Page 36 - Revista ZIUA Cargo August 2018
P. 36

Denisson Energy, membră a Antares Group, va dezvolta o rețea publică de 12 stații de alimentare cu gaz natural comprimat (CNG). Dintre acestea, 4 vor fi finalizate anul acesta, altele 6 până la finalul anului viitor și încă 2 până în 2020.„Ne-am dorit nu doar să construim o rețea publică de stații de alimentare cu CNG, ci să dezvoltăm o soluție completă, pentru utilizatorii vehiculelor pe CNG. Am început la Vâlcea, cu un plan de afaceri la pachet – stație publică de alimentare, prin Denisson Energy, o flotă de 20 de autobuze pe CNG, prin Antares Transport, servicii complete de service: conversii pe CNG, revizii, reparații, mentenanță, ITP, verificarea buteliilor de CNG, prin Antares Motors. Această investiție, de aproximativ 3 milioane euro, s-a dovedit a fi una de succes. La puțin timp, am început dezvoltarea primei rețele de stații de alimentare cu CNG din România, printr-un proiect în valoare de 5,2 milioane euro, cofinanțat în proporție de 85% de Comisia Europeană.Surprinzător, avem, deja, în România, peste 2.000 de mașini pe CNG, autoturisme și autovehicule comerciale. Doar în ultimul an, au fost înmatriculate peste 800, ceea ce demonstrează apetitul românilor pentru acest tip de carburant. Cei care au experimentat conducerea unei mașini pe CNG nu vor mai dori vreodată întoarcerea la carburanții convenționali.”care trebuie să le avem în vedere. Mai mult decât atât, din 1965 și până în 2015, resursele de gaz dovedite la nivel mondial au crescut de 10 ori. În aceste condiții, nu există nicio logică pentru care gazul ar trebui să se scumpească atât de mult încât să devină neatractiv. În ceea ce privește accizele, este improbabil ca un guvern să accizeze mai mult un carburant ecologic, cum ar fi, în cazul nostru, gazul natural, față de cei convențio- nali. Astăzi, gazul natural este accizat, ca orice alt carburant, și, deci, nu putem vorbi despre o discrepanță în raport cu accizarea. Nu doar prețul mai mic, dar și consumul mult redus fac ca gazul natural să fie foarte atractiv din punct de vedere economic. Astăzi, prețul CNG la stația noastră din Râmnicu Vâlcea este de 3,69 lei/kg. Mașina pe care am convertit-o consumă 4 kg CNG/100 km, față de 7 l benzină/100 km, respectiv 14,7 lei, față de aproximativ 40 lei, de apro- ximativ 2,7 ori mai economic. Pentru vehiculele mari, comerciale, avem, deja, o bună experiență, datorită flotei de autobuze pe care o operăm, cos- turile cu carburantul s-au redus la ju- mătate și, în acest fel, ne-am putut permite poziționarea în piață ca și companie low-cost, cu prețuri mai mici decât competitorii.Avem în vedere dezvoltarea unui sistem propriu, cu carduri de flotă. Ast- fel, șoferii vor putea alimenta cu aces- te carduri, iar factura va merge către firmă. În plus, vom avea și carduri de fidelitate, cu reduceri la toate serviciile oferite de Antares Group – alimentare cu gaz, conversie, ITP, revizii, reparații, mentenanță, verificarea periodică a buteliilor de CNG.În aceste condiții, tot mai mulți pro- ducători auto pregătesc renunțarea la aceste motoare. Toyota, Nissan și Volvo au anunțat public, deja, acest lucru. În 2017, s-a consemnat o scă- dere a achizițiilor de mașini diesel cu 8% în Europa, un record istoric. