Page 48 - ZIUA Cargo
P. 48

LIVIU DAMIAN, DIRECTOR COMERCIAL INT. TRANSPORTE POPOVICI: „Căutăm, în general, raportul preț/calitate cel mai bun. Avem 2-3 brand-uri cu care lucrăm, care au fost testate și satisfac cerințele noastre. Alegerea ține cont de preț – brand – performanțe – tipul de drum.Principala provocare este faptul că întreaga flotă este departe de bază și nu putem verifica, în mod continuu și constant, modul de utilizare al anvelopelor. Avem o echipă care are ca atribuții verificarea ansamblurilor în trafic. Încercăm, astfel, să acoperim acest dezavantaj.Nu am găsit, încă, o metodă eficientă de monitorizare continuă a presiunii – cu posibilitatea de a transmite informația către bază în timp real. Departamentul tehnic discută cu șoferii referitor la legătura dintre starea anvelopelor și consum, uzuri, amenzi, siguranță în circulație, distrugeri cauzate de explozii...Costul per kilometru variază în jurul valorii de 0,015 euro/km.”TUDOR OANCEA, DIRECTOR GENERAL PRACTICOM: „Criteriile cele mai importante sunt legate de performanțele care influențează consumul de combustibil și costul de întreținere a mașinilor (compoziția materialului utilizat la construcția anvelopei, greutatea anvelopei, sarcina suportată, rezistența la rulare, rezistența la uzură).Ne-am dori să avem garanție directă la furnizor, nu la reprezentantul zonal al brand-ului.Principalele provocări sunt reprezentate de pregătirea tehnică de bază a șoferilor și conștientizarea lor pentru beneficiile aduse firmei prin: verificarea zilnică a presiunii în anvelopă, identificarea din timp a anvelopelor cu defecte, inclusiv scăderea presiunii pe parcursul zilei, stabilirea gradului de uzură al anvelopei prin măsurarea corectă.Costul per kilometru este: pentru un cap tractor avem 6 anvelope x 2.000 lei (fără tva) = 12.000 lei/200.000 km = 0,06 lei/km, în cazul unei intervenții cu o anvelopă putem ajunge la 0,08 lei/km. Autoutilitară 3,5 t – 6 anvelope x 350 lei = 2.100 lei/50.000 km = 0,042 lei/km. Autoutilitare mici sub 3,5 t – 4 anvelope x 260 lei = 1.040 lei/60.000 km = 0,017 lei/km.”accesa reprezintă un instrument de- cisiv în luarea deciziilor de manage- ment. Aceste decizii nu merg decât într-o singură direcție: reducerea inteli- gentă a costurilor”, a precizat directorul general Tyre Management Consulting.Capcane contractualeFurnizarea anvelopelor în sistem de preț per kilometru reprezintă un tip de contract care poate pune probleme.„Aceste contracte sunt făcute, de obicei, de producătorii de anvelope sau de dealerii mari de anvelope, pe o perioadă de minimum 3 ani. Acest tip de contract presupune o externa- lizare completă a gestiunii anvelopelor și plata unei sume lunare egală cu ru- lajul în kilometri înmulțit cu prețul pe kilometru. Este o variantă de contract la care trebuie făcută o analiză foarte riguroasă a tuturor aspectelor, întrucât presupune riscuri și pierderea inde- pendenței pe o perioadă lungă de timp”, a comentat Cosmin Lixandru.Bune practicinanța acestora trebuie să se facă lu- nar, o dată cu analiza întregii activități de mentenanță.Contractul în sine este dificil de înțeles și este obligatorie cooptarea unui specialist, pentru a avea toate datele necesare și a lua o decizie cu- noscând toate avantajele și dezavan- tajele.De asemenea, un software de ma- nagement al anvelopelor ajută în luarea deciziilor cu privire la produsele care oferă cel mai bun raport de cost/km, cât și în evaluarea activității de mentenanță a anvelopelor.Teste efectuate în România au arătat că anvelopele rulate exclusiv pe drumuri din Sudul și Estul țării (dru- muri cu aliniamente lungi fără pante și rampe semnificative) au o durată