Page 62 - ZIUA Cargo
P. 62

NDimic clar sub soareExpresia consacrată este „nimic nou sub soare”, însă transportatorii români s-au obișnuit (sau ar fi trebuit, până acum) ca, în apropierea unei atribuiri, lucrurile să devină neclare.upă ce, la începutul anului, părea aproape sigură prelun- girea valabilității programuluide transport, acum... Proiectul de mo- dificare a Ordinului 980/2011, postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, a luat prin surprindere operatorii de transport... Însă, în legătură cu organi- zarea unei atribuiri în care vechimea parcului reprezintă singurul criteriu – supărarea și îngrijorarea transportato- rilor ce operează pe cursele interjude- țene a atins cote maxime.O eventuală atribuire ar pune fir- mele într-o situație delicată. Practic, indiferent de mașina achiziționată, ni- meni nu poate fi sigur de victorie, iar, în acest context, nu puțini au fost cei care au afirmat că ar prefera liberali- zarea.Doru Marian Crăc, președinte onorific FORT: „Nici situația actuală din transportul de persoane nu este ok, dar să ieși cu un asemenea ordin, care ne obligă să luăm mașini în termen scurt... Există o neconcordanță între declarațiile actualei puteri și ceea ce vor să facă.”ACTUALITATEModificările care îngrijoreazăzero”, a declarat Doru Marian Crăc, președinte de onoare FORT.fac dovada că pot obține tot 50 de puncte”, a arătat Doru Marian Crăc.Eliminarea vechimii pe traseu reprezintă principalul „neajuns” al pro- iectului de ordin. De altfel, întreaga „construcție” a sistemului actual de atribuire a avut la bază acest criteriu. Teoretic, toate celelalte criterii s-au modificat pentru a contura direcția pe care trebuie să o ia investițiile (auto- vehicule mai mari, mai confortabile, mai noi...).Și numărul mare de autovehicule noi ce ar trebuie solicitate de către operatori poate crea probleme reale, având în vedere termenul limită.O altă variantă vehiculată este aceea în care atribuirea are loc, iar criteriul „vechime pe traseu” este ac- tivat doar în caz de egalitate.Chiar dacă, la prima vedere, noul ordin reprezintă veriga dintre vechiul sistem și liberalizare, discutăm, în con- tinuare, de o atribuire. Întrebarea este – se poate organiza atribuirea fără „vechime pe trasee”?„După discuțiile purtate de-a lungul anului, inclusiv în cadrul evenimentelor organizate de revistele de specialitate, transportatorii s-au exprimat clar în favoarea prelungirii. Nu poți lua măsuri radicale peste noapte, fără nicio ex- plicație. Nu am fost împotriva schim- bării, nici dacă acest lucru ar însemna liberalizare, însă operatorii trebuie să înțeleagă – ce înseamnă, de când intră în aplicare... Ne întrebăm cine a realizat acest ordin? Unde a fost dis- cutat? Viteza cu care s-a dorit trecerea lui ne face să bănuim că ar exista in- terese în acest sens... Oricum, niciun transportator autohton nu și-a dorit acest lucru. Emiterea unui asemenea ordin ar duce la proteste în toată țara, mergând până la oprirea transportului, la nivel național”, a precizat Vasile Ștefănescu.„Pe de o parte, se elimină vechi- mea pe traseu și, în același timp, sunt impuse investiții în parc. O altă ano- malie este posibilitatea de a participa la atribuire cu mașini închiriate. Deși, declarativ, se vorbește de confortul și siguranța călătorilor, în textul ordinului nu se ține cont decât de vechimea parcului. Sunt încurajate investiții în mașini noi, cât mai ieftine și, implicit, mai nesigure și lipsite de confort. Pe o asemenea propunere de modificare nici nu se poate discuta și, de aceea, la ultima ședință, am solicitat suspen- darea discuțiilor, ceea ce s-a și întâm- plat. Nu este nimic logic în ceea ce se dorește. Nu putem fi de acord nici cu atitudinea MT, care tratează trans- portatorii ca pe niște dușmani. Con- sider că discuțiile pentru modificarea Ordinului 980 trebuie să plece de laAlternative...„Nu am putut înțelege nevoia de urgență, în condițiile în care atragem atenția de doi ani de zile asupra fap- tului că ne apropiem de finalul vala- bilității programului de transport. Mai mult decât atât, conform ordinului pro- pus, ar fi necesare aproximativ 2.600 de autobuze noi – imposibil de achizi- ționat în perioada rămasă. Și ne între- băm cum vom reuși să amortizăm aceste autovehicule în cinci ani, când ele ar trebui să se amortizeze în nouă ani. În plus, cu un asemenea ordin, am putea ajunge la situația ca 50 de transportatori să câștige aceeași cursă. Cum se va putea rezolva o asemenea situație?”, a punctat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.Oricum, prelungirea actualului pro- gram pare singura opțiune acceptabilă de către operatorii de transport ce lucrează pe curse interjudețene.Cea mai vehiculată (dorită) varian- tă de către operatori este prelungirea actualului program și, eventual, găsi- rea unor soluții menite să îmbunătă- țească parcul utilizat.Scenarii posibile„O soluție ar putea fi prelungirea programului de transport pe doi ani, cu respectarea condițiilor inițiale. Cu alte cuvinte, dacă am câștigat un tra- seu în 2013, obținând, să spunem, 50 de puncte, în momentul prelungirii va- labilității cu încă doi ani, ar trebui săDacă proiectul de modificare a Ordinului 980/2011 „dispare”, înseam- nă că rămânem cu legislația actuală. În aceste condiții, atribuirea ar trebui să aibă loc pentru un program cu vala-62 ............................................................................................................................................ septembrie 2018


































































































   60   61   62   63   64