Fonduri europene pentru București-Ilfov

Primăria Capitalei va putea accesa fonduri europene de până la 220 de milioane de euro – dintre care 150 de milioane de euro pentru reformarea transportului public -, după aprobarea de către CGMB a Planului de Mobilitate Urbană (PMUD) 2016-2030, București – Ilfov.

Documentul este unul strategic, realizat cu sprijinul BERD, ce conține proiecte importante pentru Capitală și zonele limitrofe și propune o viziune coerentă de dezvoltare a transportului public în regiune. Dezbaterea publică a durat o lună și s-a încheiat în 10 martie.

Principalele proiecte introduse in PMUD sunt:

  • înființarea Autorității de Transport Metropolitan București – Ilfov;
  • introducerea benzilor de circulație cu prioritate pentru transportul public – pe 25 km;
  • modernizarea rețelei de mijloace de transport în comun, prin achiziția de 100 troleibuze, 500 de autobuze – dintre care 300 electrice – și 300 de tramvaie, precum și modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) și reabilitarea a aproximativ 1.800 de stații;
  • construirea de parcări de tip Park & Ride, la punctele-cheie de intrare în oraș;
  • construirea de parcări subterane;
  • amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste și locuri de parcare), precum și extinderea sistemului de închiriere (bike-sharing);
  • crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni și bicicliști în centrul orașului, concomitent cu modernizarea spațiului urban public;
  • îmbunătățirea condițiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă; se vor realiza pasaje pietonale subterane;
  • îmbunătățirea sistemului de management al traficului.

Patru proiecte noi

La solicitarea ONG-urilor, cetățenilor și specialiștilor din cadrul PMB, au fost introduse în PMUD patru proiecte noi. Primul se referă la supralărgirea Prelungirii Ghencea, între strada Brașov și Centura București, cu realizarea unui terminal intermodal comun cu viitoarea stație de tren din zona Haltei Bariera Domnești.

Alt proiect vizează modernizarea străzilor Barbu Văcărescu și Av. Alex. Șerbănescu (sistem rutier și cale rulare tramvai), de la Șos. Stefan cel Mare, până la B-dul Aerogării, și prelungirea liniei de tramvai până la Zona Comercială Băneasa.

Al treilea proiect este modernizarea sistemului rutier și a liniei de tramvai pe bulevardul Dimitrie Pompei și prelungirea până la strada Barbu Văcărescu.

A patra propunere se referă la modernizarea șoselei Petricani, între B-dul Lacul Tei și sensul giratoriu de la intersecția bulevardul Pipera, atât pentru sistemul rutier, cât și pentru calea de rulare a tramvaiului.

7 miliarde de euro în transportul public

Conducerea Primăriei Capitalei își propune să investească 7 miliarde de euro în dezvoltarea transportului public, în următorii 13 ani, jumătate din sumă – în extinderea metroului. Astfel, potrivit PMUD, până în anul 2030 este prevăzută dublarea numărului de kilometri de metrou existenți, până la 123 km, și cea a numărului de călători deserviți – până la 1,65 milioane.

Restul banilor vor fi utilizați pentru investiții menite să descurajeze utilizarea de către bucureșteni a mașinilor personale, în favoarea transportului în comun. În acest sens, este prevăzută extinderea liniilor de tramvai, plus culoare rapide și benzi unice pentru autobuze și troleibuze.

Alte măsuri sunt realizarea unei rețele de 250 km de piste pentru biciclete, eliberarea trotuarelor de mașini, eliminarea parcărilor fără plată și creșterea tarifului pentru parcările publice până la un euro pe oră.

