Page 54 - ZIUA Cargo
P. 54

„Analfabetul viitorului nu va mai fi cel care nu știe să citească, ci acela care nu știe să înțeleagă.”Alvin TofflerCum arată liderulde astăzi? (I)Ca să înțelegem ce înseamnă să fii lider astăzi, trebuie să învățăm din Dtrecut, să privim, cu atenție, în jur și să luăm cu asalt viitorul, fără niciun fel de idee preconcepută. Specialiștii în resurse umane în supply chain afirmă că lideri buni sunt cei care își ating obiectivele, liderii ieșiți din comun își ating obiectivele și construiesc echipe excepționale, iar... marii lideri ai lumii sunt cei care lasă în urma lor o moștenire.espre lideri, ne-a vorbit recent Mircea Țiplea, senior consul- tant AMROP România, com-Mircea Țiplea - despre lideri, în cadrul celei de-a XVI-a ediții a Conferinței anuale ARILOG, dedicată Centenarului Marii Uniri.panie membră a AMROP, unul dintre cele mai mari grupuri de executive research din lume.„Am să abordez leadership-ul într-un context mai larg, ca să înțele- gem ce se schimbă, astăzi, din acest punct de vedere, de unde venim și, eventual, să intuim încotro mergem”, a arătat Mircea Țiplea, precizând că acest subiect trebuie abordat în contextul în care, la nivel internațional, se afirmă, din ce în ce mai des, că trăim o nouă revoluție industrială.Cum definesc, însă, economiștii revoluția industrială?În primul rând, ea trebuie asociată cu o nouă sursă de energie, iar, odată cu apariția acesteia, se dezvoltă un nou mod de comunicare a ideilor și a mărfu- rilor. Nu în ultimul rând, trebuie să fie ceea ce Joseph A. Schumpeter a definit ca fiind un eveniment economic de distru- gere creatoare sau, altfel spus, într-o re- voluție industrială: în același timp, se dis- truge ceva vechi și se câștigă ceva nou.„Fiecare dintre noi a auzit cuvântul sabotaj, însă puțini știu de unde vine. În prima revoluție industrială, atunci când Watt a inventat o mașinărie care putea folosi motorul cu aburi, un țesător din Lyon a cumpărat un motor cu abur și a dat afară toți țesătorii. Aceștia, fiind ame- nințați de o sărăcie cruntă, și-au scos saboții din picioare și au aruncat în mașinărie, pentru a-i bloca mecanismul. Primul moment de sabotaj a fost în prima revoluție industrială, dar și acum trăim momente de sabotaj. Atunci când oamenii intră în panică din cauza faptului că fie tehnologia, fie altceva, le amenință siguranța... își scot saboții din picioare”, a apreciat Mircea Țiplea.Wattlogistician sau un producător la scară națională. Bineînțeles, a apărut și un nou mod de producție – manufactura.Concret, prima revoluție industrială a avut loc în secolul 18, o dată cu inventarea motorului Watt. Invenția a generat un nou mod de comunicare a ideilor, pentru că, imediat, cineva și-a dat seama că așa poate automatiza presa Gutenberg și... au apărut presa scrisă și manualele, iar, apoi, demo- crația modernă bazată pe libera expri- mare a ideilor. În paralel, a început să se manifeste, prin intermediul trenului, un nou mod de comunicare a mărfu- rilor – trading. În secolul 19, dacă voiai să devii o companie care să aibă ac- ces la consumatori, trebuia să îți trans- porți marfa pe calea ferată, cea care îți dădea, prin urmare, dreptul să deviiEdison, Daimler și DieselUn secol mai târziu, fiindcă un ciclu se întinde pe aproximativ 100 de ani, o dată cu Edison, Daimler și Diesel, a apărut energia electrică și un nou motor cu combustie internă. Acestora li s-au adăugat un nou mod de comu- nicare a ideilor, prin intermediul tele- grafului, telefonului, radioului și televi- ziunii, și, bineînțeles, un nou mod de comunicare a mărfurilor. În consecință, a apărut multinaționala, pentru că era posibil să comunici oriunde în lume.54 ............................................................................................................................................ septembrie 2018FOCUS


































































































   52   53   54   55   56