UPDATE 3! Grevă la CFR: Trenurile nu circulă două ore. CFR Călători: Oferta noastră de 4% creştere salarială a fost respinsă

Trenurile nu circulă miercuri între orele 7.00 şi 9.00, după ce operatorii și impiegații au decis să declanşeze greva de avertisment în urma eşuării negocierilor pe noul Contract Colectiv de Muncă. Anunţul a fost făcut de Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, care a precizat că angajaţii CFR vor întrerupe voluntar lucrul. O ultimă speranţă o au de la ministrul Transporturilor, Dan Şova, care se va întâlni din nou cu liderii de sindicat la ora 17.00. Însă cum “mamutul” CFR este companie de stat (împărţită în 3 – CFR Marfă, CFR Infrastructură şi CFR Călători), pierderile înregistrate în urma grevei vor fi suportate tot de către români, la pachet cu imensele pierderi acumulate de CFR în ultimii 5-6 ani.

UPDATE 23 aprilie ora 9.00: Greva s-a încheiat la ora stabilită însă trenurile nu pot pleca toate odată, astfel că vor fi reprogramate. Dacă negocierile vor eşua şi după discuţiile cu ministrul Şova, sindicaliştii ameninţă cu continuarea protestelor, până la greva generală.

Astăzi, de Sfântul Gheorghe, este de Ziua Ceferiştilor.

UPDATE 23 aprilie: Greva de avertisment a început la ora 7.00 şi va dura până la 9.00, conform programului anunţat de liderii de sindicat, care susţin că protestul este spontan.

În gări sunt oprite circa 400 de trenuri de călători şi 200 de marfă, potrivit sindicaliştilor. În Gara de Nord, întârzierile sunt de 180 de minute pentru trenurile care ar fi trebuit să sosească, precum şi de 120 de minute pentru cele cu plecare de aici. Cei mai afectaţi sunt zecile de mii de navetiştii care lucrează în Bucureşti, dar şi cei care doresc să vină din ţară pentru că au avion la Otopeni sau Băneasa.

În gările din ţară sunt alte câteva zeci de mii de călători blocaţi (30 de garnituri în Braşov, circa 10 garnituri Regio, InterRegio şi internaţionale la Cluj-Napoca etc.).

Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR Infrastructură, susţine însă că la nivel naţional nu circulă decât 217 trenuri de călători şi mai puţine de marfă din totalul de circa 1.700 de garnituri dintr-o zi normală de lucru.

Totuşi, ea admite că o cifră reală va putea fi centralizată în jurul prânzului, dar şi că se vor înregistra întârzieri mari şi după ce protestul se va încheia, deoarece trenurile vor fi reprogramate.

Pasagerii sunt blocaţi în gări şi vor rămâne sub incertitudinea efectuării călătoriei până când trenul  lor va porni din gară. Au însă posibilitatea să-i ceară banii înapoi pe bilete. Dacă la Cluj-Napoca nu se mai vând bilete şi sunt afişate anunţuri în acest sens la casele de bilete, în Gara de Nord cine vrea să-şi cumpere tichet de călătorie o poate face.

CFR Călători anunţă, într-un comunicat remis redacţiei fără a preciza însă şi numărul trenurilor oprite, că “trenurile care nu au plecat din anumite staţii în intervalul orar 07.00-9.00, vor fi reprogramate după ora 9.00, iar cele care au staţionat pe traseu îşi vor continua drumul spre destinaţiile finale”. 

“Pasagerii care şi-au cumpărat bilete la trenurile afectate de protestul spontan şi nu mai doresc să efectueze călătoria, pot solicita restituirea contravalorii biletelor achiziţionate şi neutilizate, conform regulamentului de transport pe calea ferată şi reglementărilor în vigoare”, se mai arată în comunicat.

Federațiile sindicale din transporturile feroviar anunțaseră deja, în urmă cu o săptămână, că vor declanșa protestele în 23 aprilie, dacă până atunci nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă, cu majorări salariale.

