Page 60 - Revista ZIUA Cargo februarie 2019
P. 60

  Un comunicat UNTRR informează că plenul Parlamentului European (PE) a votat, în 14 februarie, măsurile de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE, cuprinse în cadrul raportului Comisiei de Transport și Turism (TRAN). Revizuirea Regulamentului 1073/2009 cuprinde:
- Stabilirea unui echilibru optim între necesitatea protejării serviciilor publice și liberalizarea piețelor de autobuze și autocare în acele State Membre în care competiția este limitată, la acest moment.
- Introducerea prevederii ca, pentru furnizarea de servicii regulate domestice, să fie obligatorie înființarea unei firme în respectivul Stat Membru, pentru garantarea concurenței loiale.
- Reintroducerea noțiunii de „excursie locală” în textul propunerii legislative, ca fiind parte a unui serviciu ocazional internațional, pentru a nu fi confundată cu operațiunile de cabotaj și supusă regimului detașării.
- Asigurarea accesului ne-discriminatoriu la terminalele publice.
- Menținerea derogării de 12 zile de conducere consecutive pentru șoferii care operează transport rutier de persoane.
Din punct de vedere procedural, propunerea legislativă de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE este pregătită, la nivelul Parlamentului European, pentru începerea discuțiilor cu Consiliul UE.
Finalizarea acestui dosar legislativ european depinde, acum, de Președinția Română a Consiliului de Transport UE.
 să lucreze cu autoritățile publice loca- le, ești pierdut, în perspectiva unei noi atribuiri. Riscurile sunt majore și pot determina firmele să se lase de trans- port”, a precizat Augustin Hagiu.
Astfel, este de așteptat ca majo- ritatea UAT-urilor să se raporteze la tarife, acesta fiind criteriul pe baza căruia se va realiza departajarea.
evitarea suprapunerii traseelor, sau a mai multor operatori pe același traseu, sau pe segmente de traseu. Acesta este motivul pentru care se va ajunge, cel mai probabil, la gruparea traseelor.
Un alt aspect important este faptul că operatorilor privați nu li se aplică gestiunea directă.
Pot susține efortul schimbării consiliile județene?
În ceea ce privește conceptul de transport comercial...
Gestiunea directă se adresează doar acelor agenți economici înființați de structurile de tip UAT (consiliu județean, local sau ADI).
Publicarea anunțului de intenție în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene reprezintă primul pas pe care consiliile județene trebuie (ar fi trebuit) să îl facă.
„Ideea de transport comercial (cu excepția curselor regulate speciale, sau a curselor ocazionale) a dispărut, la nivelul transportului public local, unde discutăm doar de serviciu de utilitate publică. Tot ce înseamnă transport local județean sau în interiorul ADI este de utilitatea publică și, astfel, se aplică prevederile Regulamentului 1370”, a arătat Augustin Hagiu.
„Există tendința de a înființa ADI în special pe transport, unde există un flux financiar important. Se cum- pără flote, de regulă second-hand și de regulă cu comisioane ascunse... Se merge pe ideea că nu contează cât vor merge acele mașini, important este să scoatem operatorul local pe traseele din ADI și, eventual, pe tra- seele județene, pentru a avea mai mult de tocat”, a comentat președin- tele FORT.
„Unele județe nu au făcut acest lu- cru și, fără această etapă, nu poți orga- niza atribuire, în următoarele 12 luni. După publicare, trebuie înființate com- partimente și servicii specializate de transport, care să evalueze fluxurile de transport. Sunt județe unde nu s-a înțe- les diferența între un studiu raportat flu- xurilor de pasageri și unul de oportuni- tate. Fluxurile de pasageri arată nevoia de deplasare a populației într-un areal bine determinat, în timp ce oportunitatea îți arată cum acoperi nevoia de mobilita- te, prin ce tip de atribuire, prin ce tip de gestiune, cu ce operator de transport...”, a arătat Augustin Hagiu.
Cursele regulate speciale scapă de licențiere
Oare un asemenea sistem poate fi sustenabil pe termen lung?
Un aspect important este scoate- rea de la licențiere și autorizarea a curselor regulate speciale.
„Am mai trăit așa ceva și expe- riența ne arată că lucrurile se vor pră- buși, la un moment dat, pentru că un astfel de sistem nu este sustenabil, neavând la bază chestiuni serioase”, a declarat Augustin Hagiu.
Tot consiliile județene ar trebui să elaboreze și să aprobe norme locale și regulamente, să aprobe bugete, să întocmească programe de transport, în baza studiilor amintite, să acopere eventuale diferențe între costul ope- rațional, plus marja de profit rezona- bilă, în raport cu tariful impus prin caie- tul de sarcini.
„Am militat mult pentru acest as- pect, pentru a elibera puțin din presiu- nea exercitată asupra operatorilor de transport. Era nefiresc să mergi la consiliul județean și să ceri ca, pentru un contract încheiat de tine cu o între- prindere privată, să primești drept de operare. Regulamentul european pre- vede clar că aceste servicii nu fac obiectul unei autorizări. Pe actuala legislație, singurele condiții sunt cele care prevăd un contract de transport, în copie, la bordul autovehiculului și lista persoanelor transportate, ca ane- xă la contract, angajații fiind obligați să dețină legitimație”, a spus președin- tele FORT.
An alt aspect care trebuie mențio- nat este faptul că nu se mai face atribuire electronică la transportul jude- țean. „Intrăm într-o nouă etapă – era achizițiilor publice ale serviciilor pu- blice de transport public de pasageri la nivelul UAT-urilor. Astfel, vom avea două etape importante. Prima este etapa în care te înscrii și trebuie să te califici și, ulterior, în urma partici- pării, vei fi evaluat. Partea de calificare și selecție este prevăzută de legea achizițiilor publice”, a arătat Augustin Hagiu.
Bineînțeles, stabilirea modalității de atribuire reprezintă un element esențial. „După stabilirea acestor etape, consiliul județean trebuie să scape și de eventuale procese în contencios administrativ. Iar, dacă au asociație, operatorii se pot apăra mai bine în fața unor eventuale abuzuri”, a pre-
În ceea ce privește stațiile publice, operatorii vor merge la autoritatea pu- blică locală pentru a cere aviz, prezen- tând contractul și menționând această nouă lege ca bază legală.
Un alt aspect esențial – vechimea pe traseu – dispare, atât la transportul județean, cât și la interjudețean.
cizat președintele FORT.
Trebuie menționat și faptul că acor-
Pentru a completa tabloul extrem de tulbure în transportul de călători, amintim faptul că, la „interjudețean”, ordinul privind atribuirea a fost atacat în instanță și, de asemenea, negocie- rile au fost reluate cu noul ministru interimar al transporturilor. Iar varian- tele vehiculate sunt atât de multe... Ar fi fost un debut promițător de nego- cieri, dacă ar fi avut loc cu cel puțin doi ani în urmă.
darea dreptului exclusiv presupune
 60 .............................................................................................................................................. februarie 2019
Astăzi, avem un ordin și, implicit, o atribuire care pare că își urmează cursul, numeroase acțiuni în instanță pentru blocarea ordinului și, deja, in- vestiții importante într-un parc auto nou (pentru orice eventualitate).
Astfel, negocierile purtate, acum, cu Ministerul Transporturilor au un final greu de anticipat. Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
ACTUALITATE





























































   58   59   60   61   62