Transportul elevilor aruncă în aer OUG 51

Guvernul Orban a abrogat, prin asumarea răspunderii în fața Parlamentului, Ordonanța de Urgență (OUG) 51/2019, prin care fusese eliminat transportul elevilor din sfera serviciilor de interes public.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Dar, cum OUG 51 prelungise cu 4 ani, până în iunie 2023, programele de transport județean, activitatea operatorilor riscă să rămână în aer.

UPDATE: Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ionel Dancă, a anunțat că o licitație pentru atribuirea noilor programe de transport va avea loc până la sfârșitul anului 2020.

FORT amenință cu proteste

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) acuză Guvernul de „o mișcare politică, strict electorală” și ia în calcul „predarea licențelor aferente traseelor pe care operează și organizarea de proteste în perioada următoare, în București, imediat după abrogarea OUG 51 prin asumarea răspunderii Guvernului”.

Reprezentanții FORT arată că Avocatul Poporului, Renate Weber, a ridicat o excepție de neconstituționalitate referitoare la transportul elevilor, dar aceasta a fost respinsă de CCR. În plus, OUG 51/2019 nu a fost atacată în contencios administrativ și nu încalcă Regulamentul European 1370/2007, care prevede că serviciile de transport terestru de călători, necesare din punct de vedere al interesului economic general, pot funcționa în regim comercial.

FORT explică faptul că OUG 51 a apărut deoarece valabilitatea programelor de transport județean expira la sfârșitul lunii iunie, iar toți pasagerii, inclusiv elevii, riscau să rămână fără transport, deoarece consiliile județene nu declanșaseră procedurile de atribuire a traseelor.

„Abrogarea nu permite decontarea navetei școlare”

În cazul transportului elevilor pe calea ferată, respectiv cu metroul, reducerile de tarif se decontează în mod direct de către Ministerul Transporturilor, prin bilete speciale acordate beneficiarilor. În schimb, la autobuzele județene, elevii sunt obligați să plătească prețul întreg la transportator, urmând ca unitățile de învățământ să deconteze călătoriile.

„Până la apariția acestei ordonanțe, transportul rutier județean de persoane a avut caracteristicile unuia în regim comercial, fiind efectuat doar de către operatori privați, fără acordarea de compensații. Abrogarea prevederilor OUG 51/2019 nu va permite decontarea navetei școlare, atât timp cât, în baza prevederilor HG 309/1996, elevii vor plăti în continuare prețul întreg la transportator, urmând ca, ulterior, unitățile de învățămâmânt să deconteze costul călătoriei. Decontarea navetei elevilor, în condițiile art. 84 alin. (1) din Legea educației 1/2011, nu s-a făcut niciodată din bugetele județene, ci doar din bugetul Ministerului Educației, conform procedurii prevăzute în HG 309/1996”, se arată în comunicatul FORT.

Pe de altă parte, reglementarea transportului județean de către OG 27/2011 „nu produce niciun efect negativ asupra facilităților acordate elevilor, și nici nu le încalcă drepturile în ceea ce privește asigurarea transportului la nivel județean”.

Acum, transportul județean transformat „din condei” în serviciu public determină un efort în sarcina bugetelor județelor, deoarece Guvernul nu precizează care sunt sursele de acoperire a cheltuielilor, acuză FORT.

Nu în ultimul rând, transportatorii FORT sunt nemulțumiți că abrogarea OUG 51 s-a făcut fără dialog cu reprezentanții prestatorilor „și cu o totală lipsă de predictibilitate”. Ei acuză că s-a dorit abrogarea ordonanței deoarece aceasta „a eliminat dependența de factorul politic local, asigurând până în anul 2023 tranziția printr-o perioadă încărcată electoral”. Abrogarea OUG 51 „determină organizarea atribuirii de contracte de servicii publice într-un an cu miză electorală majoră, respectiv alegerile locale și parlamentare din 2020”, urmând ca transportatorii județeni să fie „la mâna” politicienilor locali, mai reclamă FORT. Ei acuză că lipsa de studii de specialitate „va permite elaborarea unor programe de transport cu dedicație pentru anumiți operatori de transport, așa cum s-a întâmplat până la apariția OUG 51”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.