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat un studiu care arata că, în România, mor peste 30.000 de oameni, anual, din cauza poluării, 11.000 dintre aceștia, în special copii, ca efect direct al poluării produse de emisiile de particule fine emanate de autovehicule.Estimez că, în următorii șapte ani, CNG va deveni o componentă bine dezvoltată în transportul de marfă și călători din România, iar volumul vân- zărilor de gaz natural pentru autove- hicule va atinge 10% din piața carbu- ranților auto.Anul 2015 a fost momentul de coti- tură, în zona carburanților, când, la Conferința ONU de la Paris privind schimbările climatice, 195 de state au semnat un acord prin care s-au anga- jat să lupte împotriva încălzirii globale. Scandalul Dieselgate a contribuit deci- siv la tendința globală de trecere către carburanții ecologici, fiind zdruncinată încrederea în motorul diesel, prin falsifi- carea, de către un mare producător de autovehicule, a testelor de laborator, care indicau un nivel al emisiilor de oxizi de azot (NOx) de până la de 35 de ori mai mic decât în condiții reale de utilizare, cu efect dezastruos asupra sănătății umane. Iar alte investigații, la giganți din industrie, legate de falsifi- carea testelor, sunt în derulare.Ce vă propuneți,din poziția de președinteal NGVA Romania, asociație afiliatăla NGVA Europe?În primul rând, avem misiunea,Aveți în vedere și alte măsuri, pentru stimularea achiziției de flote CNG de către transportatori ?deloc ușoară, de a relaționa cu autori- tățile, pentru impulsionarea cadrului legislativ, în vederea stimulării carbu- ranților ecologici. Avem, deja, o lege a transportului ecologic, Legea nr. 37/2018, care impune companiilor de stat ca, din 2019, cel puțin 30% dintre autovehiculele achiziționate să fie eco- logice – electric, gaz natural sau hidro- gen, iar, din 2020, regula va deveni obli- gatorie și pentru firmele private. Recent, a apărut și Ghidul de finanțare a Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând auto- vehicule mai puțin poluante în trans- portul public local de persoane, emis de Ministerul Mediului. Astăzi, tehnologia CNG este, practic, singura viabilă.Am gândit rețeaua astfel încât să poată deservi tranzitul auto la nivel național, dar și internațional. Stațiile sunt construite lângă oraș și, totodată, lângă autostradă, iar transportatorii vor avea destulă autonomie, pentru a putea utiliza camioane pe CNG. Rea- limentarea se face rapid, echipamen- tele fiind cele mai performante dispo- nibile pe piață, la acest moment. Avem două dispensere cu patru pompe de încărcare, în fiecare stație. Iar, atunci când piața va crește, vom putea adău- ga noi puncte de încărcare. Pentru viitor, evaluăm o investiție într-o stație de LNG (gaz natural lichefiat). Putem privi LNG ca o divizie de lux a gazului natural, LNG asigurând o soluție mai bună pentru vehiculele comerciale grele care operează pe distanțe lungi, întrucât oferă camioanelor o autono- mie de 1.500 km sau mai mult.Mai multe capitale și metropole din Europa au anunțat interzicerea ma- șinilor diesel începând din 2024, 2025 sau 2030. Având emisii de particule fine cu până la 99% mai mici, deci aproape inexistente, gazul natural este singura soluție viabilă, la acest moment, ca alternativă la carburanții tradiționali. Deși este tot un combus- tibil fosil, gazul natural oferă avantaje importante, atât economice, cât și ecologice, și va fi, probabil, soluția câș- tigătoare pentru următorii 25 – 30 de ani. La nivel mondial, sunt în exploa- tare aproape 25 milioane autovehicule care funcționează pe CNG, în creștere exponențială, de la an la an. În Europa, sunt peste 2.000.000 de vehicule pe CNG și peste 3.000 de stații de alimentare, Italia având peste 1.000, Germania peste 850, Bulgaria 115.Va înlocui gazul naturalcarburanții clasici?36 .................................................................................................................................................. august 2018Vă invit să găsiți mai multe infor- mații despre CNG și despre cele 50 de avantaje ale acestuia, pe site-ul https://ngvromania.ro.Radu BORCESCUradu.borcescu@ziuacargo.roINTERVIU


































































































   34   35   36   37   38