RPTCY 2019. CTP IAȘI: Modernizare accelerată

Achizițiile de mijloace de transport sunt primul aspect observat – 100 de autobuze noi, 15 tramvaie second-hand… și urmează 44 de autobuze electrice de 10 și 12 m și 32 de tramvaie noi de 26 și 30 m.

Cristian Stoica, director general CTP Iași: „Pentru următoarea perioadă de investiții, ne gândim la dezvoltarea transportului la nivel metropolitan. Pe contractul actual, avem, deja, trei linii de ieșire, ce fac legătura cu trei comune limitrofe.”

Dar sunt numeroase alte aspecte importante ce definesc procesul accelerat de modernizare a transportului public local în Iași.

„Primul pas a fost achiziționarea a 100 de autobuze noi. De asemenea, am schimbat sistemul tarifar – 2,5 lei/bilet valabil 2 ore. Am considerat că, din cauza aglomerării orașului, timpii de parcurgere a unui traseu au crescut, iar două ore acoperă nevoia de deplasare chiar și în traficul aglomerat de dimineață”, a arătat Cristian Stoica, director general CTP Iași.

Doar cele două măsuri au dus la creșterea numărului de călători cu aproximativ 20%.

Totodată, au fost încurajate abonamentele. Astfel, s-a luat decizia ca acestea să fie valabile pe toate liniile, indiferent de perioada pentru care se optează. Și, un lucru interesant, CTP Iași a introdus abonamentul cu valabilitate un an, cu tarif de 600 lei. Reducerea importantă a făcut ca un număr mare de persoane să achiziționeze acest abonament și, de asemenea, multe firme îl oferă angajaților.

Flexibilitate maximă la vânzarea de bilete

CTP Iași are mai multe moduri prin care poate vinde călătorilor bilete – tonete (60 tonete proprii și colaboratori), automate de vânzare (10), la care se adaugă cardurile bancare (unele mijloace de transport au dispozitive în acest sens) și plata cu ajutorul telefonului mobil.

„În viitor, vor apărea și alte sisteme și, o dată introdus sistemul de e-ticketing, fiecare călător își va putea încărca portofelul electronic pe baza unui cod, asemănător cu reîncărcarea cartelelor preplătite la telefonia mobilă. Ne dorim flexibilitate cât mai mare pentru sistemul de ticketing, iar cardul ar putea avea și alte întrebuințări, precum plata parcărilor (în special pe zonele de acces în oraș) sau accesul la biblioteci, teatre sau muzee, precum și la sistemul de bike sharing”, a explicat Cristian Stoica.

Interacțiunea cu călătorii

Primăria Iași dorește să regândească sistemul de transport, prin stabilirea unor sensuri unice. Astfel, apare posibilitatea să fie create benzi separate pentru transportul public – crește viteza de deplasare și punctualitatea și scad costurile.

Însă, până atunci, CTP Iași a luat, deja, numeroase măsuri pentru creșterea atractivității transportului public, iar realizarea unui dispecerat modern și eficient a reprezentat un pas important.

„În dispeceratul central, avem imagini de la 32 de camere video, poziționate pe liniile cele mai importante și la capete. Astfel, traseele sunt monitorizate, putem observa momentele de aglomerație și luăm măsuri de suplimentare, imediat”, a explicat directorul general CTP Iași.

Introducerea curselor speciale pentru elevi și studenți, folosirea rețelelor de socializare pentru o bună comunicare cu pasagerii și internetul disponibil în mijloacele de transport sunt, de asemenea, măsuri luate de societatea de transport.

„Având Wi-Fi în mijloacele de transport, vom realiza o platformă de survey, prin care vom putea prelua direct opiniile călătorilor, pentru a putea îmbunătăți serviciul de transport. În plus, dezvoltăm o platformă pentru telefonul mobil, prin care călătorul să își poată programa transportul”, a explicat Cristian Stoica.

Călătorii vor ști când urmează să vină mijlocul de transport în stația de îmbarcare și când vor ajunge la destinație. De asemenea, persoanele cu dizabilități vor putea ști care tramvai are platformă specială pentru îmbarcare (autobuzele sunt toate dotate cu rampe, având podea coborâtă).

În Iași, învață aproximativ 60.000 de studenți, iar 40.000 dintre aceștia utilizează transportul public. Pentru a evita cozile, CTP Iași a decis ca studenții să primească un card ce le oferă acces la zona de reduceri în aplicația 24pay, fără a mai fi nevoie să stea la tonete pentru achiziționarea biletelor sau a abonamentelor.

Merită să amintim și faptul că autobuzele sunt dotate cu sistem de supraveghere audio-video, iar, pentru sesizări, a fost creat un program informatic integrat și, astfel, toate sesizările primesc răspuns.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.