CGMB a aprobat vinieta Oxigen

Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat, în 24 octombrie, Hotărârea privind introducerea vinietei Oxigen în Capitală, începând de la 1 ianuarie 2020, pentru mașinile sub Euro 4, iar cele sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul orașului. 
 
foto: Jean-Mihai Pâlșu
Autoturismele Euro 4 vor plăti și ele vinieta, dar din anul 2021.
 
Mașinile Non Euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise în București începând din 2021, iar pentru cele Euro 3 restricția va fi impusă începând din anul 2024.
 

Cel mai mare tarif va fi pentru şoferii care au maşini Non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an.

Cel mai puţin vor plăti proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an.

Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi (15 lei pentru maşini Non Euro şi 5 lei pentru Euro 4), până la maxim un an.

 

Firea:„Am facut un pas uriaș pentru sănătatea bucureștenilor”

Primarul general, Gabriela Firea, a declarat: „Mă bucur ca astazi, impreuna cu majoritatea din Consiliul General care a votat acest proiect, am facut un pas urias pentru sanatatea bucurestenilor si ne-am aliniat oraselor europene care iau masuri clare pentru diminuarea poluarii. Este vorba despre introducerea vinietei OXIGEN, pe care trebuie sa o plateasca masinile intens plouatoare care circula in Bucuresti si care este menita sa contribuie la sanatatea noastra si a copiilor nostri. Bucurestiul este pe locul 6 in topul celor mai poluate orase din Europa, si pe locul 4 in topul celor mai poluate orase din Romania (dupa Iasi, Cluj-Napoca si Brasov), de aceea sunt necesare masuri concrete de imbunatatire a calitatii aerului. Dezvoltarea si modernizarea transportului public, care este acceptata in unanimitate ca solutie pentru mobilitatea urbana in secolul 21, nu poate avea efectele scontate fara masuri concomitente de descurajare a traficului cu autoturisme. Degeaba dublam numarul de vehicule ale STB, daca ele vor sta blocate in trafic. Reamintesc faptul ca, in ceea ce priveste modernizarea transportului public, in prezent sunt deja 400 de autobuze noi pe strada, Euro 6, iar anul viitor vor sosi in Capitala 130 de autobuze hibrid, pentru care deja avem semnat contractul cu Mercedes. Se vor mai achizitiona 100 de troleibuze, 100 de tramvaie si 100 de autobuze electrice, pentru care suntem in etapa finala a procedurilor de licitatie”.

Potrivit Hotărârii CGMB, începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din centrul Bucureştiuli este restricționat zilnic, de luni pană vineri, cu exceptia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmează:

  • masinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 au acces fără restricții pe toate arterele;
  • pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este permis pe toate străzile municipiului Bucureşti, numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen; restricția pentru Euro 4 se aprobă din 2021.
  • pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen.
Pentru mașinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei/zi, iar pentru cele Euro 3 și 4, de 5 lei/zi. Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi făcută atât de polițiști și polițiști locali, cât și de ”împuterniciți ai primarului general”.
 
TARIFE penru vinieta OXGEN
 
· Non-euro: 15 lei/ zi, 300 lei/luna si 1.900 lei/an
· Euro 1: 15/zi, 250 lei/lună și 1.700 lei/an
· Euro 2: 15 lei/zi, 200 lei/lună sau 1.500 lei/an
· Euro 3: 5 lei/zi, 100 lei/lună sau 700 lei/an
· Euro 4: 5 lei/zi, 80 lei/lună sau 500 lei/an
 
Vinietele OXIGEN se vor putea fi achiziționate online, din benzinarii, prin sms sau aplicații online ale Primăriei Capitalei, care vor fi realizate special în acest scop.
 
Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti – str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății – Calea 13 Septembrie Şos.Pandurilor șos.Cotroceni -Spl. Independentei – str. Știrbei Vodă – Str. Berzei str. Buzeşti -P-ta Victoriei.
 
Gabriela Firea a explicat ca, potrivit datelor statistice, in Bucuresti si in judetul Ilfov sunt inmatriculate un numar de 1.621.274 autovehicule, din care 261.749 sunt non Euro, 7.188 sunt Euro 1, 113.729 sunt Euro 2, 213.061 sunt Euro 3 iar 440.000 sunt Euro 4.
 
„Astfel, dintr-un total de aproximativ 1,6 milioane de autoturisme inmatriculate in Bucuresti si judetul Ilfov, aproximativ 600.000 (peste 35%) sunt intens poluatoare. Subliniez faptul ca pe langa acestea, in Capitala intra zilnic alte mii de masini care tranziteaza orasul, despre acestea neexistand in prezent date statistice relevante. Nicaieri in lumea civilizata autovehiculele non euro, Euro 1 si Euro 2 nu mai circula fara sa fie taxate, iar in multe orase sunt complet interzise! Nu dorim sa aducem Bucurestiul la nivelul tarilor din lumea a treia si sa-l transformam cimitirul rablelor poluatoare din Europa”.
 
In ceea ce priveste destinatia banilor colectati prin aceasta vinieta, edilul a declarat ca vor fi alocati „numai pentru implementarea altor masuri de protejare a mediului, cum sunt achizitia unor mijloace de transport in comun moderne si nepoluante, recuperarea spatiilor verzi din Capitala, realizarea unei retele de infrastructura rutiera destinatata vehiculelor alternative (biciclete, trotinete etc.) precum si pentru implementarea altor masuri menite sa ii ajute pe bucuresteni sa renunte la autoturismele personale care sunt intens poluatoare, cum ar fi proiectul privind cele 5.000 de ecovouchere, in valoare de 9.000 lei fiecare, oferite de Primaria Capitalei, pentru casarea rablelor”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.