Page 65 - Revista ZIUA Cargo februarie 2019
P. 65

   minos. În acest mod, autovehiculul interactiv recreează contactul vizual dintre un șofer și un pieton. Autove- hiculul interactiv Clasa S atenționează participanții la trafic din imediata apro- piere că se va pune în mișcare, în timp ce încă se află pe marginea dru- mului. Benzile de lumini din jurul auto- vehiculului emit un semnal luminos conex. Oglinzile laterale se pliază în exterior, iar partea din spate a auto- vehiculului, apoi cea frontală se ridică. Aceste mișcări sunt similare unei ființe vii care se trezește și se întinde. Oa- menii pot recunoaște această comu- nicare în mod intuitiv.
da. Dacă semnalul luminos indică fap- tul că un autovehicul se află în modul de conducere autonom, pietonii se simt în siguranță, chiar dacă pasagerii autovehiculului nu sunt atenți la trafic.
cercetare F 015. Acest autovehicul dispune de o grilă digitală, care poate fi folosită ca un mediu de comunicare. În anul următor, acest concept a fost preluat și de Vision Van, un studiu pentru un monovolum electric cu dro- ne de livrare integrate, pentru desti- nația finală. Vision Van are ecrane LED atât în partea din față, cât și în cea din spate. De exemplu, mașina poate emite alerte precum „Autovehi- culul se oprește”.
Pietonii preferă comunicarea 360° și culoarea turcoaz
Concluziile cercetărilor efectuate de Mercedes-Benz cu privire la condu- cerea autonomă contribuie la activita- tea desfășurată de SAE International, asociație internațională de inginerie care dezvoltă norme și standarde în domeniul mobilității. Astfel, Mercedes- Benz recomandă utilizarea culorii tur- coaz pentru semnalizarea 360°, o cu- loare care nu a mai fost folosită, anterior, în domeniul auto.
În 2018, Vision URBANETIC, un concept de mobilitate pentru transport eficient, sustenabil, la cerere, a dus acest design și mai departe. Concep- tul unei platforme de conducere auto- nomă, cu module interșanjabile, pen- tru transportul de bunuri sau cel de persoane, poate comunica prin „digital shadowing” pe caroserie. De exemplu, umbra unui pieton va fi conturată pe caroserie, dacă senzorii 360° au detectat-o în imediata apropiere. În funcție de această interacțiune, pieto- nul poate avea siguranța că a fost de- tectat de autovehicul și poate acționa în consecință.
Semnalizarea luminoasă 360°este foarte importantă pentru informarea pie- tonilor. Acestea au fost concluziile mai multor studii realizate de Mercedes- Benz în Sindelfingen și în zona de tes- tare Immendingen (Germania), deschi- să în septembrie 2018. Cercetările au analizat reacțiile pietonilor la autovehicu- lele autonome semnalizate diferit, în diverse condiții de trafic. Astfel, a fost demonstrat faptul că semnalizarea lu- minoasă are un efect major asupra pie- tonilor în a accepta autovehiculele au- tonome și în a se simți în siguranță în apropierea acestora.
Viziunea viitorului: caroseria autovehiculului ca metodă de comunicare
Având ca punct de plecare aceste inovații, Mercedes-Benz lucrează la noi soluții, care oferă pasagerilor și pietonilor aceleași informații cu privire la percepțiile autovehiculului și acțiu- nile sale ulterioare. Pasagerii ar trebui, de asemenea, să poată decide ce co- munică autovehiculul către mediul în- conjurător. Astfel, autovehiculul va de- veni un spațiu mai sigur și mai protejat pentru pasageri.
Mai exact, oamenii preferă sem- nalele luminoase în acele situații în care, în mod normal, ar fi interacționat cu un șofer. De exemplu, oamenii sunt obișnuiți să facă contact vizual cu un șofer când doresc să traverseze stra-
În afară de studii și concluziile semnalizării luminoase bazate pe au- tovehiculul interactiv, Mercedes-Benz ia în considerare soluții pe termen lung, cu scopul de a facilita „încrede- rea informată” între oameni și mașini. În acest context, încrederea informată contrastează cu cea oarbă. În cazul autovehiculului interactiv, întreaga ca- roserie devine un mediu de comuni- care 360°. Caroseria clasică devine un „Exterior Digital”, iar Mercedes- Benz a făcut, deja, un pas în această direcție, în 2015, cu autovehiculul de
Alexandru STOIAN
Majoritatea participanților la acest studiu au preferat turcoazul pentru cu- loarea de semnalizare, iar toți parti- cipanții au fost în favoarea semnalizării 360°.
februarie 2019 .............................................................................................................................................. 65
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  INEDIT



















































































   63   64   65   66   67