Page 65 - Revista ZIUA Cargo August 2018
P. 65

ARO 241ARO 320trei trepte, nesincronizată, o viteză maximă de 80 km/h și un consum me- diu de 24 l/100 km.model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 uși, prelată, suspen- sie față independentă (o noutate, la acea vreme, pentru mașinile de teren), cutie de viteze cu 4 trepte, cutie trans- fer, tracțiune integrală și un motor nou, de 2.500 cmc, ce dezvolta 75 CP, în condițiile în care primele modele aveau motorul moștenit de la ARO M461. Exporturile au început după anul 1973, însă modelele destinate altor piețe aveau alte motoare, pentru a corespunde normelor de poluare. În anul 1975, este lansat modelul 241, un model decapotabil, de această dată cu 4 uși, și modelul 243, un model cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea, opțional, geamuri și avea în total 8 locuri, sau perete despărțitor și spa- țiu de marfă. În anul 1976 – 1977 sunt lansate și modelele 244, cu 5 uși, dar și modelul 320, care este, de fapt, o camionetă bazată pe un sașiu lungit al ARO 24. Aceste modele au fost fa- bricate de către Rocar.dar, în anul 1976, se adoptă faruri de la camionul Bucegi si un nou model de lămpi de stop. În anul 1984, este adoptată o nouă mască de plastic, care avea 2 faruri rotunde (modelele 243 în special), 4 faruri rotunde (în special pe 244), și 2 faruri rectangulare tip Dacia 1300 (241, 242 dar și unele 243, 244). Seria 320 a avut aceleași restilizări. „Facelift-ul” a atins și inte- riorul mașinii, fiind introdusă o nouă planșă de bord, precum și noi aparate de bord, de exemplu, tabloul de bord de la Dacia 1310. În anul 1978, sunt introduse primele motoare diesel Brașov D127, capacitate 3.119 cmc și 68 CP, având o viteză maximă de 110 km/h. În anul 1985, se introduce și cutia de viteze în 5 trepte, precum și, opțional, frână disc la roțile din față. În 1985, este lansat și motorul diesel Câmpulung D27, cu o capacitate de 2.660 cmc, 71 CP, cu injecție indirectă, și care putea atinge viteza de 115 km/h, dar acest motor nu a fost foarte apreciat, deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă.ARO 10În 1959, debutează un alt model, IMS M59, produs până în 1964, în aproximativ 21.000 de unități, prin mai multe modele M58A și M59A, cu mo- toare pe benzină, și M59B, cu motor tip M207. Acesta din urmă avea o capacitate cilindrică de 3.260 cmc, 56 CP, cutie manuală cu trei trepte, nesin- cronizată, o viteză maximă de 90 km/h și un consum de 21 l/100 km. Față de varianta anterioară, M59 includea șter- gătoare acționate electric.Produs între 1964 și 1975, ARO M461 (împreună cu modelul M-461 C) în 80.233 de unități, a fost și primul model exportat. Echipat cu un motor tip M207 de 2.512 cmc și o putere de 70 CP, în cazul M461 (1964-1969) și 77 CP, în cazul M461 C (1969-1975). O cutie de viteze manuală, în patru trepte, din care sincronizate III și IV, un consum de 14 l/100 km și o viteză maximă de 100 km/h.În anul 1975, este lansat și mode- lul 242, o camionetă derivată din mo- delele 240 / 243. Primele ARO seria 24 aveau faruri rectangulare tip Dacia 1300 și lămpi stop tip camion Bucegi,Legenda ARO 24Seriile ARO 24 au apărut în anul 1972, după 6 ani de proiectări. PrimulSeriile ARO 10 au intrat în produc- ție din 1980, ca automobile 4x4, echi- pate cu motoare produse de Dacia, de 1.289 cmc, cu o putere de 54 CP și o viteză maximă de 90 km/h și, din 1984, echipate cu motoare 1.397 cmc, cu 65 CP și o viteză maximă de 118 km/h. În perioada anilor ’80, au avut un mare succes în export, dar a fost de scurtă durată, deoarece au apărut probleme de fiabilitate și legate de dimensiunile reduse ale roților, fiind aceleași ce erau folosite și de modelele Dacia, limitând, astfel performantele off-road. Aro 10 a fost exportat în Marea Britanie sub numele de Dacia Duster, iar, în alte țări, și sub numele de Dacia 10. Deși, oficial, producția a încetat în 2006, modelul a fost „băgat sub preșul istoriei”, asemenea seriei 24, la înce- putul anilor ‘90. (Sursa: Wikipedia & www.automobileromanesti.ro)ARO 10august2018.................................................................................................................................................. 65Alexandru STOIANalexandru.stoian@ziuacargo.roINEDIT


































































































   63   64   65   66   67