ADITPBI „înghite” AMTB

Autoritatea Metropolitană de Transport București (AMTB) va fi desființată, potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) elaborat de Ministerul Transporturilor și lansat în dezbatere publică.

Imagine: Jean-Mihai Pâlșu

Astfel, această instituție publică cu personalitate juridică, înființată în subordinea MT prin OG nr. 21/2011, în baza unui memorandum tehnic de înțelegere dintre România și Fondul Monetar Internațional, va dispărea, după șapte ani în care a avut mai mulți directori, dar nu a prea funcționat.

Derularea activităților desfășurate de către AMTB se vor realiza, în continuare, pentru transportul public rutier de călători, de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (ADITPBI). De asemenea, drepturile și obligațiile ce revin AMTB prin proiectele europene în derulare, precum și personalul, vor fi preluate de ADITPBI, prevede proiectul OUG.

Patrimoniul AMTB constituit din bunuri proprietate privată a Statului va trece la Ministerul Transporturilor, iar sumele colectate de aceasta în conturi de disponibil vor intra la bugetul de Stat.

„În perioada 2011-2017, AMTB a monitorizat derularea Programului de transport rutier desfășurat între București și Ilfov, program preluat de la CJ Ilfov, și l-a prelungit succesiv, prin acte normative anuale, pentru buna desfășurare a transportului în zona menționată, până la definitivarea procedurilor litigioase aferente noii proceduri de atribuire a traseelor pentru zona București – Ilfov”, precizează reprezentanții MT. Însă „legislația de înființare a AMTB este nearmonizată cu legislația europeană și națională în vigoare”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului. Conform prevederilor Legii nr. 92/2007, reactualizată, privind serviciile de transport public local, „consiliile județene sunt obligate să înființeze autorități județene de transport prin care să asigure, să organizeze, să reglementeze, să coordoneze și să controleze prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate, desfășurat între localitățile județului, inclusiv în cazul în care acestea au înființat o asociație de dezvoltare comunitară, precum și să înființeze societăți de transport public județean de persoane prin curse regulate necesare, dacă acestea nu există”.

În luna martie 2017, a fost aprobat, de către toate cele 42 de autorități locale din regiunea București – Ilfov, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2030. Acest document strategic cuprinde măsuri de reformă instituțională, cât și un pachet de programe și proiecte cu un buget total de 7 miliarde de euro.

Imagine: Jean-Mihai Pâlșu

În noiembrie același an, a fost înființată Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov, care va asigura implementarea PMUD. În 11 decembrie 2017, Primăria Municipiului București (PMB) și Consiliul Județean (CJ) Ilfov au solicitat Guvernului „urgentarea procesului de desființare a AMTB”.

„Demersul a avut în vedere și faptul că, potrivit legislației europene și naționale în vigoare, aplicabile în materia serviciilor publice de transport, autoritățile administrației publice locale au competență în tot ceea ce privește înființarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea și controlul funcționării serviciilor publice locale sau regionale, printre care se regăsește și transportul public”, precizează inițiatorii proiectului OUG.

Simultan cu inițiativele PMB și CJ Ilfov de preluare a activității de transport public local, au avut loc întâlniri, la sediul Ministerului Dezvoltării Regionale Administrației Publice și Fondurilor Europene, unde s-au discutat proiecte de acte normative în acest sens, cu măsuri de reformare a cadrului existent, inclusiv propuneri de desființare / restructurare a AMTB. Apoi Guvernul a aprobat, în 20 decembrie 2017, Memorandum-ul „Măsuri propuse pentru desființarea AMTB din cadrul Ministerului Transporturilor, cu preluarea corespunzătoare a activităților derulate de aceasta de către ADITPBI”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.