Dacia „Papuc”

Mergem mai departe cu foiletonul mașinilor „de legendă” din România și tragem prelata de pe modelul Dacia „Papuc”, vehiculul comercial ușor poate cel mai întâlnit în țara noastră, până nu de mult.

Dacia Pick-Up a fost denumită gama de automobile de tip pick-up fabricată de uzina Dacia. Aceste mașini au fost singurele modele din seria 1300 care s-au mai produs la uzină după lansarea Daciei Logan.

La baza prototipului mașinii s-a aflat modelul Renault 12, dezvoltat la începutul anilor ’70 de către constructorul francez de automobile Renault.

Caracteristici

„Papucul” a fost comercializat în șase variante de caroserie. Modelul de debut s-a numit oficial Dacia 1302. Un pick-up cu 2 uși, dezvoltat pe platforma tehnică folosită și de Dacia 1300, apărut în anul 1975 și produs în această configurație până în anul 1982.

A fost echipat doar cu o singură motorizare, cea de 1.300 cmc și 54 CP. Sarcina utilă era de 550 kg, superioară modelelor Break și 1300 Berlină, grație suspensiilor mai puternice, iar dimensiunile anvelopelor erau 155SR13.

Unii posesori, din pasiune sau din nevoie, au înlocuit motorul cu capacitatea de 1.300 cmc cu motorul mai mare, de 1.400 cmc, pentru că acesta oferea un cuplu maxim mai bun și putea face mai ușor față sarcinilor mai mari.

Supraîncărcarea nu era nici în acele vremuri un element nemaiîntâlnit.

Acest model a fost produs în aproximativ 1.650 de exemplare și marea majoritate s-au dus la export, către Argentina și Columbia.

Celelalte versiuni de „Papuc” ce s-au comercializat de-a lungul anilor sunt:

  • Dacia 1304/1305 Pick-Up: caroserie cu 2 uși, cu obloane rabatabile sau cu părțile laterale fixe, fabricată între anii 1981 și 2006
  • Dacia 1304/1305 Drop Side: caroserie cu 2 uși, cu obloanele laterale și cel posterior rabatabile, fabricată între 1983 și 2006
  • Dacia 1304/1305 King Cab: caroserie cu 2 uși, cu banchetă posterioară și oblon spate rabatabil, fabricată între 1994 și 2003 (modelele 1304 au fost echipate cu tracțiune pe roțile din spate, iar modelul 1305 pe puntea în față)
  • Dacia 1307 Double Cab: caroserie cu 4 uși, cu cabină dublă, oblon spate rabatabil, fabricată între 1992 și 2006
  • Dacia 1309: caroserie cu 4 uși și o benă mai scurtă, derivat din Dacia 1310 Break. A fost fabricată doar între 1992 și 1998 și este aproape identică cu Dacia 1302, dar diferită de 1304. Fiind derivată direct din Dacia Break și având spatele acesteia, are un oblon la partea spate și o sarcină maximă de aproximativ 450 kg. Are tracțiune pe puntea din față și a fost disponibilă atât cu motorul de 1.400 cmc și 64 CP (și varianta detarată, la 58 CP) cât și cu cel de 1.600 cmc, cu 72 CP. A avut cutie de viteze atât cu 4 trepte, cât și cu 5. Multe unități au fost exportate în China, dar și în țări precum Grecia, Ungaria sau Bulgaria.

Evoluția modelului

Dacă Dacia 1302 și 1309 sunt modele derivate direct din Dacia 1300/1310, Dacia 1304 este un model diferit, acesta având suspensie diferită la puntea spate, adică foi de arcuri, suspensie față ranforsată, anvelope de dimensiuni mărite (175SR14C), tracțiune spate cu ax cardanic și sarcină utilă de până la 1.150 kg.

Masa maxim admisă a unei posibile remorci este de 1.100 kg pentru varianta cu tracțiune spate sau 1.250 kg pentru varianta cu tracțiune 4×4, lansată ceva mai târziu.

Varianta cu tracțiune doar pe puntea față nu era prevăzută cu posibilitatea de tracțiune a unei remorci.

Modelul 1304 și modelele derivate nu au fost echipate cu motorul de 1.300 cmc, ci doar cu cel de 1.400 cmc și 64 CP, cuplat la o cutie de viteze în 4 trepte. După anul 1997, se renunță la motorul de 1.400 cmc în favoarea celui de 1.600 cmc și 71 CP, acest propulsor fiind lansat în 1994, fiind cuplat la o cutia de viteze cu 5 trepte.

Începând cu 1999, se demarează în producția de serie și variantele 4×4, prezentate în anul 1998 în cadrul Salonului Auto București (SAB). În 1997, apar și variantele cu tracțiune față însă cu sarcină utilă mai mică (850 kg).

Diesel, la final de generație

În 1997, a fost prezentată o versiune cu motor diesel Peugeot, de 1.905 cmc și 70 CP, dar nu au fost produse multe unități. În noiembrie 2002, gama de utilitare Dacia a primit un nou propulsor diesel, de 1,9 litri, de proveniență Renault, care s-a alăturat, în ofertă, alături de motorul pe benzină.

După anul 2001, se renunță la jantele cu 3 prezoane și sunt adoptate cele cu 5 prezoane. Varianta diesel este ușor de recunoscut, pentru că motorul diesel nu încăpea sub capotă, fapt pentru care aceasta s-a decupat, iar spațiul rezultat a fost acoperit cu un capac bombat din material plastic.

După mai bine de trei decenii, în decembrie 2006, gama Pick-up a fost scoasă din fabricație, împreună cu transmisia manuală tip NG. Acest lucru s-a produs din cauza scăderii vânzărilor față de anul 2005, dar și a apariției noului model de autoutilitară bazat, pe modelul Logan, ce urma să se lanseze în februarie 2007.

Din 1975 și până în 2006, gama Pick-up a fost produsă în 318.969 de unități. Foarte multe dintre aceste vehicule au luat calea exportului, cu precădere înainte de 1990.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

sursa: wikipedia.com, automobileromanesti.ro
foto: lesrenaultdepapier.fr, en.wheelsage.org

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.