Transportul alternativ, autorizat

Reglementarea transportului alternativ (ridesharing), cu autoturism și conducător auto, desfășurat, de ani buni, de Uber, Bolt, Clever și Yango, a intrat în vigoare, la 1 februarie, prin OUG 49/2019.

Un astfel de serviciu poate fi realizat numai prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de Ministerul Comunicațiilor. Autoturismele trebuie să dețină autorizație, iar șoferii, certificat de atestare de la Autoritatea Rutieră Română (ARR).

Obligații pentru conducătorul auto

Cumulativ: vârsta de cel puțin 21 de ani, permis categoria B de cel puțin 2 ani, atestat de la ARR, cazier „curat”, aviz medical și psihologic, să nu fi avut, în ultimul an, permisul suspendat pentru alcool sau substanțe psihoactive și să nu fi făcut accident cu decese sau răniți grav.

Obligatorii: ținută corespunzătoare, comportament civilizat, să nu refuze cursa, să nu pretindă alți bani de la pasageri și tarife suplimentare pentru bagaje, să prezinte documentele la control, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului, să informeze, în 24 de ore, operatorul asupra modificărilor referitoare la persoana sa, să efectueze cursa numai cu un autoturism înscris pe platforma digitală.

Reguli pentru autoturisme

Maximum 5 locuri cu tot cu șofer, ITP la 6 luni, copie conformă, ecusonul de 10×10 cm afișat la vedere, în partea din față și spate, cu nr. de înmatriculare și denumirea platformei digitale pe care este înregistrat acesta, RCA, asigurare pentru persoane și bunurile acestora, ecuson.

Controale

Controlul este asigurat de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Poliția Rutieră, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), inspectoratele teritoriale de muncă (ITM), potrivit actelor normative care reglementează domeniul de competență a acestor instituții.

Amenzi de la 1.000, la 5.000 de lei

Amenzi între 1.000-5.000 de lei se aplică pentru lipsa certificatului de atestare profesională, a ecusonului, a copiei conforme, a RCA, a asigurării pentru persoane și bunurile acestora, pentru perceperea de alte sume de bani, neinformarea, în 24 de ore, a operatorului asupra modificării oricăror informații referitoare la persoana șoferului, efectuarea cursei cu un autoturism neînscris pe platforma digitală.

Suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului

În plus, se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului timp de 6 luni la nerespectarea:

  • Prevederilor art. 13, alin. 4 (transport alternativ permanent, în interiorul localității unde își are sediul sau domiciliul sau în regiunea de dezvoltare București-Ilfov; ocazional, cu plecare din localitatea unde își are sediul sau domiciliul ori din regiunea București-Ilfov spre alte localități).
  • Prevederilor art. 34, litera f – efectuarea transportului alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic de MCSI.

Măsuri ARR

La ARR, funcționează o structură de coordonare, formată din 12 persoane de la nivelul structurii centrale și 8 detașate de la agențiile teritoriale (câte două de la Călărași și Prahova și câte una de la agențiile teritoriale ARR din județele Constanța, Dâmbovița, Buzău și Giurgiu), pentru a se asigura implementarea corespunzătoare a legislației, care produce efecte începând cu data de 1 februarie.

Soluționarea dosarelor se face în circa 6 zile lucrătoare față de termenul de 15 zile lucrătoare prevăzut de lege. Cei interesați pot afla, pe baza numărului de înmatriculare introdus pe site-ul ta.arr.ro, stadiul soluționării dosarelor.

ARR a emis, până la 1 februarie:

  • 908 autorizații, din care 1.055 pentru București și 444 pentru Ilfov
  • 077 de copii conforme, din care 6.196 pentru București și 3.104 pentru Ilfov
  • 299 de ecusoane, din care 18.888 pentru București și 8.618 pentru Ilfov
  • 023 de certificate de atestare a pregătirii profesionale, dintre care 11.225 pentru București și 2.104 pentru Ilfov.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.