Page 66 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 66

  Iveco România are, în acest an, cinci camioane heavy pe gaz pentru teste demo la clienți (trei CNG și două LNG), plus 3 vehicule CNG din gama light.
 Testul, din 2018, cu un Iveco Stralis NP de 460 CP – traseul de la Londra la Madrid – a stabilit un record privind autonomia camioanelor LNG – peste 1.700 km fără alimentare pe traseu.
 IPveco mizează pe gaz
entru următorii trei ani, Iveco are ca țintă, în zona vehicu- lelor comerciale grele, să du-
Iveco are planuri mari, în ceea ce privește vânzările de vehicule bazate pe tehnologia pe gaz (CNG și LNG).
 bleze vânzările vehiculelor pe gaz de la an la an, așa cum, de altfel, s-au dublat în fiecare din ultimii 3 ani.
Datorită compatibilității cu bio- gaz/biometan, exploatarea autovehi- culelor Iveco poate avea impact zero în ceea ce privește amprenta de CO2 și, mai mult, spre deosebire de auto- vehiculele electrice, face parte, deja, din economia circulară.
Soluții pentru toate misiunile
rare din alte piețe europene și care se bazează pe parteneriate cu membri din rețea, jucători din piața de gaz sau, chiar, clienți.
 Iveco a realizat prima mașină pe gaz în 1996 și a continuat să dezvolte această tehnologie. Astăzi, în contex- tul unei legislații europene tot mai puternic axate pe protecția mediului, Iveco deține un avantaj important, datorită experienței acumulate, mai ales că tehnologiile actuale au devenit relativ complicate, în încercarea de a se alinia normelor de mediu impuse.
LNG (gaz natural lichefiat) asigură autonomie mare și se adresează, în primul rând, transportului pe distanțe lungi.
Iveco oferă buy-back pentru cami- oanele pe gaz, chiar și până în anul opt de exploatare. Constructorul aco- peră perioada de exploatare prin con- tracte de service și garanții extinse.
Din punct de vedere tehnic, Iveco a dezvoltat o gamă completă de soluții pe gaz, de la 3,5, la 40 t, pe toate segmentele de activitate – distribuție, transport pe distanțe lungi și construc- ții, chiar și cu ADR, demonstrând că gazul reprezintă o soluție globală în transporturi.
România ar intra, astfel, pe harta transportului internațional cu gaz, iar operatorii străini care au asemenea camioane vor putea tranzita România. Într-o perioadă scurtă, este de așteptat ca și operatorii români să înceapă achizițiile.
În ceea ce privește reviziile obliga- torii, diferențele dintre gaz și diesel nu sunt foarte mari. Deși revizia unui ca- mion pe gaz este mai ieftină, aceasta se realizează mai des (interval de men- tenanță 90.000 km) față de un diesel (interval de mentenanță 150.000 km).
Implicare în dezvoltarea infrastructurii
O comparație între vehiculele pe gaz și cele diesel este, la ora actuală, ușor de realizat, având la bază nume- roasele teste, realizate în ultimii ani.
Echivalare consum litri motorină – kilograme gaz
După modelul din alte piețe, mai dezvoltate, Iveco promovează utiliza- rea gazului în transporturi, pe toate fronturile.
Trebuie menționat faptul că prețul de achiziție al unui vehicul pe gaz este mai mare cu între 25% și 45% față de un model similar diesel.
Testele DEMO realizate la nivel european, dar și de către clienții din România, au permis stabilirea unor comparații între consumul de motorină și gaz, în funcție de misiunile de transport.
Astfel, reprezentanții constructo- rului se implică în discuțiile cu autori- tățile, alături de ceilalți actori interesați, în scopul realizării unui cadru legislativ funcțional.
Perioada în care se recuperează diferența de preț, prin costurile mai mici de exploatare, este invers pro- porțională cu volumul carburantului utilizat. Practic, cu cât consumul de motorină este mai mare, o soluție pe gaz care să înlocuiască camionul die- sel se amortizează mai repede.
Astfel, în cazul celor mai solicitante aplicații, cum ar fi, de exemplu, livrările urbane, cu multiple opriri și porniri, la fiecare litru de motorină consumat, un vehicul similar pe gaz ar consuma 1 kilogram de gaz.
Mai mult decât atât, pentru a eli- mina neajunsul infrastructurii, Iveco este deschis să susțină construirea primei stații LNG din România, ce va fi amplasată pe coridorul TEN-T Arad – Constanța, după modelul de coope-
Pentru transport internațional, cu un consum mediu de motorină esti- mat la 28-29 l/100 km, un camion pe gaz este la fel de eficient față de unul diesel în primii 5-600.000 de kilometri de exploatare (fără a ține cont de avantajele oferite de diverse state pentru această tehnologie), dar devine foarte profitabil ulterior.
În cazul transportului internațional, gazul câștigă teren: 1 l motorină – 0,85 kg gaz.
Avantaje în raport cu motorina
  În sectorul construcțiilor, unde consumul mediu este mai mare, solu- țiile pe gaz pot deveni mai eficiente chiar și după mai puțini kilometri.
Practic, dacă am înlocui un cap tractor diesel, care are un consum mediu de 28 l/100 km, cu un cap trac- tor pe gaz, acesta din urmă consumă sub 24 kg gaz/100 km (consum de- monstrat și în testul Londra – Madrid).
 64 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
VEHICULE COMERCIALE. SERVICE

































































   64   65   66   67   68