Modificări la ATRIBUIRE – varianta finală

Ministerul Transporturilor a publicat „ultima formă” a proiectului de modificare a OMT 980/2011 privind Normele metodologice privind organizarea și efectuarea transporturilor rutiere stabilite prin OG 27/2011, cu doar câteva zile înainte ca Lucian Șova să treacă prin povestea remanierii – în locul lui fiind propusă ministru Olguța Vasilescu, însă respinsă de președintele Klaus Iohannis.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Reprezentanții patronatelor sunt revoltați. „E același proiect de ordin, dar au mai băgat și alte aberații”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Astfel, la condițiile de participare la atribuire, în loc de vechime, operatorul de transport rutier trebuie să facă dovada „experienței similare”.

„Prin experiență similară în domeniul transportului de persoane prin servicii regulate, în trafic județean, interjudețean și internațional, se înțelege că operatorul de transport rutier a deținut, în ultimii 5 ani, prin raportare la data de referință, licență de traseu/autorizație de transport internațional pentru o perioadă neîntreruptă de minim 3 ani sau există o hotărâre judecătorească definitivă din care să rezulte că operatorul are această experiență similară”, prevede proiectul de ordin.

Ștefănescu (COTAR): Ne-au scos vechimea pe traseu

„Dintr-o dată, a apărut în ordin că aceia care au licență pe transportul internațional de persoane să poată participa la atribuire fără să aibă vechime pe traseele județene și interjudețene. Să poată să facă cabotaj legalizat. E cea mai aberantă glumă posibilă”, reclamă liderul COTAR.

„Nouă ne-au scos vechimea pe traseu și au introdus «experiența similară». Toți transportatorii care desfășoară activitatea de 15 – 20 de ani își păstrează firmele ca să poată să aibă vechime, își plătesc dările la stat să fie în regulă, iar acum sunt șterși cu buretele. Unii așteaptă, deja, la colț cu autobuzele cumpărate, să le aducă din afară. Șova vrea ca la transportul internațional să facă operațiuni de cabotaj legalizat, să facă stații până la ieșirea din țară”, a acuzat Vasile Ștefănescu.

El amenință cu noi proteste: „Ne vom uni cu sindicatele din transporturi, inclusiv cu cei de la metrou, și vom merge până la oprirea activității. Săptămâna viitoare, vom avea o ședință și vom vedea ce decizie luăm. Dacă 29.000 de mașini de persoane trag pe dreapta, ce va face ministrul?”, a amenințat liderul COTAR.

Actualul program de transport este valabil pe o perioadă de 6 ani, începând din 2013. „Un autobuz se amortizează în 8 ani, iar noi n-am achitat nici leasing-urile până acum. Normele europene, pe care Șova nu vrea să le respecte, sunt pe 10 ani – să putem avea și noi un mic profit, nu să dăm doar taxe și să plătim la firmele producătoare din afară”, cere liderul COTAR.

Soluția? „Să lase programul de atribuire așa cum este – și cum, de altfel, ne-a promis ministrul la începutul acestui an că îl va lăsa. De fapt a spus că va face o prelungire a programului – ne-a mai și pus, ca pe proști, să-l votăm. Iar acum ne-am trezit că l-a modificat. E prea târziu să-l modifice, nu avem timp să facem achiziții de autobuze noi – și niciun producător nu ar avea atât de multe să vândă într-un timp atât de scurt. Atribuirea va avea loc la sfârșitul lunii februarie – începutul lui martie 2019. Ne vom prezenta pe actualul program de transport. O altă variantă ar fi să prelungească programul de transport cu 3 – 4 ani, astfel încât să ajungem la normele europene de 10 ani”, ne-a mai spus Vasile Ștefănescu.

Dacă proiectul de ordin va fi aprobat? „Îl blocăm în instanță. Dar interesul nostru nu este acesta”, a spus Vasile Ștefănescu. Despre liberalizare: “Nu se poate face peste noapte”, este convins liderul COTAR.

FORT: Transportul interjudețean regulat va fi complet distrus

Reprezentanții Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) îl acuză pe Lucian Șova că „înaintea iminentei remanieri a revenit cu o «nouă» variantă de ordin de ministru, menită să distrugă complet transportul rutier interjudețean regulat de pasageri”.