de viață mai mare cu aproximativ 30% față de același tip de anvelope care rulează pe același tip de vehicule și având aceeași încărcătură, dar pe dru- muri naționale din Transilvania. Aces- tea sunt mult mai sinuoase, cu pante și rampe mai pronunțate și, astfel, duc la un consum mai mare de anvelope.Dezavantajele majore ale unui astfel de contract sunt: legarea de un singur furnizor pe o perioadă lungă de timp, evaluarea financiară a par- cului de anvelope, mai ales la termi- narea contractului, care nu este certă și clară, rigiditate în efectuarea servi- ciilor doar în centrele agreate de furni- zor, care nu sunt întotdeauna ușor ac- cesibile ca program de lucru și amplasare.„Un responsabil informat și un ma- nager care deține informația și contro- lul vor fi preferați și de un furnizor serios, care va face eforturi să-și țină alături un client care are o atitudine profesio- nistă și cu care poate avea un dialog bazat pe cifre”, a declarat directorul general Tyre Management Consulting.„Ca ordin de mărime, în cazul unei flote care operează la internațional, costul per kilometru (dat doar de an- velope, fără servicii) este de aproxima- tiv 0,0190 euro/km, pentru un ansam- blu cap tractor-semiremorcă. În cazul unei flote care operează în transport intern, costul per kilometru în aceleași condiții este de aproximativ 0,0215 euro/km, pentru un ansamblu cap trac- tor-semiremorcă. Trebuie avut în ve- dere că, la o operare regională, pot exista diferențe mari, în funcție de aria geografică în care se desfășoară activitatea. Cum am văzut, între 2 re- giuni din România pot fi diferențe de 30% în rulajul anvelopelor.Un alt tip de contract care poate fi făcut de producători sau dealeri este cel de furnizare a anvelopelor împre- ună cu serviciile aferente. În cazul acestui tip de contract, riscurile sunt mai scăzute și elementele contrac- tuale nu sunt atât de stricte, oferind flexibilitate, însă responsabilitatea performanței rămâne la flotă.Mentenanța anvelopelor, cel puțin odată la 3 luni, este obligatorie, pentru a le monitoriza corect și pentru a duce performanța lor către potențialul ma- xim. Presiunea este un element care nu trebuie sub nicio formă neglijat, știut fiind faptul că afectează în mod negativ atât consumul de carburat, cât și siguranța rutieră.„La o flotă de peste 50 de ansam- bluri, este necesară o persoană care să aibă ca responsabilitate principală gestiunea anvelopelor. Beneficiile aduse de un angajat care urmărește proactiv parcul de anvelope depășesc cu mult costurile lunare cu acel anga- jat. În plus, nefiind o activitate care solicită 8 ore/zi, persoana respectivă mai poate îndeplini și alte sarcini”, a arătat Cosmin Lixandru.Costul per kmAnaliza performanței anvelopelor și a modului în care se face mente-Costul per kilometru poate avea variații importante, chiar și în cadrul aceleiași flote, care folosește același tip de operare, dar pe drumuri de categorie diferită.48 ............................................................................................................................................ septembrie 2018Serviciile adiționale, cum ar fi mon- tajul, echilibrarea, rotația, refacerea presiunii și inspecția, au un cost mediu de aproximativ 0,0034 euro/km. Dife- rența nu este mare între prețurile prac- ticate în România și cele care se cer în Vestul Europei, deci între o flotă care rulează la intern și una care ru- lează la internațional nu există diferen- țe, la acest capitol”, a arătat Cosmin Lixandru.Radu BORCESCUradu.borcescu@ziuacargo.roANCHETĂ


































































































   46   47   48   49   50