Camionul intre util si placut

Robust, aerodinamic, sigur de condus, confortabil atunci cand locuiesti in el si, de preferat, atractiv la vedere. Cerintele de design actuale ale unui camion modern sunt printre cele mai dificile din intreaga lume a designului. Deci, ce trebuie facut pentru a realiza aceste obiective? Asok George si Rikard Orell de la Volvo Design Center cunosc raspunsul.

Unealta de lucru, obiect de status, autovehicul, mijloc de transport, casa mobila – un camion are o mie de fatete. Îl poti privi din mai multe perspective in functie de persoana cu care discuti despre el. Un sofer care transporta o incarcatura mare pe un drum de munte abrupt apreciaza puterea si un interior mare si spatios. Cineva care se gandeste la mediul inconjurator va prefera fara indoiala sa vada vehicule mai aerodinamice si poate mai modeste decat cele care circula acum pe sosele. Un copil care trebuie sa treaca o strada cu trafic aglomerat prefera probabil sa nu mai existe camioane deloc.

„Cand incepem sa creionam un nou design, luam in considerare doua tipuri diferite de utilizatori finali. Mai intai ne referim la clientul care-si cunoaste necesitatile. Pentru a-l atrage catre marca noastra, designul trebuie sa exprime anumite calitati si valori. Celalalt utilizator final este societatea in general. Camionul pe care il desenam va fi prezent in intreaga lume. Daca oamenilor nu le place, deoarece arata inspaimantator sau urat, atunci, pur si simplu, nu va fi acceptat in societate. Cu alte cuvinte, am creat ceva gresit“, declara Asok George, Chief Designer la Volvo Design Center.

La locul lor de munca, aproape de Göteborg, in jur de o duzina de designeri din intreaga lume lucreaza la crearea a ceva care, in cercurile industriei constructoare de camioane, poate fi considerat drept unul dintre cele mai dinamice produse din lume: gama de camioane grele Volvo.

Proiectate cu „o mie de fatete“, pentru aproape tot atat de multe aplicatii diferite, aceste vehicule sunt esenta designului functional – design ce trebuie sa fie valabil atat ca forma, cat si in privinta continutului. Sau, ca sa pastram exprimarea lui Asok George, „sa se autodefineasca“. „Capacul unei cutii arata ca un capac de cutie si este proiectat sa se deschida intr-un anume fel. Nu este nevoie de un manual cu instructiuni pentru a intelege cum functioneaza. Într-un anume fel, aspectul camionului trebuie sa spuna la ce anume se foloseste si cum trebuie folosit“, explica el.

Restrictii stricte

Destul de simplu pana acum. Dar totul devine mai complicat atunci cand adaugi diverse elemente in contextul in care lucreaza toti designerii de camioane din lume. Ca profani, am putea fi tentati sa vedem un „designer“ ca un geniu artistic si boem a carui imaginatie nesfarsita il ajuta sa creeze linii si functiuni din nimic. Nu exista nimic mai eronat. Un camion este caracterizat de restrictii legate de inaltime, latime, lungime si forma. De fapt, nu se poate sa ne indepartam prea mult de la un design frontal plat si vertical, care este aproape omniprezent in Europa. „Punctul nostru de plecare este forma unei cutii cu muchii drepte destinata transportului de bunuri. Standarde detaliate conditioneaza totul, de la dimensiunile contraaripilor pana la pozitia luminilor care trebuie montate sau cat de mare trebuie sa fie parbrizul. Si, desigur, este vital sa facem interiorul cat se poate de spatios si de practic, in acelasi timp in care exteriorul este conceput cat mai mic si mai ingust“, declara Rikard Orell, Design Director la Volvo Trucks si persoana care coordoneaza operatiunea de design. Provenind din departamentul de design al producatorului de autoturisme Volvo Cars, iar, mai inainte, din cel al constructorului australian de autoturisme Holden, el este de acord ca restrictiile in privinta camioanelor moderne pot face munca unui designer de camioane destul de frustranta. „Cand desenezi autoturisme esti mult mai liber. Desenezi un obiect care poate va fi fabricat in milioane de exemplare, la care deseori doar aspectul, singur, atrage cel mai bine clientii. Aceasta inseamna ca resursele si preconditiile sunt la un nivel complet diferit comparativ cu munca din domeniul camioanelor“, povesteste el. În acelasi timp, Rikard Orell evidentiaza ca, daca se concentreaza prea mult pe designul exterior, nu este intotdeauna un lucru pozitiv. „Riscul este ca totul sa se sfarseasca intr-un stil traditional. Un camion este cu mult mai complex decat o masina. Exista diferente majore intre diferite variante si configuratii si, de cand totul este legat atat de mult de aspectele functionale, munca in sine a devenit mai interesanta“.

Cu alte cuvinte, chiar si in conditiile unor limitari stricte, exista loc pentru inovatie. Daca privesti cu atentie la Volvo, vei fi de acord ca isi urmeaza calea sa, diferita de a celorlalti. Modul in care liniile laterale sunt desenate spre inainte, panourile cabinei care sunt simple si clare, conturul rotund si profilul clasic – totul indica un design care este tipic Volvo. „De fapt, vorbim despre crearea unui lucru care arata si este perceput ca fiind Volvo. Marca este primul lucru pentru care avem cea mai clara responsabilitate. Sarcina noastra este sa comunicam valorile de baza Volvo – mediu, siguranta si calitate – in cel mai bun mod. Designul Volvo este vizibil inspirat de natura scandinava. Este simplu, clar si orientat spre viitor“, continua Rikard Orell.

De unde vine inspiratia?

„De peste tot: arhitectura, automobile, designul diferitelor obiecte, barci, rulote… Eu am o arhiva cu imagini de circa 70 sau 80 Gb, care continua sa creasca“, adauga Asok George. Tace pentru cateva secunde, dupa care continua: „daca ai in gand utilizatorul final pe tot timpul procesului de creatie, atunci ai acces la cea mai buna sursa de inspiratie existenta. Imaginati-va ca proiectati cea mai buna unealta pentru cel mai profesionist sofer si, in acelasi timp, vizualizati un copil plimbandu-se cu tricicleta prin curte – cu aceste doua imagini suprapuse mental, nu poti da gres“.

Pentru Rikard Orell exista, de asemenea, cerinte de mediu, precum consumul de combustibil si combustibilii alternativi, care, in viitor, vor avea o influenta majora asupra designului camionului. „Lucram mereu pentru a imbunatati aerodinamica in ciuda libertatii reduse pe care o avem. Ne concentram pe optimizarea razelor de curbura ale cabinei, ignorand detaliile care nu sunt necesare, sau lucram la partea de sub camion pentru a imbunatati fluxul de aer. Nu este vorba sa transformam camionul intr-un Ferrari. Pana la urma, treaba sa este, bineinteles, sa transporte incarcaturi grele.“

Adaptarea: Raluca MIHAILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.