Ei spun că proiectul nu aduce nimic bun: „Dl. Șova se asigură că acei transportatori care au format trasee începând cu anii ’90 și au ajuns la performanța ca în 2018 să investească în autocare premium, fabricație 2015, cu o capacitate de 48 de locuri, reprezentând o investiție de peste 200.000 euro, să fie declarați necâștigători ai viitoarei atribuiri, pentru traseele formate ani la rând, în fața altor operatori, care vor câștiga dreptul de a efectua cursele, cu o investiție de maxim 50.000 euro în microbuze de 13 locuri, fabricate în 2017/2018. Iată cum dorește el să modifice gradul de confort și siguranță al pasagerilor și sprijină descongestionarea traficului, mutând «din pix» fluxurile de călători de pe capacități mari de tip autocar, pe microbuze. FORT rămâne fermă pe poziție în ceea ce privește renunțarea la acest Ordin și intrarea într-o perioadă de tranziție «controlată», pentru îmbunătățirea situației transportului interjudețean, în principal în interesul pasagerilor”.

Crăc (FORT): ordinul nu va intra în vigoare

Doru Marian Crăc, președintele de onoare al FORT, ne-a declarat că ordinul nu va intra în vigoare: „Vom face plângere prealabilă la minister și apoi vom ataca ordinul în contencios-administrativ. Atât timp cât mă obligi să iau pensionari, să iau elevi, ce exclusivitate mai pot avea la această atribuire? Noul proiect de ordin este aceeași Mărie cu altă pălărie. Pur și simplu, au eliminat vechimea și au introdus niște condiții de eligibilitate și de participare pe care le are orice transportator. Ordinul este inaplicabil: dacă 10 transportatori participă și vor câștiga același traseu, cum vor pleca 10 mașini în același timp, din același punct?”.

Liberalizare marca ADTPBI în regiunea București – Ilfov

Consiliul Director al Asociației de Dezvoltare pentru Transport Public București – Ilfov (ADTPBI) a decis operarea pe traseele dinspre Capitală și localitățile limitrofe atât a Societății de Transport București (STB, fosta RATB), cât și a firmelor regionale și private. Totodată, va fi introdus un bilet și un tarif unic pentru călători.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Ședința Consiliului Director al AITPBI a fost prezidată de primarul general, Gabriela Firea. Au mai participat: prefectul Capitalei, Speranța Cliseru, prefectul județului Ilfov, Marius Ghincea, președintele CJ Ilfov, Marian Petrache, și mai mulți primari ai unităților administrativ-teritoriale.

„S-a stabilit că pe traseele de transport București – Ilfov vor opera atât Societatea de Transport București (STB), operatorii regionali aparținând localităților membre ale Asociației (Voluntari, Buftea și Chitila), cât și operatorii privați, în condițiile asigurării acelorași standarde, indiferent de natura operatorului (public – STB, fost RATB, sau privat). Astfel, toți operatorii vor presta serviciul de transport cu autobuze conforme, omologate pentru acest tip de serviciu, vor asigura respectarea orarului aprobat, curățenia mijloacelor de transport și alte aspecte care țin de calitate și siguranță a călătorilor. În regiunea București – Ilfov, se vor introduce un bilet și un tarif unic pentru călători, urmând ca subvențiile să fie acordate atât STB, cât și operatorilor regionali și celor privați, astfel încât transportul să se desfășoare la același cost și în aceleași condiții”, informează Primăria Capitalei.

Conducerea asociației trebuie să prezinte, în termen de 14 zile, modalitățile legale de atribuire a contractelor de delegare de gestiune către operatorii privați, până la atribuirea acestor contracte prin licitație, cu respectarea legislației naționale și europene (Directiva Europeană 1370/2007).

Adrian Mihai a fost mandatat să preia prerogativele funcției de director general al asociației, Aura Răducu urmând să ocupe funcția de director adjunct, cu atribuții în accesarea fondurilor europene.

Asociația, înființată în aprilie 2017, este formată din reprezentanți ai CGMB, ai Consiliului Județean Ilfov și ai consiliilor locale. Președintele ADITPBI este primarul Capitalei, Gabriela Firea.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.