Investițiile, în cifre (cu TVA):

  • 334 de milioane de euro – pentru un culoar de tramvai de 13 km între Popești Leordeni și Piața Victoriei;
  • 286 de milioane de euro – achiziționarea de tramvaie rapide;
  • 134 de milioane de euro – reabilitarea depourilor RATB;
  • 100 de milioane de euro – reabilitarea stațiilor de tramvai;
  • 1 miliard de euro – realizarea magistralei M6 de metrou, între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni;
  • 970 de milioane de euro – finalizarea liniei de metrou între Pantelimon și Drumul Taberei;
  • 510 milioane de euro – reabilitarea a 51 de stații de metrou;
  • 45 de milioane de euro – realizarea benzilor de circulație cu prioritate pentru autobuze și troleibuze;
  • 107 milioane de euro – modernizarea rețelei de troleibuze;
  • 256 de milioane de euro – îmbunătățirea operării și întreținerii autobuzelor și achiziția de autobuze;
  • 50 de milioane de euro – realizarea rețelei utilitare de piste de biciclete;
  • 22 de milioane de euro – realizarea legăturii dintre Autostrada A3 și Aeroportul Internațional „Henri Coandă”;
  • 100 de milioane de euro – modernizarea drumurilor județene;
  • 141 de milioane de euro – introducerea de noi zone prioritare pentru pietoni în centrul orașului;
  • 10 milioane de euro – dezvoltarea de bulevarde prietenoase cu pietonii, între Piața Unirii și Piața Romană.

Firea externalizează serviciile PMB

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, va înființa 19 societăți comerciale pe acțiuni ale municipiului București, pentru gestionarea serviciilor publice. Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat, la finalul lunii februarie, cele 19 proiecte de hotărâre, cu acordul de principiu.

Societățile vor avea ca obiect de activitate:

  • producerea, furnizarea energiei electrice și termice, servicii energetice și de mentenanță;
  • realizarea activităților necesare asigurării serviciului de iluminat public;
  • administrarea și dezvoltarea infrastructurii unităților sanitare ale municipalității;
  • protecția civilă și activitățile de voluntariat specifice acesteia;
  • servicii în tehnologia informațiilor;
  • construirea, dezvoltarea și administrarea de baze sportive și terenuri de sport;
  • punerea în valoare și exploatarea obiectivelor turistice din Capitală, promovarea Municipiului București ca destinație turistică;
  • administrarea parcurilor, grădinilor publice, a lacurilor și ștrandurilor;
  • serviciul de administrare a rețelei de agrement a Municipiului București;
  • administrarea spațiilor publicitare;
  • întreținerea materialului lemnos situat pe spațiile verzi aflate pe domeniul public;
  • asigurarea protecției și siguranței obiectivelor de interes public și privat;
  • consolidarea clădirilor cu risc seismic;
  • servicii de coordonare / consultanță pentru proiectele de infrastructură mare ale Municipiului București;
  • gestionarea unitară a fondului imobiliar al Municipiului București;
  • administrarea drumurilor;
  • administrarea parcărilor publice;
  • dispecerizarea activității de transport local de persoane pentru troleibuze, tramvaie și autobuze;
  • managementul sistemelor integrate de trafic, informare călători și management al flotei transportului public.

„Nu va fi niciun monopol”

Gabriela Firea i-a asigurat pe consilierii generali că tarifele la utilități vor scădea, iar calitatea serviciilor va crește. În plus, „se vor crea noi locuri de muncă și nu se va institui niciun monopol de către aceste societăți comerciale, deoarece, prin lege, CGMB și Primăria Generală au atributul de a presta servicii publice către cetățeni”, a adăugat ea.

„Spunem adio administrațiilor și regiilor și constituim societăți pe acțiuni, așa cum se întâmplă în întreaga Europă, sub controlul Consiliului General, cu plan de investiții și strategie aprobate de CGMB. Capitala este plină de gropi, e murdară, nu are un management inteligent al traficului. (…) Facem primii pași pentru înființarea holdingului București – Capitală Europeană. (…) Acesta va fi alcătuit din peste 20 de societăți comerciale pe acțiuni – nu SRL-uri. Municipalitatea va fi acționar 100%, deci nu privatizăm Capitala. (…) Două dintre societăți sunt deja înființate – Trustul pentru construcții metropolitane și societatea cu obiect de activitate dezinsecția și deratizarea. Unele dintre viitoarele societăți comerciale au, în acest moment, reprezentare în regii, administrații; altele, pur și simplu sunt abandonate”, a precizat primarul general.

Societățile comerciale pe acțiuni se vor supune controlului anual al Curții de Conturi, vor face achizițiile doar potrivit legislației naționale în domeniu, iar adunările generale ale acționarilor vor fi formate din consilieri generali.

Magda Severin

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.