Iulian Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a precizat că o alta nemulțumire a ceferiștilor se referă la eliminarea, începând de anul trecut, a gratuităţilor pe calea ferată pentru pensionarii de la CFR, „facilitate de care beneficiază toți colegii noștri din Europa”.

Nici disponibilizarea a 2.500 de salariați de la CFR Marfă, anunţată deja de ministrul Şova, nu este acceptată de sindicalişti.

“Bugetele de venituri și cheltuieli pentru anul 2014 reflectă incapacitatea managerilor în găsirea măsurilor de creștere a veniturilor unităților de cale ferată, astfel încât pierderile salariale ale ceferiștilor să poată fi recuperate după o perioadă de austeritate de șase ani. Este inadmisibil ca, la ora actuală, marea majoritate a ceferiștilor să primească salarii de 1.100 lei. Vorbim de o stare de nemulțumire acumulată în rândul a peste 50.000 de salariați, din cauza unor revendicări nesoluționate la timp”, a mai spus Iulian Măntescu.

UPDATE: Oferta CFR Călători, respinsă

La puţin timp după anunţarea protestului, conducerea CFR Călători a anunţat (în această seară la ora 23.30) că la negocieri a oferit o mărire de 4% la salarii, în medie, plus promisiunea că nu vor fi făcute concedieri colective de personal, dar sindicaliştii au cerut 10% şi au rămas neclintiţi cu această solicitare.

“Administraţia CFR Călători informează că pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă au fost derulate toate etapele prevăzute de lege. Negocierile între administraţie şi organizaţiile sindicale mandatate, care au început la data de 19.02.2014 şi s-au desfăşurat pe o perioadă de 60 de zile calendaristice conform prevederilor legale, au condus la negocierea a aproximativ 95% din prevederile noului contract colectiv de muncă”, se arată în comunicatul remis redacţiei.

Pentru finalizarea şi înregistrarea contractului colectiv de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, administraţia companiei a prezentat organizaţiilor sindicale mandatate o ofertă finală “care cuprinde îmbunătăţirea încadrării personalului pe clase de salarizare şi a grilei de salarizare, corelată cu rezolvarea punctelor rămase în divergenţă, astfel încât să se încadreze în limitele impuse de bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de Guvern, respectiv de creşterea fondului de salarii cu 2,4%”.

“Oferta administraţiei înseamnă transpunerea în câştigurile individuale ale salariaţilor a unei creşteri, în medie cu 4% şi fără concedieri colective de personal“, se mai precizează în comunicat.

Creşterea salariului brut lunar pentru funcţiile cu numărul cel mai mare de salariaţi pot fi, în medie, de:

* 5,13% pentru funcţiile de sef tren siconductor tren

* 5,68% pentru funcţiile de mecanic locomotivă-automotor si revizor tehnic vagoane

* 4,65% pentru lăcătuş montator agregate energetice şi de transport si electrician montator de instalaţii electrice la mijloace de transport

* 2,67% pentru funcţiile de: tehnician, contabil, inginer, economist si sef serviciu.

Ori 4% în plus la salariu, ori nimic, ameninţă CFR Călători

Administraţia CFR Călători arată că “în contextul bugetar impus sunt create toate premisele ca, prin încheierea unui nou contract colectiv de muncă, salariaţii CFR Călători să beneficieze de aceste drepturi”.

În caz contrar, toţi salariaţii vor beneficia doar de drepturile actuale prevăzute în contractele individuale de muncă iar salariile vor rămâne la valoarea actuală.

“Deoarece Contractul Colectiv de Muncă pe anii 2012-2014 a expirat la data de 19 aprilie 2014, în situaţia în care organizaţiile sindicale mandatate nu semnează noul contract colectiv de muncă, toţi salariaţii vor  beneficia doar de drepturile actuale prevăzute în contractele individuale de muncă iar salariile  rămân la valoarea actuală”, avertizează conducerea CFR Călători.

Magda SEVERIN  

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.