Page 63 - ZIUA Cargo
P. 63

bilitate de șase ani, pe criteriile și con- dițiile valabile și în 2013.Augustin Hagiu, președinte FORT: „Trebuie să blocăm orice fel de atribuire, și la județean, și la interjudețean, pe actuala legislație, care este depășită total și aduce doar necazuri și procese. Nu mai dorim să trecem printr-o nouă atribuire, asemănătoare cu cea din 2013. Am întors, atunci, programul interjudețean de transport de trei ori la ARR, iar la județene am amânat de trei ori atribuirea.”„Scenariul în care rămânem pe legislația actuală și se face atribuire pe șase ani consider că reprezintă prelungirea unei agonii. În șase ani, mulți vor renunța la a mai face trans- port. Astfel, nu se mai justifică proce- sele care ar urma, pentru că vor fi din nou sute de procese, în condițiile în care ARR nu are soluție pentru toate spețele existente. Sunt sute de pro- cese, astăzi, în diverse stadii, nefina- lizate și care vizează atribuirea din 2013 (unele chiar penale). Cum va putea acorda ARR vechimea, în aces- te situații? Singura variantă viabilă este prelungirea, atât la interjudețene, cât și la județene”, a explicat Augustin Hagiu, președinte FORT.în timpul valabilității acestuia”, a declarat președintele FORT.Să fie aceste procese unul dintre motivele pentru care s-a propus un sin- gur criteriu de repartizare la atribuire?naturală, sau din cauza zvonurilor pri- vind atribuirea”, a completat Augustin Hagiu.Este de așteptat ca orice modifi- care semnificativă a actualului sistem privind transportul regulat interjude- țean și județean să producă o puter- nică opoziție în piață. Astfel, înființarea unui grup de lucru în care reprezen- tanții transportatorilor să aibă un cu- vânt de spus ar putea crea premisele pentru realizarea unui cadru legislativ care să încurajeze mai eficient dezvol- tarea pieței. Iar etapele principale par bine conturate.Nici liberalizarea nu pare o opțiune luată în calcul.Întrebarea este, își va schimba conducerea Ministerului Transporturilor viziunea, ca urmare a opoziției ope- ratorilor de transport?„Fără pachetul de mobilitate votat, obligativitatea liberalizării nu mai poate fi invocată. Liberalizarea pică din start, nefiind dorită de transportatori. Și, poate, ar fi fost dorită dacă ar fi fost anunțată de acum doi ani. Oricum, acest ordin nu însemna liberalizare. Prelungirea pe doi ani de zile este sustenabilă, mai ales dacă venim cu condiția menținerii vechimii parcului la nivelul anului 2013. Astfel, nu am avea mașini mai vechi de 2013 pe tra- see. Pentru că, în 2013, având vechi- me pe traseu, puteai câștiga atribuirea cu mașini din 2008. Oricum, deja s-au cumpărat mașini, între timp, pe caleVasile Ștefănescu, președinte COTAR: „Nu știm ce interese sunt în spatele acestui ordin, însă am cerut să ni se pună la dispoziție studiul care a stat la baza acestor modificări – flux de pasageri, trasee deficitare etc. La comisia de dialog social, am cerut retragerea de pe ordinea de zi și înființarea unui grup de lucru. Ordinul a fost retras de pe ordinea de zi și, de atunci, nu mai avem nici un feedback.Problema trebuie tratată foarte serios. Modificarea Ordinului 980/2001 trebuia discutată de MT, împreună cu patronatele. Să iei o hotărâre unilaterală ar însemna că ne-am întors la comunism.”Retragerea ordinului nu reprezintă, neapărat, un răspuns, ci, mai degrabă, amânarea deciziei.În aceste condiții, faptul că în Parlament există Legea 92 și OG 27 la comisii ar putea juca un rol impor- tant.„Pasul unu ar trebui să fie elimina- rea cupoanelor de toate felurile. Această măsură ar curăța programul de transport interjudețean în proporție de 30 – 40%. O parte din curse vor dispărea și următorul pas este realiza- rea unui program de transport corect. Pasul trei este reprezentat de modifi- carea criteriilor de atribuire, astfel încât să încurajăm investiții în folosul pasa- gerilor. Oricum, vechimea pe traseu trebuie menținută”, a spus Doru Marian Crăc, președinte onorific FORT.„Orice modificare a OG 27 ar impune modificarea Ordinului 980. O strategie ar putea fi modificarea OG 27, care să ducă la prelungire, sau măcar o relaxare a modului în care se face programul de transport,Evoluție etapizatăseptembrie 2018 .......................................................................................................................................... 63Un alt aspect care merită mențio- nat este legat de încurajarea colabo- rării între operatorii de transport, pen- tru a crește calitatea și transparența serviciului, oferind, totodată, legături coerente între diferitele curse.„FORT a cerut, de multă vreme, o creștere a flexibilității Ordinului 980, în contextul pregătirii pentru liberalizare. Iar scopul este acela de a crea pre- misele ca firmele de transport să lucreze împreună. Toată legislația în transporturi, realizată până acum (o parte de vină trebuie să ne-o asumăm și noi), ne-a izolat într-o prea mare măsură. Fiecare a căutat să își rezolve doar problema personală”, a arătat Doru Marian Crăc.În așteptarea unui răspuns din par- tea Ministerului Transporturilor, opera- torii se pregătesc de protest, hotărâți să se opună, prin toate mijloacele, modificărilor propuse la Ordinul 980.Radu BORCESCUradu.borcescu@ziuacargo.roACTUALITATE


































































































   61   62   63   64   65