RPTCY 2019. ETA RÂMNICU VÂLCEA: 100% CNG

Flotă complet înnoită cu autobuze CNG, sistem modern de management al transportului, stații modernizate, sediu și service complet reconstruite – transportul public local din Râmnicu Vâlcea cunoaște o adevărată revoluție.

Și toate acestea sunt posibile, în cea mai mare parte, datorită fondurilor europene. „Accesarea fondurilor europene reprezintă un aspect esențial în planurile noastre de dezvoltare. Cererea de finanțare este depusă și așteptăm aprobarea acesteia. Vizăm modernizarea autobazei, achiziția de autobuze noi nepoluante și modernizarea a 90 de stații de îmbarcare/debarcare pentru călători. Stația ITP, spălătoria, dotarea cu scule și dispozitive pentru reparații sunt, de asemenea, cuprinse în proiectul finanțat prin fonduri europene”, a arătat Andi-Ștefan Davidescu, director ETA.

În Râmnicu Vâlcea, transportul local se realizează exclusiv cu autobuze, iar parcul cuprinde 41 de autobuze și 11 microbuze.

Alegerea tehnologiei CNG pentru autobuze (gaz natural comprimat) s-a realizat în urma unui studiu de oportunitate, care a avut în vedere protejarea mediului și a sănătății oamenilor prin reducerea emisiilor de carbon, costurile de exploatare precum și asigurarea unui serviciu de transport sustenabil pe termen lung.

De altfel, ETA are deja în exploatare 3 autobuze CNG achiziționate prin fonduri proprii.

CNG vs. electric

„Am decis să mergem pe varianta CNG, pentru că am considerat că tehnologia privind transportul electric nu a atins încă maturitatea. Este ușor să cumperi un produs pe bani europeni, fără să te gândești ce faci, mai departe, cu el. Dacă urmărești un câștig imediat, electricul este câștigător, atât în materie de consum, cât și de protecție a mediului. Pe termen lung, însă… Perioada normală de exploatare a unui autobuz este de 8-10 ani. În acest timp, cu siguranță, vei avea nevoie de un set nou de acumulatori. Pentru un autobuz electric, costul acestei schimbări este de aproximativ 160.000 de euro. La ora actuală, poți achiziționa un autobuz nou diesel, cu această sumă”, a explicat Andi-Ștefan Davidescu.

Privind în istoria recentă a societăților de transport public local din România, putem constata că, în ultimii ani, nu s-au putut achiziționa din fonduri proprii nici măcar autobuze clasice, diesel, și acesta este motivul pentru care parcul auto circulant din România s-a învechit atât de mult.

Andi Ștefan Davidescu

„La ora actuală, achiziționăm autobuze din fonduri europene, dar trebuie să ne asigurăm că putem să le exploatăm, în continuare, cu resurse proprii. Mă întreb, dacă până acum nu am putut schimba autobuzele vechi cu unele noi, clasice, din lipsă de fonduri, cum vom identifica resursele pentru înlocuirea acumulatorilor, atunci când va fi necesar? ETA nu ar fi putut mobiliza aceste fonduri. În schimb, autobuzele CNG au un regim de exploatare asemănător cu cele diesel, gazul fiind mai ieftin decât motorina, iar principalul avantaj constă în nivelul emisiilor mult scăzut. Alegerea soluției electrice riscă să blocheze activitatea societăților de transport, care nu vor găsi, la momentul respectiv, resursele pentru înlocuirea acumulatorilor. În plus, mă gândesc că, peste puțini ani, vom avea foarte multe persoane care, în fiecare seară, își vor pune la încărcat autoturismele. Este infrastructura electrică națională pregătită să suporte așa ceva?”, a completat directorul ETA.

Călătorul, în centrul atenției

Un transport local modern înseamnă, bineînțeles, mai mult decât autobuze noi. Un pas important pe care ETA în are în vedere este creșterea vitezei comerciale și, totodată, îmbunătățirea comunicării cu pasagerii, toate acestea conducând spre un sistem de transport public mai atractiv.

„Vom avea sisteme de informare în stații și sisteme de planificare a călătoriei – să afli unde ești, să poți seta locația unde vrei să ajungi iar sistemul îți va oferi ruta pe care trebuie să o urmezi”, a explicat Andi-Ștefan Davidescu.

ETA a implementat, de anul trecut, un sistem de ticketing și călătorii pot utiliza atât carduri, cât și bilete pe suport de hârtie.

Tot din fonduri europene, ETA va implementa o soluție de management a traficului, iar prioritizarea autobuzelor în trafic reprezintă principala țintă.

„Viteza comercială va crește și sperăm să putem scădea durata curselor care unesc extremitățile orașului, de la aproximativ 45 de minute astăzi, la sub 30 de minute. Infrastructura orașului nu permite realizarea benzilor separate pentru autobuzele ETA, însă se va apela la niște automate de dirijare a circulației și semafoare inteligente. Autobuzele vor fi dotate cu niște dispozitive care vor comunica cu automatele de dirijare a circulației, acestea din urmă asigurând culoarea verde pentru autobuze”, a precizat directorul ETA.

Până la sfârșitul anului 2020, ETA va achiziționa, cu ajutorul a două proiecte pe fonduri europene, 35 de autobuze CNG.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.