul European, iar pe data de 22 Februarie organizeaza la nivel national si in Bucuresti – P-ta Victoriei un amplu protest, ce are rolul de a aduce legislatia pe drumul cel bun.

La protest vor participa cca. 5.000 de patroni si angajati din transporturi, veniti din toata tara, pentru sustinerea revendicarilor ce privesc atat transportul de marfuri cat si cel de pasageri”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.