Page 46 - ZIUA Cargo
P. 46

MIRCEA NICOLAE MĂNESCU, MANAGING DIRECTOR AHEAD LOGISTIC: „Monitorizăm kilometrii parcurși de diferitele brand-uri de anvelope și, în funcție de rezultate, ne orientăm către cele care au cel mai scăzut cost/km. În general, folosim mărci premium și evităm anvelopele ieftine, dar slabe calitativ. Ne interesează și anvelopele care pot fi recanelate, pentru că se mai câștigă și de acolo kilometri în plus.Anvelopele trebuie monitorizate strict, făcute permutările la timp și verificat, permanent, presiunea. Mulți șoferi deteriorează anvelopele și, apoi, firma trebuie să plătească pagubele.În piață, trebuie să fii atent și la capcane contractuale. Am avut pe masă contracte care stipulau că primitorul anvelopelor trebuie să nu refuze anvelope, chiar dacă nu erau cele comandate, urmând ca furnizorul să le retragă la momentul dorit de el. Și să le poată și factura, deși nu rămân la client.Considerăm externalizarea managementului anvelopelor ca fiind o soluție bună.În general, având în vedere un parcurs mediu al anvelopelor folosite de noi, costul per vehicul este în zona 0,021 euro/km. Calculul este: Cost anvelopă/număr mediu de kilometri parcurși x 12 anvelope/vehicul + servicii conexe – montaj/permutări/presiune, recanelare etc...”CRISTIAN HELWIG, MANAGER GENERAL TRANSPORT AQUILA: „Între criteriile ce stau la baza deciziei de achiziție a anvelopelor, primează experiența pe care o avem cu utilizarea anvelopelor. Nu achiziționăm constant un tip de anvelopă, dacă nu a fost testat, însă contează, bineînțeles, și prețul de achiziție.Ne-am dori să avem posibilitatea de a face un contract, la nivel național și internațional, de închiriere a anvelopelor la costuri reale.Avem un cost calculat per fiecare vehicul, pe un istoric de circa 5 ani de activitate. Acest cost diferă la flota de camioane pe trafic intern, față de cea din trafic internațional, dar se cifrează, în ambele cazuri, sub un eurocent per kilometru.Diferența este dată de numărul de kilometri parcurși între cele două flote și tipurile de anvelope folosite.”Anvelope – criteriileDcare conteazăCostul cu anvelopele reprezintă aproximativ 3% din totalul costurilor de operare a unei flote de vehicule comerciale grele. Deși ponderea în costul total este mică, influența anvelopelor poare fi mult mai mare...e aceea, atenția care li se a- cordă anvelopelor depășește mult costul în sine.Achiziția anvelopelor pare un pro- ces simplu, la prima vedere, dar nu este chiar așa. Pe lângă produsele propriu-zise, trebuie avute în vedere și serviciile asociate. Din costul total legat de anvelope, aproximativ 80% reprezintă ele, în sine, iar restul ser- viciile.„Criteriul principal după care ar tre- bui alese produsele este reprezentat de costul/kilometru cel mai scăzut. Din păcate, singura modalitate de a afla acest lucru este testarea, care se face pe propriul buzunar. Este important ca această testare să nu se facă pe un singur vehicul, ci să se aibă în ve- dere mai multe vehicule cu operare similară. La fel de importantă este mo- nitorizarea acestora și mentenanța, în primul rând a presiunii de lucru. În ge- neral, mărcile premium sunt cele care asigură cel mai scăzut cost/km, chiar dacă prețul de achiziție inițial este ridicat”, a explicat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.simplifică administrarea internă, pentru că am un singur interlocutor, reduc de- plasările pe gol și beneficiez de același preț peste tot, în rețeaua lui. Pentru flotele care au operare internațională, accesul la un dispecerat de asistență care să aibă garanția de plată de la furnizorul național poate fi un avantaj important”, a arătat Cosmin Lixandru.„Provocările principale vin din două direcții: resursa umană și instrumente- le pe care le au la dispoziție angajații, pentru a-și îndeplini sarcinile. Resursa umană trebuie instruită. Ca orice altă activitate de mentenanță, gestiunea parcului de anvelope nu se poate face după ureche, sau după «sfaturile înțe- lepte» de prin parcări. Nu este o activi- tate foarte complexă, dar are particula- rități și lucrurile trebuie să fie cunoscute în mod corect. Anvelopa reprezintă un element de siguranță rutieră și nu poate fi tratată cu superficialitate.La capitolul servicii, sunt mai multe elemente care trebuie avute în vedere și care depind și de tipul de operare a flotei: nivelul de stoc, acoperire na- țională, suport pentru asistență rutieră, atât național cât și internațional, pro- gram de lucru, proximitate de garaj.Un alt aspect de luat în calcul este proximitatea față de furnizor. Pentru a limita la minimum deplasările pe gol care, pe lângă faptul că generează un cost neacoperit de o comandă de transport, consumă și din timpii de conducere ai șoferului.Instrumentele pe care le au cei ca- re se ocupă cu gestiunea anvelopelor variază de la agendă, fișiere Excel, până la utilizarea unui soft de mana- gementul anvelopelor. Cu cât flota este mai mare, cu atât necesitatea implementării unui soft este mai stringentă. Pe lângă funcția de bază de date pe care acesta o îndeplinește, rapoartele și analizele care se potServiciile scad costurileȘi gestiunea parcului de anvelope poate fi o sarcină ușoară, sau foarte grea, depinzând foarte mult de orga- nizarea acestei activități. În funcție de contractul avut, care poate varia de la externalizarea completă, la interna- lizarea completă, fluxurile de lucru vor fi diferite.Serviciile conexe anvelopelor pot aduce reduceri de costuri.„De exemplu, un contract cu un fur- nizor care are acoperire națională îmi46 ............................................................................................................................................ septembrie 2018ANCHETĂ


































































































   44   45   46   47   48